۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۴

هفت روز سیما در مهر؛

هنر گلچهره سجادیه دیده شد؟/ غفلت از ظرفیت ۱۷ میلیونی شبکه خانگی

هنر گلچهره سجادیه دیده شد؟/ غفلت از ظرفیت ۱۷ میلیونی شبکه خانگی

بازی توانمند گلچهره سجادیه در «سرزمین مادری»، تبلیغ بیش از اندازه اسپانسر در ویژه برنامه المپیک شبکه سه، ظرفیت ۱۷ میلیونی شبکه نمایش و ضرورت رادیو اربعین نکات خبری مهم این هفته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۱۸ مرداد می‌توانید با شماره ۱۶۰ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ گلچهره سجادیه

فصل سوم «سرزمین مادری» این هفته به پایان می‌رسد؛ سریالی که با چهره‌های ستاره و یک داستان پرکشش آغاز شد اما در ادامه و در آخرین فصل کمتر توانست مخاطبش را نگه دارد. شاید یک دلیل کاهش مخاطب سریال به دلیل وقفه‌های مختلف در پخش بود. اما دلیل دیگر اختلاف بیشتر فصل سوم با فصل‌های اول و دوم در انتخاب بازیگران و قصه و کیفیت فنی و تصویری سریال است.

فصل اول و دوم سریال موقعیت و دستاورد ویژه ای برای تلویزیون بود و حتی سال‌ها توقیف و توقف زمانی یک دهه‌ای در پخش، نتوانسته بود سریال را قدیمی کند. حضور بازیگرانی که حالا دیگر بعید است بتوانند در کنار هم جمع شوند نیز نکته دیگری بود که علاوه بر همه حواشی این ۱۰ سال موجب شد مخاطب با علاقه این سریال را در ابتدای پخش و حتی فصل دوم تماشا کند.

فصل سوم اما به همان میزان مورد استقبال قرار نگرفت، شاید این فصل تحت تاثیر حواشی توقیف ۲ فصل قبل با کیفیت بالایی تولید نشد. این فصل سال ۹۵ و تقریباً با فاصله زمانی زیاد از ۲ فصل قبل ساخته شد که باعث شد در ترکیب حضور برخی بازیگران هم تاثیرگذار باشد و جای چهره اصلی سریال یعنی شهاب حسینی در نقش رهی بیشتر به چشم بیاید.

این فصل هم البته کشش و جذابیت‌های خود را داشت اما در میان بازیگران، برگ برنده و ستاره این فصل گلچهره سجادیه بود. ورود او در فصل سوم و مواجهه اش با آرش مجیدی در نقش رهی با بازی فوق العاده ای همراه شد. او نقش میانسالی نامادری رهی را ایفا کرد و در سکانس‌هایی در زندان روایتی از آنچه بر او رفته بود، داشت که بازی اش مورد توجه قرار گرفت. نحوه بازی او که بی اغراق و بدون اگزجره های نقش‌های زنانه است یک بار دیگر توانمندی‌های این بازیگر را تثبیت کرد.

او شب گذشته هم ظرافت‌های دیگری از بازی خود به نمایش گذاشت که علی رغم یک گروگان گیری و موقعیت خشونت آمیزی که باعث و بانی آن است، در کمال آرامش و از پشت تلفن با دیگر کاراکترها گفت و گو می‌کرد. آرامشی که سجادیه در بازی اش دارد بر طوفانی بودن و هول و هراس این شخصیت افزوده و با فاصله از خیلی از موقعیت‌های کلیشه این چنینی بالاتر ایستاده است.

تبلیغ هفته؛ المپیک ۲۰۲۴

این روزها ویژه برنامه المپیک ۲۰۲۴ از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که با اجرای شهاب قاسمی و پیمان اسدیان پخش می‌شود و بازی‌ها را هم به تناوب گزارش می‌کند.

یک نکته که خیلی تکرار می‌شود و در ویژه برنامه‌های مناسبتی هم بیشتر به چشم می‌آید تبلیغ مجری‌ها در چنین برنامه‌هایی برای اسپانسر برنامه است.

هرچند بخشی از درآمد تلویزیون از چنین برنامه‌هایی تامین می‌شود و به ویژه خرید حق پخش این بازی‌ها هزینه‌های گزافی دارد که شاید تلاش می‌شود با بخشی از این تبلیغات جبران شود با این حال شاید اشاره مکرر به اسپانسر، هدایای آن و حمایت از برگزیدگان در جایی برای مخاطب آزاردهنده باشد.

مخاطبی که بیشتر دوست دارد خود رقابت‌ها را تماشا کند و درباره تحلیل و حواشی این رقابت‌ها بشنود.

خبر هفته؛ محتوای پلتفرم‌ها در تلوبیون

ساترا این هفته مذاکراتی با تلوبیون داشت و خبری منتشر شد که قرار است محتوای سکوهای شبکه نمایش خانگی در تلوبیون هم بارگذاری شود. یکی از مدیران مربوطه نیز در گفت و گویی با خبرگزاری مهر به جرئیات این همکاری پرداخت و بیان کرد که صاحبان سکوها براساس محتوایی که روی تلوبیون قرار می‌دهند طبق قراردادی منتفع هم خواهند شد.

بیش از ۴۰۰ پلتفرم در شبکه نمایش خانگی از ساترا مجوز دریافت کرده اند که شاید برای بیشتر مخاطبان صرفاً نام چند پلتفرم که به انگشتان ۲ دست هم نمی‌رسد بیشتر آشنا باشد. به نظر نمی‌رسد این همکاری با تلوبیون برای پلتفرم‌های معروف خوشایند باشد چراکه هر پلتفرمی ترجیح می‌دهد مخاطب را به کاربر موقت و حتی دائمی خود تبدیل کند. با این حال شاید از میان پلتفرم‌هایی که هر روز مجوز دریافت می‌کنند برخی هم آنقدر ناآشنا باشند که با توجه به ظرفیت‌های بالقوه تلوبیون و کاربران بالای آن نیاز داشته باشند برای دیده شدن اولیه، محتوایشان روی این سرویس قرار بگیرد.

تلوبیون بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد و حتماً ظرفیت مهمی است که باید به جز پخش و آرشیو شبکه‌ها تدارک دیگری هم برای مخاطبانش در نظر گرفته شود. کمااینکه چنین اتفاقاتی هم گاهی برنامه ریزی شده است از طرفی شبکه نمایش خانگی هم مخاطب بالایی دارد، مخاطبی که اثرگذار است و واکنش او در شبکه‌های مجازی روی سریال‌ها و رئالیتی شوها معیاری برای بازخورد به تهیه کنندگان و سازندگان است.

این هفته آماری هم به نقل از حسین زارعی مدیر کل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا منتشر شد که آمار مخاطبان رسانه‌های شبکه نمایش خانگی را ۱۷ میلیون عنوان کرده بود. با توجه به اینکه این تعداد مخاطب حق اشتراک می‌پردازد و رفتاری انتخابی‌تر نسبت به مخاطب تلویزیون دارد و شاید بی اختیار در مقابل شبکه‌های سیما قرار بگیرد حتماً تاثیر رفتارش در آینده بیش از پیش خواهد بود و دیگر نمی‌توان به صرف مخاطب بالا و فراگیر تلویزیون بیان کرد که پربیننده‌ترین آثار شبکه خانگی باز هم مخاطبشان به پای تلویزیون نمی‌رسد!

مرور رادیو در هفته؛ ضرورت رادیو اربعین

چند سالی است که به طور متمادی در آغاز ماه صفر رادیو اربعین راه اندازی می‌شود. رادیوهای مناسبتی در این سال‌ها یک برگ برنده معاونت صدا بوده است که گاهی صرفاً به شبکه‌هایی شعاری با محتوایی تکراری و غیرجذاب در مناسبت‌ها تبدیل شده و گاهی کارکرد مناسبتی، ارزش افزوده‌ای بوده است تا مخاطب راحت تر بتواند محتوای مورد نظر را انتخاب کند و به آن دسترسی داشته باشد؛ رادیو محرم و رادیو اربعین از همین حیث اهمیت پیدا کرده است.

به ویژه که بخشی از محتوای این رادیوها برای مخاطبی است که می‌خواهد به کربلا برود و حین پخش سخنرانی‌ها و مداحی‌ها و … به اطلاع رسانی برای زائر کربلا می‌پردازد که چه نیازهایی دارد، چه باید انجام دهد و … از این رو رادیو اربعین توانسته یک راهبر شخصی برای زائران باشد.

این شبکه‌ها مخاطبی فراتر هم دارد و بخشی از مردمی که توانسته اند به عراق بروند با این رادیوها ارتباط می‌گیرند. این رویکرد امسال هم در رادیو اربعین وجود دارد و جواد تشکری مدیر رادیو اربعین با اشاره به آغاز فعالیت این شبکه از ۱۵ مرداد بیان کرد که رادیو اربعین سعی دارد انعکاس‌دهنده اتحاد، همبستگی و همدلی اجتماع عظیم مردم در مسیر رادیو اربعین به گوش جهانیان باشد. بنابراین با اطلاع‌رسانی مناسب از آخرین وضعیت سفر به کربلا و پیاده‌روی اربعین از کمیته‌های مختلف، زائران اربعین حسینی (ع) را آگاه کند.

کد خبر 6189908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حامد ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      11 4
      به نظرحقیرفصل سوم سرزمین مادری هیچ ضعفی نسبت به فصول قبلی ندارد!نه درانتخاب و بازی هنرمندان و نه در قصه و ماجرا! و چنانچه گزارش شماازکاهش بیننده آن صحیح باشد با کمال تاسف بایستی علت را درکاهش تمایل و رغبت بینندگان به خصوص نسل جوانتربه موضوعات انقلاب عزیزمان است! امری کا بسیار ناراحت کننده است
      • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
        4 0
        اتفاقا برعکس نظر این ستیت من چند جاخوندم‌که اکثرا کیفیت این فصل را بالاتر حداقل از فصل دوم نی دونم خودم منم همچین نظری دارم فصل دوم واقعا سطح وکیفیت خیلی پایین اومده بود اما این فصل خیلی بهتر بود تازه بعضباهم میگند کاش از همون فصل قبلم آرش مجیدی بازی پیگرد واصلا کاش از ابتدا همین بازیگرای فصل
    • ناشناس ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      5 1
      چرا مزخرف می گید ما از فصل اول دنبال می کردیم تا همین فصل سوم اتفاقا حسن این سریال انتخاب بازیگرهای مختلف برای هر فصل از زندگی رهی بود آقای مجیدی آنقدر خوب بازی می کرد من یه جاهای یادم می رفت فصل دوم شهاب حسینی بازی می کرده نظر سنجی هاتون رو از کجا میارید
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      5 1
      یک سایتی تیتر زده بود چگونه پرحاشیه ترین سریال استراتژیک ترین سریال شد به بهانه موفقیت فصل سوم یعنی معتقدند این فصل موفق بوده کلا از ابتدای این فصل اکثر جاها مطلب زدند که موفق بوده
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      3 5
      ادامه کامنتم داشتم میگفتم اتفاقا چون فصل دوم سیاسی شد مخاطبش کمتر شد ولی چون این فصل بیشتر دوباره مثل فصل یک خانوادگی شد مخاطبش بیشتر شد.
    • ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
      2 2
      فصل سوم خیلی خوبه بهتر بود شهاب حسینی بازی می کرد ولی آرش مجیدی هم چیزی کم نداره فقط قدش زیاده بلنده نسبت به رهی قبلی ولی چون ساعت پخش سریال معلوم نیست من چند قسمت و از دست دادم و بعدا تو تلوبیوم دیدم کاش درست تبلیغ کنن و منظم پخش کنن هفته ای یه بار بهتر از اینه که هر وقت وقت داشتن یکی پخش کنن
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
      1 0
      من فصل اول این سریال رو دنبال می کردم واینقدر ساعت‌های متفاوت می گذاشتن که دیگه ندیدم اصلا شبکه سوم که می خواد ورزش بزاره چرا سریال می ذاره این سریال هر دفعه ی ساعتی می گذاشتند