۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۵

هفت روز سیما در مهر؛

برنامه‌های جدید سیما آورده مالی دارند؟/ پخش یک فیلم بدون درجه سنی

برنامه‌های جدید سیما آورده مالی دارند؟/ پخش یک فیلم بدون درجه سنی

وضعیت جسمی صدرالدین حجازی، پرداختن به مطالبات اجتماعی زنان، پخش فیلمی بدون درجه‌بندی سنی و مشکلات مالی شبکه نسیم نکات مهم خبری هفته گذشته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۲۲ شهریور می‌توانید با شماره ۱۶۵ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ صدرالدین حجازی

از مدتی پیش صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در بیمارستان بستری شده است. هفته پیش یک بار مطرح شد او به کما رفته است و حتی وضعیت سلامتی او به گونه‌ای بود که شایعاتی جدی را هم رقم زد.

این هفته البته یکی از نزدیکان این هنرمند اعلام کرد که وضعیت هوشیاری او بهتر شده است و امید است که این بازیگر توانمند به بهبود کامل برسد. او البته بیش از یک سال است که درگیر بیماری سرطان شده و مدتی است که در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی هم نتوانسته حضور داشته باشد.

با این حال صدرالدین حجازی چند دهه فعالیت در سینما و تلویزیون داشته است و در نقش‌های فرعی و مکمل مختلفی بازی خود را به تصویر کشیده است. احتمالاً خیلی‌ها در تلویزیون حضور او را در سریال «مختارنامه» و «روزی روزگاری» به خاطر دارند. حجازی در سریال‌های مختلفی از جمله «کوچک جنگلی»، «زیرزمین» و … به ایفای نقش پرداخته است آثاری که هم فضایی جدی و هم کمدی داشته اند. در سینما هم خیلی‌ها او را با نقش کوتاهی در «سنتوری» به خاطر دارند.

روز گذشته روز ملی سینما بود و معمولاً نهادها و ارگان‌ها در این روز حسرت درگذشتگان را می‌خورند اما خوب است تا وقتی پیشکسوت‌ها و موسپیدها هستند مراقبت لازم از آنها صورت بگیرد و نهادهای مختلف از صداوسیما تا خانه سینما و انجمن بازیگران و حتی وزارت ارشاد بیش از پیش توجهشان به هنرمندان باشد.

اتفاق هفته؛ مطالبات زنان در تهران ۲۰

شاید در تلویزیون بتوان فهرستی از برنامه‌های زنانه را درآورد که درباره موضوعات و محورهای مختلف، با مجری و کارشناس یا مهمان به گفت و گو نشسته اند اما این برنامه‌ها کمتر فضای اجتماعی داشته اند و کمتر به مطالبات زنان در عرصه اجتماعی پرداخته شده است.

برنامه «تهران ۲۰» این هفته اعلام کرد که راحله امینیان مجری با سابقه به این برنامه پیوسته است و قرار است یک روز در هفته به چنین دغدغه‌هایی بپردازد.

مجتبی احمدی تهیه کننده این برنامه در توضیحی گفته بود: «یکی از پرونده‌های باز روی میز برنامه مطالبات بانوان بود که از این پس همراه با سرکار خانم راحله امینیان در محورهای مختلف به شکل ثابت و مستمر در روزهای شنبه آن را بررسی خواهیم کرد و تلاش داریم از زوایای مختلف دغدغه‌ها و چالش‌های حوزه زنان و بانوان کشورمان را با مسئولان مرتبط نقد و بررسی کنیم.»

بسیاری از مشکلات زنان در عرصه اجتماعی یا مطرح نمی‌شود یا صرفاً می‌تواند در رسانه‌های مکتوب و برخط منتشر شود و رسمیت بخشی تلویزیون به بیان این معضلات می‌تواند به حل و رفع آنها کمک زیادی کند. حالا باید دید راحله امینیان از چه زاویه‌ای قرار است این پرونده‌ها را باز کرده و به آنها بپردازد.

هشدار هفته؛ پخش یک فیلم بدون درجه سنی

شبکه نمایش به واسطه پخش فیلم‌های سینمایی مختلف ایرانی و خارجی یکی از شبکه‌های پربیننده سیماست و اگرچه به اندازه شبکه آی فیلم خانوادگی نیست اما حتی مخاطبانی از طیف نوجوان دارد که فیلم‌های سینمایی خارجی را دنبال می‌کنند.

این شبکه سه شنبه شب فیلم «زندانیان» را پخش کرد که تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت و علی رغم اینکه یک فیلم پلیسی و با تم گروگان گیری بود اما هیچ‌یک از صحنه‌های خشن و آزاردهنده فیلم با هشدار ریت سنی پخش نشد.

«زندانیان» فیلم آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ در ژانر جنایی و به کارگردانی دنی ویلنوو است که در شرکت برادران وارنر تولید شده است. این فیلم بازیگران شناخته شده‌ای چون هیو جکمن و جیک جیلنهال دارد و داستان آن درباره گم شدن ۲ کودک و جستجو برای یافتن آنهاست.

صحنه‌های گروگان گیری این فیلم بعضاً دارای خشونت‌هایی آزاردهنده بود که در حالی پخش شد که هیچ گونه هشدار ریت سنی در گوشه صفحه تلویزیون قرار نگرفت. هشداری که معمولاً برای چنین فیلم‌هایی رعایت می‌شود و اتفاقاً شبکه نمایش هم به طور متداول از این هشدارها بهره گرفته است اما این بار ظاهراً از دستش در رفته است.

نکته هفته؛ مشکلات مالی سیما

مدیر شبکه نسیم این هفته از برنامه‌های جدید این شبکه خبر داد و طی اعلام برنامه‌ها از مشکلات مالی هم خبر داد. از جمله برنامه‌های جدیدی که قرار است به آنتن برسد «هزار و یک» با حضور محمد بحرانی و شخصیت جناب خان است که در قالب گفت و گو و مسابقه پخش می‌شود. قرار است یکی از حامیان مالی این برنامه اسپانسرمحور یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی باشد.

فصل جدید «مهمانی» اما درگیر چالش‌های مالی است و عجیب است که این مجموعه علی رغم ستاره‌هایی که دارد نتوانسته از این مسائل مالی عبور کند؛ ستارگانی که صداپیشگی عروسک‌ها را برعهده دارند و هر یک نقش اول یک فیلم سینمایی هستند اما شبکه برای ساخت این مجموعه هنوز نتوانسته است بودجه مناسب را فراهم کند. البته این شاخص ترین برنامه شبکه نسیم است که این روزها درگیر مسائل مالی است اما حتی برنامه‌های بدون چهره هم با چنین چالشی دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله آن‌ها «برمودا» و مسابقه فرزاد حسنی است که مدیر شبکه تعویق ساخت این ۲ را هم به دلیل همین مسائل مالی دانست.

مدیر شبکه نسیم در نشست خبری خود به صراحت اعلام کرد که هر گاه برنامه‌های «دورهمی» و «خندوانه» روی آنتن نبوده اند شبکه به مساله مالی خورده است و حالا یک نمونه اش برنامه شاخصی مثل «مهمانی» است که به دلیل بودجه، فصل جدید آن هنوز در مرحله پیش تولید باقی مانده است.

آورده تلویزیون از برنامه‌هایی چون «دورهمی» و «خندوانه» آنقدر بالا بود که در زمان‌هایی این برنامه‌ها به جای قرارداد با شبکه نسیم مستقیم با خود اداره کل بازرگانی صداوسیما قرارداد می‌بستند و سود کلانی به جیب سازمان می‌رفت. حتی در زمانی که بارها بحث دستمزدهای نجومی مطرح می‌شد.

کد خبر 6222840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha