۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۵

راه‌نمای اربعین/۲

امکان خیاطی و تعمیر ویلچر در موکب صاحب الزمان(عج)، عمود ۸۲۸

امکان خیاطی و تعمیر ویلچر در موکب صاحب الزمان(عج)، عمود ۸۲۸

 موکب صاحب‌الزمان (عج) یکی از موکب های بزرگی است که در ایام اربعین به ارائه خدمات به زائران حسینی می پردازد. موکب حضرت صاحب‌الزمان (عج) در عمود ۸۲۸ واقع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، موکِب اصطلاحاً به ایستگاه‌های خدمات‌رسانی زائران یا گروه‌های همراه برای اسکان، پذیرایی و خوراک‌دهی زائران اماکن مقدس مذهبی، گفته می‌شود. جمع آن مواکِب است و به مسئولان موکب، موکب‌دار گفته می‌شود. در ایران و عراق برای پذیرش زائران مراسم اربعین حسینی به غیر از موکب‌های اسکان و تغذیه، برخی موکب‌ها هم برای میان‌وعده، نظافت، پاکسازی، خیاطی، واکس، ویلچر و تعمیرات در نظر گرفته می‌شود. محل اسکان و پذیرایی موکب‌ها و گنجایش آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بزرگترین موکب‌های اربعین ۱۰۰ هزار نفر و کوچک‌ترین موکب ۲۰۰ نفر را در خود اسکان می‌دهند.

به گفته مجید نامجو دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین از ثبت‌نام حدود پنج هزار موکب ایرانی برای اربعین خبر داد که از میان آنها برای ۱۲۰۰ موکب «شناسه ملی» صادر شده است. این موکب‌ها قرار است از حدود ۱۶ مرداد تا ۷ شهریور ماه (یکم تا ۲۳ ماه صفر) در عراق و ایران به زائران اربعین خدمات بدهند. یکی از مهمترین مواردی که باید در پیاده روی اربعین مدنظر قرار بگیرد مکان‌ها و اقامتگاه‌هایی برای استراحت در مسیر ایران به کربلا است.

فاصله خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است و زائرین ایرانی و خارجی معمولاً از نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند. بهترین غذاها و جای خواب برای زائران در پیاده روی اربعین فراهم شده و بسیاری از خیرین ایرانی و عراقی برای رفاه حال مردم که در مسیر نجف به کربلا هستند با برپایی استراحتگاه از آنان استقبال می‌کنند و بیشتر آنها هم موکب‌های عراقی هستند.

در این میان موکب‌های ایرانی در ایام اربعین حسینی علاوه بر حضور در شهر نجف و کربلا و در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا حاضرند و به زائران خدمت رسانی می‌کنند. همچنین در مرزهای شرقی و غربی کشور که مبدا ورود و خروج زائران ایرانی و اتباع است نیز موکب هایی دایر شده است تا خدمات بهتری را برای زائران به ارمغان بیاورد. در پرونده راه‌نمای اربعین که قسمت نخست آن با عنوان اسامی و آدرس موکب‌های اربعین برای زائران اعلام شد منتشر شد، قرار است به صورت مجزا به معرفی خدمات برخی از موکب‌های مستقر بپردازیم.

موکب صاحب الزمان (عج) موکبی با امکانات عظیم برای زائران

موکب صاحب‌الزمان (عج) یکی از موکب‌های بزرگی است که در ایام اربعین به ارائه خدمات به زائران حسینی می‌پردازد. موکب حضرت صاحب‌الزمان (عج) در عمود ۸۲۸ یعنی تقریباً در اواسط مسیر نجف به کربلا واقع شده است.

زمین آن حدود ۲۱ هکتار است و با هدف تأمین نیازهای اساسی زوار حضرت اباعبدالله (ع) در طول مسیر احداث شده است و ظرفیت اسکان ۱۰ هزار نفر زائر را داراست.

این موکب در ایام اربعین در خدمت زائران به صورت ارائه سه وعده صبحانه، ناهار و شام را در دستور کار قرار دارد. همچنین برپایی ایستگاه صلواتی نیز باعث ایجاد تنوع شده توزیع شربت و آب از دیگر برنامه‌های این موکب است.

وجود سرویس بهداشتی بزرگ و سرویس‌های بزرگ نیز در این راهپیمایی عظیم حسینی می‌تواند باعث گسترش فضایی بهتر برای زائران مسیر نجف تا کربلا باشد. ویلچرها نقش بسیار مهمی در تسهیل حضور زائران معلول در مراسم اربعین دارند. استفاده از ویلچرهای مناسب می‌تواند به چندین شکل تجربه زائران را بهبود می بخشد بر همین اساس در این موکب تعمیر ویلچر نیز انجام می‌شود.

یکی دیگر از بهره مندی هایی که این موکب دارد شست وشوی لباس برای زائر است. وجود چند ماشین لباسشویی در مسیر اربعین چیزی است که تنها مشتاقان حضور در مشایه با وجود گرما و تعریق فراوان آن را غنیمت می‌شمارند. همچنین وجود ارائه خدمات خیاطی برای زائران از دیگر اقدامات این موکب خواهد بود.

با توجه به اینکه حجم شلوغی و جمعیت در این مسیر، خورد و خوراک و گرمای هوا باعث تهدید سلامتی می‌شود درمانگاه و داروخانه در این موکب دایر است.

همچنین در طول روز برپایی مراسم‌های نماز جماعت و روضه و برنامه‌های مناسبتی نیز از دیگر برنامه‌های این موکب خواهد بود.

پاسخ گویی به مسائل شرعی همراه با اعزام مبلغان زیاد نیز از دیگر خدمات فرهنگی این موکب است.

همچنین وجود اینترنت و وای فای برای زائران مهیاست و آنها می‌توانند در این عمود برای ارتباط بهتر اینترنتی با همراهان و یا بستگان خود توقف داشته باشند.

کد خبر 6186978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha