۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۵۵

امیر فولادی مطرح کرد؛

شهید سامی مقام هیچگاه در زندان «دوله تو» با دشمن مماشات نکرد

شهید سامی مقام هیچگاه در زندان «دوله تو» با دشمن مماشات نکرد

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: شهید سامی مقام هیچ‌گاه در طول مدت اسارتش در زندان «دوله» تو با دشمن مماشات نکرد و همه پیشنهادهای ضد انقلاب برای همکاری را رد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین وداع با پیکر شهید حسین سامی مقام عصر امروز پنجشنبه ۱۱ مرداد با حضور فرزندان شهید، امیر محمدرضا فولادی سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش و دیگر فرماندهان و مسئولان ارتش، نیروی دریایی، سپاه و بسیج و جمعی از همرزمان و همراهان شهید در معراج شهدا برگزار شد.

در جریان عملیات تفحص شهدا در منطقه آلواتان سردشت، پیکرهای مطهر ۷ تن از قهرمانان و شهدای سال‌های نخستین پیروزی انقلاب به دست آمدند. نحوه کشف پیکرهای این شهدا، خبر از جنایتی هولناک و خیانتی بزرگ به مردم و هموطنان کرد توسط حزب دموکرات به سرکردگی عبدالرحمان قاسملو می‌داد.

شهدایی که با دستان، پاها و چشمانی بسته شده که توسط جوخه اعدام حزب دموکرات مظلومانه و در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیده بودند از بین ۷ شهید تفحص شده تنها یکی از شهدا که کارت گواهینامه به همراه داشت، شناسایی شد. شهید حسین سامی مقام در ۲۲ سالگی به استخدادم ارتش شاهنشاهی درآمد. دوره‌های تفنگداری دریایی و رزم آبی خاکی را در انگلیس گذراند و در نیروی دریایی خدمت کرد. او بعد از مدتی به دلیل مقابله با فساد موجود در نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی بارها توسط ضد اطلاعات ساواک احضار و در نهایت به نیروی زمینی منتقل شد.

حسین سامی مقام، فوتبالیست تیم شاهین آبادان، کشتی گیر قهار و ورزشکاری پرتلاش با قدرت بدنی و روحیه و ایمان بالا تبدیل به فرمانده ای توانمند و غیور شد. او به عنوان فرمانده گردان لشکر ۲۸ سنندج به مقابله با گروهک‌های کموله و دموکرات پرداخت و در ۳۱ فروردین ۵۹ در جریان نجات فرمانده شهیدش نصرت زاد به شکل ناجوانمردانه ای توسط عامل نفوذی به اسارت درآمد.

شهید سامی مقام هیچ‌گاه در طول مدت اسارتش در زندان «دوله تو» با دشمن مماشات نکرد، همه پیشنهادهای وسوسه انگیز ضد انقلاب برای همکاری را رد کرده و با مقاومت خود به سایر همرزمانش که در زندان دوله تو اسیر شده بودند، روحیه می‌داد.

او بر اثر شکنجه‌های ضد انقلاب بارها و بارها تا آستانه شهادت می‌رود، اما سرانجام در ۱۴ مرداد سال ۵۹ مصادف با ۲۳ ماه رمضان، یعنی یک ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی و در حالیکه به دلیل احقاق حق گروگان‌های زندانی، دو هفته دست به اعتصاب غذا زده بود، به بهانه آزادی از زندان «دوله تو» خارج و به جنگل‌های آلواتان منتقل می‌شود و با پاها، دستان و چشمان بسته در ۴۴ سالگی توسط جوخه‌های اعدام به شهادت می‌رسد.

شهید سامی مقام دارای سه فرزند به نام های حمیدرضا، سارا و مهدی است که هر سه فرزند در رشته پزشکی فعالیت می کنند. همسر شهید سال ۹۹ به دلیل مبتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت.

پس از تشییع پیکر شهید سامی مقام، امیر محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه گفت: امروز شاهد تشییع شهید اسماعیل هنیه در شهر بودیم. او اسطوره و نماد مبارزه با رژیم صهیونیستی و محور وحدت مدافعان قدس شریف و جبهه دفاع از مظلوم است. او در یک خانواده شهادت طلب تربیت شد و رشد یافت. امروز شنیدیم که در خانواده شهید هنیه، بیش از ۸۰ شهید تقدیم جبهه مقاومت کرده اند. شهدای جبهه مقاومت الهام گرفته از شهدای انقلاب اسلامی بوده و شهید هنیه پیش قراولان شهدای نظام جمهوری اسلامی است.

وی ضمن تشکر از کمیته تحفص مفقودین گفت: این کمیته یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است. در هیچ نقطه از جهان سراغ نداریم که علی رغم گذشت بیش از ۳۷ سال از پایان دوران هشت سال دفاع مقدس همچنان به دنبال یک اثر و نشانه از مفقودین آن دوران هستیم. این کمیته به سرپرستی سردار باقرزاده در کوه و دشت و کمن به دنبال آثاری از مفقودین هستند. مفقودینی که افتخارات بزرگی را برای کشور خلق کردند و شاهد حماسه های بزرگی از آنها بودیم. زحمات این کمیته سبب شد تا خانواده های بسیاری از چشم انتظاری بیرون بیایند و این امر دلیلی بر قداست دفاع مان در جنگ تحمیلی است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: یکی از مصادیق قداست دفاع مان در جنگ تحمیلی این است که ما هنوز به دنبال آثار و نشانه هایی از پیکر مطهر مفقودین هستیم. این گروه تحفص تا کنون بیش از ۵۵ شهید را حین یافتن مفقودین تقدیم نظام کرده اند. جا دارد از سردار باقرزاده و اعضای کمیته تحقیق و تفحص تشکر و قدردانی کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند: شما می روید و این گرد و غبار و خاک را کنار می زنید و به دنبال اثر یک شهید می جویید تا نشانه ای پیدا کنید. سپس آن نشانه را سر و دست می گیرید و در جامعه می گردانید. همه اینها به خاطر آن است که نگذاریم نام و یاد شهدا فراموش شود. این اقدامات سبب می شود تا یادمان بماند که ما هر چه داریم از این شهداست.

امیر فولادی گفت: در زیارتنامه شهدا بعد از سلام بر شهدا به عنوان برگزیدگان خدا، یاران دین خدا و یاران پنج تن آل عبا می خوانیم که پدر و مادرمان به فدای شما باد و سپس می گوییم پاک شدید. می گویند آخرین قطره ای که از شهید روی زمین ریخته می شود، زمین پاک و پاکیزه خواهد شد. از آنجا که اولین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است، به این دلیل بوده که او پاک و منزه وارد بهشت می شود.

وی ادامه داد: آن زمینی که شما شهدا در آن دفن می شوید، آن زمین به واسطه پاکی شما پاک می شود و زمانی که زمین پاک شود، اثرات بسیاری زیادی خواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: آب، باران، آفتاب هر کدام شان پاک کننده هستند اما آنها ظاهر اجسام را پاک می کنند و آنچیزی که باطن زمین و انسان را پاک می کند، خون پاک شهداست که خون شان به ثارالله تبدیل می شود و امواجی را ایجاد می کند که در نهایت جامعه را از ناپاکی نجات می دهد.

وی افزود: خداوند در آیه ۵۸ سوره اعراف می فرماید: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»(زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم‌ثمر.)؛ بنابراین زمانی که زمین پاک شد، محصول پاکی از آن زمین می روید و محصول زمین ناپاک محصول ناپاک می شود.

امیر فولادی گفت: در جامعه اسلامی ایران بیش از ۲۰ هزار گلزار شهید است که در آن زمین ها پیکر شهدا دفن شده است. ما هر آنچه داریم به برکت خون این شهداست. هیچ زمانی نباید یاد شهید و خاطره هایش را از یاد ببریم. به همین دلیل است که گروه تفحص به دنبال شهدا هستند. بزرگداشت یاد شهید کمتر از خود شهید نیست.

وی افزود: جا دارد از شهدای گرانقدری که در زندان «دوله تو» زندانی بودند، یادی کنیم. «دوله تو» یک منطقه بسیار کوچکی به گنجایش حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر بود اما نزدیک به ۳۰۰ زندانی اعم از ارتش، سپاه، بسیج، روحانیون، مردم کرد را در خود جا داده بود.

امیر فولادی مطرح کرد: «فرود پاک نیا» مستندساز و تهیه کننده ای بود که در اثر پژوهش خود به این شهید رسید. نشانی شهید را یافت و به گروه تفحص اطلاع داد و در نهایت با توجه به نشانی شهید پیکرش پیدا شد.

وی ادامه داد: دشمنان کشور مجموعه ای از کومله، دموکرات، منافقان، سلطنت طلبان، حزب توده، رنجبران ایران، اتحادیه کمونیست ها، خبات، سازمان پیکار بود. این دشمنان از زمانی که انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفت و اسلام ناب در ایران علم شد، سر دشمنی را با کشور شروع کردند. یعنی آنها منافع خود را در خطر دیدند به همین دلیل دشمنی شان آغاز شد و نوک پیکان حملات استکبار پس از پیروزی انقلاب اسلامی متوجه ارتش بود زیرا ارتش همبستگی خود را با امام راحل اعلام و از ایشات تبعیت می کردند. ارتش در ۱۹ بهمن سال ۵۷ با امام بیعت کردند و به مردم پیوستند. در این زمان دیگر استکبار از ارتش ناامید شد و اولین سازمانی را که تحریم کردند، ارتش بود. زیرا ارتش تمام قد کنار مردم ایستاد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: ارتش از ۲۲ بهمن سال ۵۷ تا ۳۱ شهریور سال ۵۹ نزدیک به ۷۰۴ شهید را تقدیم نظام کرد. یعنی در زمانی که علی الظاهر خبری از جنگ نبود.حسین سامی مقام هم یکی از شهدای ارتش بود.

وی افزود: ارتش آنقدر قوی ظاهر شد که مقام معظم رهبری فرمودند ارتش جمهوری اسلامی به برکت نظام صرفا توان نظامی و تجهیزات کشور نیست بلکه ارتش نمایشگاهی از ارزش های اسلامی است و در بسیاری از نقاط ارتش ویترینی از ارزش های اسلامی بوده که این موضوع برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ارتشی که قبل از نظام جمهوری اسلامی وابسته به استکبار بود و پس از جمهوری اسلامی به تبع این نظام مستقل شد و روی پای خود ایستاد.

شهید سامی مقام هیچگاه در زندان «دوله تو» با دشمن مماشات نکرد

امیر فولادی گفت: ما شهدای بسیاری در کردستان، شمال شرق در گنبد، در جنوب شرق و غرب داریم که هنوز پیکرهای شان کشف نشده اند و جزو مفقودین هستند. امیدواریم آثاری از آنها کشف شود و خانواده های شان از چشم انتظاری در بیایند.

وی افزود: شهید حسین سامی مقام متولد ۹ خرداد سال ۱۳۱۵ در شهر آبادان و اصالتا از بختیاری های سمیرم بود. پدرش اهل سمیرم بود و برای کار به آبادان منتقل شد. او در آبادان تحصیل کرد و دیپلمش را در همان آبادان گرفت. یکم مهر سال ۳۷ به استخدادم دانشکده افسری در آمد. پس از فارغ التحصیلی به نیروی دریاریی منتقل شد. در آنجا دوره های متعددی را گذراند. سپس به انگلستان برای گذراندن دوره هایی رفت. پس از برگشت از انگلستان فرمانده پایگاه خارک در نیروی دریایی شد. در آنجا با قاچاقچیان درگیر می شد و اقدامات ارزشمندی را در این راستا در مقابله با قاچاقچیان انجام داد. سپس به نیروی زمینی منتقل و در شهرهای تبریز، شیراز و تهران خدمت کرد. در نهایت به لشکر ۲۸ سنندج منتقل شد. در دوران انقلاب او فرمانده گردان لشکر ۲۸ سنندج بود.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: دانشکده افسری یکی از افتخارات منطقه ۱۱ است؛ این دانشکده نزدیک به یک هزار و ۱۸۴ شهید را تقدیم نظام کرد. تا جایی که مقام معظم رهبری نشان فداکاری را به این دانشکده که امروز با نام دانشکده امام علی(ع) است، اهدا کردند.

وی افزود: شهید سامی مقام دارای سه فرزند است که هر سه در رشته پزشکی فعالیت می کنند. در زمان شهادتش حمیدرضا نوجوان ۱۵ ساله، مهدی کودک ۵ ساله و دخترش سارا حدود ۹ ساله بود.

امیر فولادی گفت: تجزیه طلبان و ضدانقلاب به دنبال این بودند که انقلاب را در نطفه خفه کنند و ادعای خودمختاری داشتند و کردستان را می خواستند با کردستان عراق و ترکیه پیوند دهند و ادعای ایالت آزادی کنند. آنها با مردم و نیروی نظامی در افتادند و ارتش مقابل شان ایستاد و شهید سامی مقام در آن شش ماه خدمت بسیار خوش درخشید.

وی افزود: زمانی که فرمانده تیپ شهید سرهنگ ایرج نصرت زاد به اسارت نیروهای ضد انقلاب در آمد، شهید سامی مقام به همراه ده نفر برای آزادی نصرت زاد اعزام شدند. ما صدای ضبط شده سرهنگ نصرت زاد را داریم. زمانی که ضد انقلاب کلد را روی شقیقه نصرت زاد گذاشتند و به او گفتند که به یارانت بگو تسلیم شوند. شهید نصرت زاد آن جمله معروف را گفت: "من سرهنگ ستاد ایرج نصرت زاد. جانم فدای ایران، درود بر رهبر انقلاب، جاوید باد ارتش جمهوری اسلامی و زنده باد فرماندهان تیپ یکم لشکر ۲۸ سنندج، خداحافظ تان. سپس شلیک گلوله شنیده شد و او به شهادت رسید.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: نصرت زاد فرمانده تیپ شهید سامی مقام یعنی فرمانده گردان بود. قبل از آنکه صدای صوت نصرت زاد پخش شود، شهید سامی مقام به همراه ۱۰ نفر از نیروها با ضد انقلاب درگیر شدند و به اسارت ضد انقلاب در آمدند و در زندان «دوله تو» شکنجه های بسیاری را دیدند.

وی افزود: شهید حسین سامی مقام در صداقت، امانتداری، صراحت، شجاعت و مسئولیت پذیری منحصر به فرد بود. او همه آموزه های دوره های سخت را در داخل زندان سپری کرد. آنقدر از مدیریت و رهبری او در داخل زندان شنیده می شود که بی نظیر است. او در داخل زندان «دوله تو» به دنبال احقاق حقوق زندانیان بود.

امیر فولادی گفت: ۳۱ فروردین سال ۵۹ به اسارت درآمد و ۱۴ مرداد سال ۵۹ به درجه شهادت رسید. دموکرات نتوانست او را داخل زندان تحمل کند و در نهایت در فاصله چند کیلومتری از زندان او را تیربارانش کردند. پیکرشان توسط اهالی بومی آن منطقه دفن شد و امروز پس از ۴۴ سال پیکرشان کشف شد.

وی ادامه داد: برخی می گویند او در زندان اعتصاب غذا کرده بود در حالی که اینطور نبود. آن روز که تیرباران شدند، مصادف با ۲۳ رمضان بود و شهید سامی مقام روزه داشتند. پیکر شهید سامی مقام به همراه همراهانش در محرم توسط تیم تفحص کشف شدند. او به دلیل آنکه در جیبش کارت شناسایی داشت، از روی کارتش شناسایی شد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: شهید سامی مقام برای فرزندانش یک نامه نوشته بود و در آن نامه اسم تک تک فرزندانش را برده بود. او نوشت: به مأموریت اعزام می شوم و شما زمانی که خواب بودید، غرق بوسه کردم. آنجا به من ثابت شد که دیگر بر نمی گردم. اگر برنگشتم خیال تان نباشد چراکه شما بزرگ می شوید همانطور که من در سن شش و نیم ساله پدرم را از دست دادم و روی پای خودم ایستادم. شما هم مستقل می شوید و روی پای خودتان می ایستید. او بسیار بر درست زندگی کردن و درس خواندن فرزندانش توصیه کرده بود. الحمدالله هر سه فرزند پزشک هستند و همسر شهید در سال ۹۹ به دلیل کرونا در بندرعباس دار فانی را وداع کرد. البته پس از مراسم های اصفهان، سمیرم و تهران انشالله نیروی دریایی بندرعباس مراسمی را در مزار همسر گرانقدر این شهید برگزار خواهد کرد.

وی افزود: شهید سامی مقام در آن نامه برای فرزندانش نوشته بود که اگر برگشتم همگی باهم به سفر زیارتی مشهد می رویم اما او بر نگشت و اسیر شد. به همین دلیل به نیابت از طرف شهید صلوات خاص امام رضا(ع) را قرائت می کنیم.

در ادامه مراسم صلوات خاص امام رضا(ع) توسط مداح و حاضران قرائت شد.

در ادامه یکی از هم‌رزمان شهید سامی مقام گفت: با چشم خود دیدم که قاسملوها تسلیم دموکرات ها شدند. شهید سامی مقام افسر ارشد ارتش بود و در زمان خدمت و اسارت دموکرات را به ستوه درآورده بود. مطمئنم این نهضت ادامه دارد.

در ادامه محمدمهدی شمس مسئول معراج شهدای تهران گفت: دعا کنیم که هویت پیکر الباقی شهدایی که همراه شهید سامی مقام کشف شده است، شناسایی شود تا خانواده های شان از چشم انتظاری در بیایند.

وی افزود: پیکر شهید را از کارتی که در جیبش بود، کشف کردیم. به همراه پیکر شهید یک عدد عینک به همراه خودکار، کیف پول، کارت گواهینامه، کارت ماشین پیدا کردیم. همچنین علاوه بر این وسایل، طناب های خاکی را کشف کردیم که دست و پای این قهرمان مان را با آن بسته بودند.

در ادامه حمیدرضا سامی مقام فرزند ارشد شهید سامی مقام گفت: نیروی دریایی، نیروی زمینی، سپاه، بسیج همه ما از یک خانواده هستیم و برای این مملکت جان مان را فدا می کنیم.

شهید سامی مقام هیچگاه در زندان «دوله تو» با دشمن مماشات نکرد

وی افزود: زمانی که فرزند یک ارتشی می شویم، می دانیم که چنین اتفاق هایی در انتظارمان است. در سال های ۵۸ و ۵۹ خطر را احساس می کردیم. پدرم تا پیش از سال ۵۷ زمانی که از منزل خارج می شد و به خرید می رفت، هرگز لباس ارتشی اش را نمی پوشید و معتقد بود شاید به او جنس را از سر اجبار ارزان بفروشند و یا احترام کاذب بگذارند. پس از سال ۵۷ لباس ارتشی اش را می پوشید چون معتقد بود که آنها باید بدانند که هیچ ترسی ندارد.

فرزند ارشد شهید سامی مقام گفت: مطمئنم پدرم در زمان اسارت و شهادتش هیچگاه نترسید. حتی زمانی که او را اعدام کردند، مطمئنم چشمانش را نبسته بود و با چشمان باز اعدام شد. محال است که او اجازه داده باشد تا چشمانش را ببندد.

وی ادامه داد: در میان خانواده های شهدا مادر در خانواده نقش اصلی را ایفا می کند و مادرم طی این سال ها پس از پدرم، راهش را ادامه داد.

در ادامه مهدی سامی مقام از دست اندرکاران معراج شهدا و کمیته تحقیق و تفحص تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد که به زودی هویت دیگر شهدا شناسایی و پیکرهای شهدای مفقودین کشف شود.

در پایان وسایلی از شهید حسین سامی مقام متشکل از عینک، کیف پول، خودکار، کارت ماشین و کارت گواهینامه به همراه طناب های خاکی به خانواده اش اهدا شد.

کد خبر 6183429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha