۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲

در وبینار « آزادی بیان در غرب»مطرح شد؛

بستن مرکز اسلامی هامبورگ،حتی مخالف با دموکراسی لیبرال غربی است

بستن مرکز اسلامی هامبورگ،حتی مخالف با دموکراسی لیبرال غربی است

اندیشمند اسلامی از کشور فرانسه تاکیدکرد: اقدامات ضداسلامی، به‌ویژه ضد شیعی و ضدایرانی نشان دهنده این است که دولت‌های اروپایی به منشور حقوق‌بشر احترام نمی‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عماد حمرونی، اندیشمند اسلامی از کشور فرانسه در وبینار " آزادی بیان در غرب دستاویزی برای اسلام هراسی" که امروز سه شنبه ۱۶ مرداد ماه به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و در محکومیت بسته شدن مراکز اسلامی در آلمان برگزار شد، اظهار داشت: مسئولین آلمانی روز چهارشنبه گذشته مطابق با ۲۸ ژوئیه اعلام کردند که مرکز اسلامی هامبورگ و چهار مسجد دیگر را به بهانه حمایت از مقاومت لبنان تعطیل کردند. متأسفانه آلمان نشان داد که نمی‌تواند پذیرای گوناگونی فرهنگی، حقوق بشر، حقوق شهروندان آلمانی، خواه مسلمان باشند یا غیرمسلمانان- باشد.

این اندیشمند فرانسوی با بیان اینکه این شهروندان نمی‌توانند مکان‌های عبادت و فرهنگی خود را داشته باشند، گفت: مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد. از سال ۱۹۵۰ تا به امروز این مرکز فقط فعالیتش متمرکز بر رسیدگی به مسائل فرهنگی و دینی جامعه مسلمانان در آلمان بود.

وی تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و مساجدی که هدف این تصمیم قرار گرفتند را بیانگر این مسئله دانست که آلمان مانند فرانسه راه اسلام ستیزی را در پیش گرفته است و خاطر نشان کرد که در فرانسه نیز ما شاهد سختگیری دولت فرانسه در قبال مراکز دینی و فرهنگی (اسلامی) هستیم.

حمرونی با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها در سال ۲۰۱۸ به مرکز الزهرا در شمال فرانسه حمله و آن را تعطیل کردند، تصریح کرد: آنها در همان سال دانشگاه المصطفی را در پاریس بستند. بنابراین این اقدامات ضداسلامی، به‌ویژه ضد شیعی و ضدایرانی نشان دهنده این است که این دولت‌های اروپایی به منشور حقوق‌بشر احترام نمی‌گذارند و به توافقنامه‌های خود با ایران پایبند نیستند.

وی افزود: بستن مرکز هامبورگ نشان داد که حضور یک اسلام باز، معتدل و اسلامی که دعوت به همگرایی و هماهنگی در آلمان و اروپا می‌کند باعث آزار مسئولینی می‌شود که در آلمان، فرانسه و اروپا بر سر کار هستند. وظیفه نهادهای اسلامی ما به ویژه در ایران، در عراق و در دیگر نقاط جهان این است که از حق مسلمانان اروپایی برای داشتن مکان عبادت خود و برای داشتن حق ابراز فرهنگی دفاع کنند.

این اندیشمند مسلمان با بیان اینکه حوزه در ایران و در عراق و مراجع بزرگ باید مسئولیت خود را در قبال حضور و وجود جامعه مسلمانان در اروپا به عهده بگیرند، گفت: آنها باید از حق جوانان مسلمانان آلمانی، فرانسوی، بریتانیائی، اسپانیایی، بلژیکی و دیگر ملیت‌ها برای داشتن مکان‌های عبادت و مراکز فرهنگی دفاع کنند.

وی ادامه داد: تصمیم بر بستن مرکز اسلامی هامبورگ، تصمیمی است که مخالف با حقوق اسلامی و حتی مخالف با دموکراسی لیبرال اروپایی و غربی است. ما باید با هم از حقوق مسلمانان، شیعه یا سنی، مانند دیگر شهروندان مسیحی و یهودی که از این حقوق بهره‌مند هستند، دفاع کنیم. تجاوز به حقوق مسلمانان اروپایی نباید ادامه پیدا کند چون ما باید به عنوان شهروندان اروپایی و به عنوان مسلمان و به عنوان شیعه به حضور خود ادامه دهیم.

کد خبر 6187696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha