۱۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۱

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

عملکرد مرکز هنرهای تجسمی زیر ذره‌بین/ بازارچه‌ای که خبرساز شد!

عملکرد مرکز هنرهای تجسمی زیر ذره‌بین/ بازارچه‌ای که خبرساز شد!

در هفته‌ گذشته، علاوه بر خبرهایی از سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مدیرکل هنرهای تجسمی دولت سیزدهم گزارش عملکرد سه ساله این مرکز را در قالب گفت‌وگویی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

خبرهایی از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

استادان کارگاه‌های یازده‌گانه سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از سوی مینا صدری دبیر جشنواره منصوب و معرفی شدند. استادان این کارگاه‌ها عبارتند از تصویرسازی: هاجر سلیمی نمین، خوشنویسی: عباس نوری، طراحی: سیدرضا حسینی، عکاسی: سیدشهاب‌الدین واجدی، کاریکاتور: مجید خسروانجم، گرافیک: صابر شیخ‌رضایی، مجسمه‌سازی: نادر قشقایی، نقاشی: علی بحرینی، نگارگری: حسین عصمتی، هنر سرامیک: هیربد همت آزاد و رسانه‌های هنری جدید: نگار هاشمی.

همچنین با حکم مینا صدری، داوران بخش‌های یازده‌گانه سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز به شرح زیر منصوب و معرفی شدند:

تصویرسازی: پرویز اقبالی، مجید ذاکری، هاجر سلیمی نمین، خوشنویسی: علی رضائیان، حسین غلامی، عباس نوری، طراحی: خشایار قاضی‌زاده، مسیحا ربیعی، سیدرضا حسینی، عکاسی: مسعود زنده‌روح کرمانی، حسین معمری، سیدشهاب‌الدین واجدی، کاریکاتور: علیرضا ذاکری، عباس ناصری، مجید خسروانجم، گرافیک: محمدرضا دوست‌محمدی، سیدمحمدرضا میری، صابر شیخ‌رضایی، مجسمه‌سازی: رضا قره‌باغی، علی کاملیان، نادر قشقایی، نقاشی: مهرداد محبعلی، محمدرضا فیروزه، علی بحرینی، نگارگری: امیرحسین آقامیری، صدیقه احمدی باصیری، حسین عصمتی، هنر سرامیک: احدالله شکری‌پور ماسوله، احسان شیبانی، هیربد همت‌آزاد، رسانه‌های هنری جدید: رحمان پرچگانی، سمیه رمضان‌ماهی، نگار هاشمی.

سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه سال جاری در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

گزارش عملکرد مرکز هنرهای تجسمی در دولت سیزدهم

با استقرار دولت چهاردهم، در گفت‌وگویی تفصیلی با محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی درباره فعالیت‌ها و عملکرد سه ساله این مرکز به صحبت نشستیم که در ادامه برخی موارد مهم آن را به صورت خلاصه می‌خوانید.

خراسانی زاده در گفت‌وگویی که با خبرنگار مهر داشت، بر موارد زیر تاکید داشت:

«سند ملی هنرهای تجسمی که سال‌ها بود کارش شروع شده بود، در این دولت در اداره کل هنرهای تجسمی کار خودش را تمام کرد. نسخه جمع‌بندی شده برای شورای هنر ارسال شد و در شورای هنر در حال تصمیم‌گیری است. در سند ملی هنرهای تجسمی، طبق مشورتی که با اهل فن و هنرمندان انجام شده، تلاش شده به موضوع هنرهای تجسمی نگاه شود و تصویب آن، راه را برای پشتیبانی ضابطه‌مند از هنرهای تجسمی و هنرمندان آن بازتر خواهد ساخت.

نگارخانه‌ها بازوهای اصلی ما برای ایجاد بازار اولیه و بستر معرفی و بازارسازی برای هنرمندان تجسمی هستند؛ تلاش کردیم که دستورالعمل آن‌ها را تا حد امکان تسهیل کنیم و به همین دلیل یک بازنویسی کامل بر اساس مشورت‌های مختلف با ذی‌نفعان شکل گرفت و این نسخه بازنویسی شده به زودی ابلاغ خواهد شد.

همچنین، اگر قرار است از نگارخانه‌دار حمایت یا مسیرش تسهیل شود، این اتفاق در شورای استانی نگارخانه شکل می‌گیرد همچنین احیاناً اگر تخلفی صورت گرفت در همان شورا و در حوزه فرهنگی رسیدگی می‌شود، چراکه همکاران در وزارت فرهنگ از جنس فرهنگ هستند و اگر در جایی دیگر رسیدگی صورت بگیرد، ادبیات متفاوتی حکم‌فرماست و کار پیچیده می‌شود. البته این سازوکار در دوره‌های قبل هم بود اما الان به صورت دقیق قابلیت اجرایی پیدا کرد و سطح اجرایی شورای نظارت استانی فراتر از قبل رفته است تا به نسبت قبل، تاثیرگذارتر باشد.

به واسطه همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، از طرف رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، فضایی برای غرفه ایران پیشنهاد شد که قبلاً نیز ۲ دوره حضور ایران در این مکان اتفاق افتاده بود و در نتیجه غرفه ایران آنجا برقرار شد. از حیث تردد گردشگر، این مکان در فضای نسبتاً خوبی است، چراکه در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های واقع در آب‌راه اصلی ونیز قرار دارد اما در فضای جیاردینی و آرسناله یا در نزدیکی آنها نیست و این خود یک چالش است. تا امروز بیش از ۳ هزار نفر از غرفه ایران بازدید کرده‌اند و بازخوردهایی نیز داشته است.

در دولت سیزدهم تلاش شد تا موزه هنرهای معاصر تهران به جایگاه جریان‌سازی خود نزدیک‌تر شود؛ در کنار نمایشگاه‌های موزه، نشست‌های تخصصی همراه با تدوین کتاب‌های نمایشگاه‌ها را برای همه برنامه‌هایمان داشتیم. نکته بعدی سینماتک موزه بود که در سال‌های اخیر کمرنگ شده بود و تلاش کردیم جریان تازه‌ای را همچون رویداد هفته‌های فیلم و عکس تهران، تزریق کنیم. همچنین هر هفته جلسات نقد یا پخش فیلم‌های مستند را در موزه با همراهی همکاران‌مان و همچنین انجمن سینمای جوانان ایران داریم. این جریان را برای نسل آینده و تبدیل موزه به پاتوق تخصصی هنرمندان آینده برگزار کردیم. تلاش کردیم پای گروه‌های مختلف را که تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در حوزه‌های مالی کشور هستند به موزه باز کنیم و جلسات متعددی را با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و سازمان‌های سرمایه‌گذار همچون بیمه‌ها و بانک‌ها برگزار کردیم. وزیر فرهنگ سه بار به موزه آمدند تا برخی مشکلات موجود رفع شود. همه این اتفاقات در جهت تکمیل زیرساخت‌های موزه فراهم شود و بخشی از زیرساخت‌هایی که قرار بود اجرایی شود، روز به روز در موزه پیش می‌رود.»

بازپس گیری فضایی که متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است

محمد خراسانی‌زاده همچنین در گفت‌وگوی دیگری که با خبرنگار مهر داشت درباره بازارچه لاله که معروف به بازارچه خوداشتغالی لاله است صحبت کرد و به لزوم تعطیلی آن اذعان داشت که این موضوع طی ۲ هفته گذشته مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها نیز قرار گرفت.

وی درباره این بازارچه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران با وجود اینکه رسماً صاحب فضای بازارچه لاله است اما به هیچ وجه اجاره‌ای از این غرفه‌ها دریافت نمی‌کند و هیچ‌کسی به جز موزه مالکیتی بر این فضا ندارد. این فضا در سال ۱۳۶۸ بر اساس تفاهمنامه‌ای بین وزارت کار و موزه هنرهای معاصر تهران برای بازه زمانی یک ساله و برای تعداد ۷۵ غرفه برای اشتغال زایی در حوزه های مرتبط با فرهنگ و صنایع دستی در اختیار این غرفه‌ها قرار گرفته است. هم اکنون این بازارچه فرهنگی نیست و حتی رفتارهای خارج از قاعده نیز در حال شکل گرفتن است و غرفه‌ها بدون ضابطه توسعه پیدا کرده‌اند. هر تصمیمی که در این مورد گرفته می‌شود باید تصمیم ملی باشد و کمترین آسیب به عزیزانی که در آنجا مستقر هستند، وارد شود.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه گروهی «۳ در ۳» در گالری شماره ۱ و ۲ اُ، نمایشگاه انفرادی مهدی عابدینی با عنوان «در واقع» در گالری هما، نمایشگاه گروهی «جایی دیگر» در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه انفرادی محدثه عیوض‌خانی با عنوان «دشت گریان» در گالری عصر، نمایشگاه «غازهای ارسباران» در گالری شکوه، نمایشگاه گروهی «هاویر» در گالری احسان، نمایشگاه «کتیبه ها و نگاره ها» در گالری پردیس ملت و نمایشگاه «فراتراز بوم: چشم به کار طبیعت» در گالری اچ، از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که روز جمعه ۱۹ مرداد ماه افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6190478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha