۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۲۸

در حوزه هنری انقلاب اسلامی؛

هنرمندان به یاد مهمان عزیز ایران دور هم جمع شدند/تو هابیل ما بودی

هنرمندان به یاد مهمان عزیز ایران دور هم جمع شدند/تو هابیل ما بودی

سوگواره «مهمان عزیز ایران» به‌مناسبت شهادت اسماعیل هنیه و به همت اهالی هنر و اندیشه پنجشنبه یازدهم مرداد در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سوگواره «مهمان عزیز ایران» به‌مناسبت شهادت اسماعیل هنیه و به همت اهالی هنر و اندیشه پنجشنبه یازدهم مرداد ماه با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره، خانواده شهید محمدمهدی حاج رحیمی، علیرضا قزوه و ... در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم، پخش سرود ملی و پخش کلیپی از مقام معظم رهبری و اسماعیل هنیه آغاز شد و پس از اجرای آغازین مجری برنامه، حسام آرین قطعه «نقاب» را به صورت زنده اجرا کرد.

هنرمندان به یاد مهمان عزیز ایران دور هم جمع شدند/تو هابیل ما بودی

در ادامه این برنامه و پس از خواندن بخش هایی از «مقتل لهوف» توسط مجری برنامه، همسر شهید محمدمهدی حاج رحیمی با حضور پشت تریبون گفت: جبهه مقاومت روزهای سرنوشت سازی را پشت سر می‌گذارد و شتاب وقایع از همیشه بیشتر و نشانه زوال رژیم کودک کش صهیونیستی است؛ تاریخ گواه می‌دهد ترور همواره ابزار گروهک های ضعیف و زبون بوده و هیچ جوانمردی رقیب خود را از پشت خنجر نمی‌زند. مسیر ترور مسیر کسانی است که در نبرد رو در رو شکست خورده اند.

وی افزود: فلسطینیان غیور در علمیات تاریخی طوفان القصی نبردی رو در رو را با صهیونیست آغاز می‌کنند و پاسخ اسرائیلی ها کشتن غیر نظامیان و کودکان، ترور، حمله به بیمارستان و سفارتخانه است. دشمن اسماعیل هنیه مرد مقاومت را ناجوانمرادانه ترور می‌کند، امروز همه جغرافیای مقاومت داغدار هنیه است و ما همه یک ملت هستیم؛ ملت حضرت محمد (ص) که در کنار هم می‌جنگیم و جان می‌دهیم. شهادت حاج قاسم عزیز در عراق و سردار حاج رحیمی در کنسولگری در دمشق همه نشانگر صدای یک ملت و یک طنین است که نابودی رژیم صهیونیستی را وعده می‌دهد.

هنرمندان به یاد مهمان عزیز ایران دور هم جمع شدند/تو هابیل ما بودی

همسر شهید حاج رحیمی در پایان و به نمایندگی از خانواده شهدای مدافع حرم عنوان کرد: ما همچنان بر همان عهد قدیمی هستیم و تا روز فتح بزرگ پا به رکاب فرمانده این جبهه آیت الله خامنه ای به جهاد تاریخی خود ادامه‌ می‌دهیم و یقین داریم وعده خدا نزدیک است و انتقام بزرگ در راه است.

در ادامه این برنامه سید حسین شهرستانی، پژوهشگر گفت: وظیفه ما در ایران به عنوان اهالی هنر و اندیشه این است که این حرکت فراگیر و مبارزه ای را که در منطقه درگیر آن شده ایم، حمایت کنیم و تبیین کنیم. این مسئولیت ما است و ایرانی بودن و مسلمان بودن ما مسئولیت ایجاد می‌کند چرا که از زمان عزیمت فریدون به بیت المقدس برای پاکسازی ضحاک، ایران مسئولیت این منطقه را برعهده داشته است؛ ایران سرزمینی در میان سرزمین ها نیست مرزی میان مرزها نیست و مسئولیت داشته و پس از انقلاب اسلامی ایران این مسئولیت به یک خط تاریخی تبدیل شده است.

هنرمندان به یاد مهمان عزیز ایران دور هم جمع شدند/تو هابیل ما بودی

پس از این علی داوودی به شعرخوانی پرداخت که بخشی از شعر او به این شرح است: «الصلاه ای عاشقان وقت رجزخوانی شده است/ در منای عشق اسماعیل قربانی شده است، جان فدای عشق کردن شیوه دیرین ماست/ ما نخواهیم از نفس افتاد این آیین ماست، راویان فتح طوفان الاقصی ایم ما/ مرگ فرعونیم ما ایمان موساییم ما و ...»

در بخش بعدی از این سوگوار گروه سرود نوجوانان «احسان» به صورت زنده اجرا و سرودخوانی داشتند.

هنرمندان به یاد مهمان عزیز ایران دور هم جمع شدند/تو هابیل ما بودی
در ادامه محمد وحید زاده پژوهشگر هنر و تاریخ فلسطین به معرفی ۴ هنرمند فلسطینی پرداخت و یادآور شد: سلیمان منصور به عنوان تاریخ هنر فلسطین محسوب می‌شود و هنرمندی مسیحی است که با کارهای هنری اش مبارزه می کند. او در کرانه باختری زندگی می کند. سجاد الخطیب دیگر هنرمند فلسطینی ساکن اردن است. آثار او در جاهای مختلفی به نمایش در آمده و سخنرانی های بسیاری راجع به فلسطین دارد. مریم مرام علی در اردن زندگی و تلاش می‌کند حس عمیق خود از حال هوای برانگیزاننده را منتقل کند.

وی با معرفی علی الجروان الصخره مسئول فرهنگی اولین اتحادیه هنرمندان فلسطینی این بخش را به پایان برد.

هنرمندان به یاد مهمان عزیز ایران دور هم جمع شدند/تو هابیل ما بودی

در بخش پایانی این برنامه علیرضا قزوه با حضور روی صحنه به بازخوانی شعری که حدود ۱۴ سال پیش درباره اسماعیل هنیه سروده بود، پرداخت و بعد از آن آخرین سروده خود در وصف شهید اسماعیل هنیه خواند.

مشروح متن این سروده را در ادامه می‌خوانید:

‌شبیه حاج قاسم بودی، اسماعیل ما بودی

تو را قابیلیان کشتند تو هابیل ما بودی

سراپای وجودت عطر قرآن داشت اسماعیل!

شهادت را کدامین آیه از تنزیل ما بودی؟

سلام الله، بازوی رشید مردم غزه!

شما بازوی برحق خدا، سجیل ما بودی

فلسطینی چه فرقی می‌کند با قوم ایرانی

تو ای یوسف‌ترین ای ایلیا از ایل ما بودی

بخوان قرآن بخوان، بی سر بخوان این بار اسماعیل!

که صوت عرشی و بارانی ترتیل ما بودی

کد خبر 6183462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha