۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۴۱

هفت روز سیما در مهر؛

ساخت «جوکر ۲» متوقف می‌شود؟/ یک اتفاق ویژه در شبکه چهار

ساخت «جوکر ۲» متوقف می‌شود؟/ یک اتفاق ویژه در شبکه چهار

تمایل مجید قناد به برنامه‌سازی در شبکه نمایش خانگی، پرداخت برنامه شبکه چهار به موضوع تعرض جنسی با نگاهی آموزشی، حواشی «جوکر ۲» و برنامه علی ضیا از نکته های مهم خبری این هفته بود.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۱۱ مرداد می‌توانید با شماره ۱۵۹ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ مجید قناد

مجید قناد سال ها در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کرده و در تلویزیون برنامه ساخته است و بیشتر از نسل کودک امروز شاید خواهر و برادرهای بزرگتر دهه های قبل و حتی پدر و مادرهای این نسل با او خاطره داشته باشند. از برنامه ای که با قلقلی اجرا می کرد تا برنامه های ترکیبی دیگر و حتی همکاری با فیتیله ای ها.

او این هفته مصاحبه ای داشت که از علاقه اش به کار در شبکه نمایش خانگی گفت و عنوان کرد «مایلم در سکوهای (پلتفرم‌ها) نمایش خانگی برای بچه‌ها برنامه بسازم اما هنوز اقدامی نکرده‌ام.»

وی با اشاره به سال ها کار با کودکان از این گفته است که کسی نمی‌تواند او را از بچه‌ها جدا کند و درباره ویژگی های این نسل بیان کرد که «بچه‌های امروز به برنامه‌ها و سرگرمی‌های مناسب با سن خود نیاز دارند و با بچه‌های دیروز فرق می‌کنند. نه تنها هنرمندان بلکه پدر و مادر و آموزش‌وپرورش هم باید به آنها کمک کنند.»

اینکه مجید قناد هنوز هم دغدغه کار کودک را دارد بسیار مغتنم و ارزشمند است و صداوسیما باید قدر این سرمایه ها را بداند حتماً تلویزیون و مخاطب بالای آن هیچ گاه جای شبکه نمایش خانگی را نمی گیرد به ویژه که در شبکه نمایش خانگی کارهای مرتبط با کودک و نوجوان هم کمتر توفیق داشته است و سازندگان آثار این حوزه با دلخوری و حسرت سراغ شبکه خانگی رفته اند.

اتفاق ویژه؛ طرح یک موضوع برای اولین بار در سیما

یکی از قسمت های برنامه «چرخ» این هفته با محور پزشکی قانونی پخش شد. این برنامه که پخش زنده هم دارد یکشنبه ۷ مرداد روی آنتن رفت و محورهایی را مطرح کرد که شاید پیش از این در رسانه ملی دیده نشده یا شنیده نشده بود. این قسمت از برنامه با سوژه پزشکی قانونی صرفاً درباره تشریح جسد نبود و به انواع کارکردهایی که پزشکی قانونی دارد، پیشینه آن، وظایف متخصصان در پرونده های جنایی و … پرداخت.

این برنامه با حضور آسیه جعفری معاون امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی پخش شد و نکته مهم و جالب توجه آن این بود که مهمان در بخش اعظم برنامه به مساله تجاوز جنسی پرداخت. این بخش با سوالات سیاوش عقدایی مجری برنامه هم همراه شد و مهمان برنامه به طور مثال توضیح می داد که اگر به کسی تجاوز شد باید چه کارهایی انجام دهد؟ لباس هایش را چه کند؟ چه زمانی به آزمایشگاه یا پزشکی قانونی مراجعه کند و مواردی از این دست که شاید پیش از این روی آنتن تلویزیون نه تنها توصیه و آموزش داده نشده بود بلکه توجهی هم به آن نمی‌شد و حالا اتفاق ویژه ای است که تلویزیون در بخشی آموزشی سراغ چنین مباحثی رفته است و امید که چنین برنامه هایی افزایش یابد.

«چرخ» با اجرای سیاوش عقدایی و به تهیه کنندگی فرزام محبی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

حاشیه هفته؛ «جوکر ۲» توقیف می شود؟

فصل دوم «جوکر» ساخته احسان علیخانی حواشی مختلفی را تجربه می کند که یکی از جدی ترین های آنها دیالوگ ها و شوخی های گاه نامتعارف این فصل است. شوخی هایی که هم صدای مردم را درآورده است و هم مدیران ساترا و حتی ابتدای پخش هم برخی منتقدان به آن انتقاد کرده بودند.

اخیراً ساترا موضع گیری جدیدی داشته و به اصلاحیه های متعددی که در این مجموعه اعمال نشده اشاره کرده است. ساترا این بار جدی تر به عوامل «جوکر» تذکر داد و در بیانیه اش آورده است که «برخی بخش‌های منتشر شده در برنامه «جوکر ۲» که بر خلاف فرهنگ اسلامی ایرانی و منافی عفت و حیای عمومی است، مورد تایید ساترا نیست. لذا مجوز انتشار صادر نشده است و به تیم تولید کننده ابلاغ شده است که باید محتوا را اصلاح کند و در صورت ادامه این روند برای ادامه تولید این سریال مجوز صادر نخواهد شد.»

یک معضل تذکرات و اخطاریه های ساترا این است که گویی ضمانت اجرایی برای دستورالعمل هایش وجود ندارد. برخی برنامه سازان یا حتی پلتفرم ها ساترا را جدی نمی گیرند پای میز مذاکره با آن نمی روند و انگار هنوز آن را به رسمیت نمی شناسند.

جنجال هفته؛ برنامه علی ضیا

این هفته ویدئوی دیگری هم از یکی از برنامه های منتشر شده در فضای مجازی جنجالی شد. ویدئویی که در آن علی ضیا با اردشیر رستمی گفت و گو می کند و عجیب اینجاست که رستمی در بخشی از برنامه حرف های خلاف عرفی می‌زند و گفت و گو را با جدیت آغاز و با شوخی های ناهنجارتری هم به پایان می رساند. همه این حرف ها در ویدئوی پخش شده از برنامه قرار می گیرد و حتی بخش های پایانی آن کات نمی شود.

این ویدئو در فضای مجازی با واکنش های مختلفی مواجه شد و حتی برخی رسانه ها از حکم دادستانی برای این برنامه خبر دادند.

مرور رادیو در هفته؛ گیتی خامنه رادیویی شد

گیتی خامنه که سال ها در برنامه های تلویزیونی اجرا کرده است برای اولین بار مجری یک برنامه رادیویی شد. او برنامه ای با نام «میدان مادر» را اجرا می کند که همانطور که از نامش پیداست محور اصلی آن مادرانگی است، ارتباط با فرزند، خانواده، سبک زندگی، مهارت های ارتباطی از جمله محورهای موضوعی این برنامه هستند که گیتی خامنه درباره آن ها گفت و گو می کند. این برنامه از بخش های متنوعی تشکیل شده است و یکی از آنها آیتمی است که با حضور کودکان بازیگر تولید می شود.

محبوبه نجفعلی دستیار تهیه و نویسنده، سعید بارانی، فاطیما سرلک، آسیه گرجی و دنیا اسکندری کودک ۱۰ ساله از بازیگران، سمانه گلک نویسنده عواملی هستند که با این برنامه همکاری می کنند.

«میدان مادر» برنامه جدید گروه ورزش و تفریحات رادیو تهران است که با اجرای گیتی خامنه از ۳۰ تیر، ساعت ۱۵ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز رفته است.

کد خبر 6183093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سعید IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      19 12
      باید فکری بحال دوبله انیمیشنهای خارجی بشود. اغلب فیلمهای دوبله شده که از قضا دوبله های حرفه ای هم دارند و از پلتفرمها پخش می شوند از الفاظ رکیکی استفاده میکنن.که فکر نمیکنم برای کودکان مناسب باشد. البته امیدی به مسوولان و بخصوص نویسندگان و دوبلورها نیست. به نظرم خودمون باید مراقب بچه هامون باشیم
    • رضا IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      17 3
      تو همه جای دنیا برنامه های نمایشی دارای گرید و نمره استاندارد هستند که نشان دهنده محتوای برنامه و رنج مناسب سنی آن برنامه هست... متاسفانه دیدگاه ناظران بر جوزه تولید محتوای نمایشی همان سیاست شکست خورده هست که موجب فاصله گیری جامعه از رسانه ملی شد و یه دیدگاه قرون وسطایی و عجیب در این حوزه حاکم شده
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      7 3
      جمع کنید این دلقک بازی مبتذل رو....
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      8 2
      برنامه چرخ خیلی جالب بود.امیدوارم که از این دست برنامه ها بیشتر پخش بشه.هم اگاهی مردم بالاتر میره هم اگر کسی بااین مشکل مواجه بشه لااقل بدونه باید چکار کنه خیلی مهمه.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      8 15
      جوکر ۲ را نمیشود با خانواده دید.مخصوصا شوخی های زشت اون پیرمرد که اسمشو نمی‌دونم
      • انفرادی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
        12 3
        هر کس میگه جوکر ۲ بده خوبه نبینه این همه زحمت میکشن مردم را با این همه مشکل بخندانند خندان کردن مردم با این شرایط خدایی سخته
      • milad IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
        0 0
        ما هم برنامه هایی که صدا و سیما می سازه رو دوست نداریم ببینیم . چرا انقدر رادیکال هستید
    • ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
      3 1
      من برنامه جوکر نگاه نمیکنم ولی وقتی اقای نصرالله رادش جایزه نقدی خودش برای ازادی زندانیان جرائم غیر عمدی بکار برد تو دلم تحسینش کردم و افرین بهش گفتم اومد تو برنامه کلی مسخره بازی در اورد که بتونه باهاش این کار قشنگ انجام بده
      • فلاح ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
        0 7
        ندادخودش اولش باهاشون طی میکنن هرکس برنده شد باید این کارو بکنه اگه براخودش بود نمیداد کدوم مسابقه برنده شدن دادن به مردم ،،،،،این قدر ساده نباشید مردم
    • نا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
      2 3
      فقط حیازدایی به خاطر خنده بی موردنداشته باشید ،جوکر،علیخانی مواظب باش توباید الگوی همان ماه عسل باشی ،نه چیز دیگری !!