۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۱۰

امام جمعه اردبیل:

عدم حضور رسانه‌ها استبداد را حاکم می‌کند

عدم حضور رسانه‌ها استبداد را حاکم می‌کند

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: عدم وجود رسانه‌ها با کارکرد حقیقی زمینه بروز و ظهور استبداد را در جامعه فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر شنبه در نشست با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران در اردبیل، اظهار کرد: رسانه‌ها آئینه تمام نمای نمایش عیوب و کاستی‌های یک جامعه و مسئولان و مدیران هستند که بهتر است فعالان این عرصه قدر و حرمت مسئولیت خطیر خود را بدانند و استقلال کاری و عملکردی خود را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: باید خبرنگاران و اصحاب رسانه از دروغ و انعکاس غیرواقعی موضوعات و مسائل پرهیز کنند و حقایق را به مردم بیان کرده تا تصمیم‌گیری‌ها به خطا و اشتباه نرود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: قلمی که به دروغ و بیان مطالب غیرواقعی آلوده شود، دیگر حرمت نخواهد داشت و ضروری است اصحاب خبر و رسانه در گزارش‌دهی و بیان عملکرد دستگاه‌های مختلف راه را به خطا نرفته و نقش خطیر خود را در بازگو کردن واقعیت‌ها به انجام برسانند.

آیت‌الله عاملی ضرورت تأمین امنیت شغلی و حفظ حریت خبرنگاری را به فعالان عرصه رسانه یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها کارکرد خود را به درستی انجام ندهند کشور در سراشیبی آسیب و خطر استبداد قرار می‌گیرد.

وی نمونه این حرکت‌ها را در برخورد با فعالان رسانه‌ای و طرفداران دموکراسی، حکومت پدر و پسر قلدرماب قبل از انقلاب توصیف کرد و افزود: همین پدر و پسر با نشان دادن حق به جای باطل و باطل به جای حق سعی کردند تا چشم و گوش ملت را نابینا و ناشنوا جلوه دهند.

آیت‌الله عاملی در ادامه اضافه کرد: فعالان عرصه رسانه با قدر دانستن جایگاه خود باید در بیان کلمات و جملات به نحوی دقت کنند تا تأثیرگذاری حرکت آنها در جامعه ظهور و بروز پیدا کند.

وی بیان کرد: در همین حوادث اخیر شهادت مظلومانه مردم غزه و فلسطین ما افشاگری خبرنگاران شبکه الجزایری را از پشت پرده‌ها شاهد هستیم که به همین خاطر ده‌ها خبرنگار در ۱۰ ماه اخیر به شهادت رسیده و یا در انعکاس اخبار و رویدادها دچار مصدومیت و مجروحیت شدند.

آیت‌الله عاملی در ادامه یادآور شد: آنچه که خبرنگاران آرمانی در رسیدن به اهداف را تهدید می‌کند، برخی نگاه‌های بغض‌آلود و تهدیدآمیز است که زمینه توقف حرکت رسانه‌ای را فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: فعالان این عرصه باید به این موضوع آگاه باشند که حرکت آنها و نوشته خطیر و حساس خبرنگاران همچون حرکت کردن در لبه پرتگاهی است که می‌تواند با یک کلمه سقوط کرده و یا با یک کلمه جامعه را نجات دهد.

امام جمعه اردبیل حفظ حریت خبرنگار و دور بودن از وابستگی‌های حزبی، جناحی و سیاسی را یادآور شد و گفت: اگر شرافت خبرنگار به حریت و آزادگی او است، قطعاً در این عرصه باید با اخلاص و شایستگی عمل کرده و بداند هر لحظه کار او عبادت محسوب می‌شود.

آیت‌الله عاملی افزود: خبرنگاران و فعالان فضای مجازی باید از غیبت، تهمت و بی‌آبرو کردن افراد پرهیز کنند و در عین حال زمینه عزت مؤمنان و حفظ حریم و حرمت افراد جامعه را رعایت کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی خبرنگاران به دور از در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی و استانی سعی دارند تا با فضاسازی کاذب ضربه‌ای مهلک به امنیت جامعه وارد کنند که در این زمینه بهتر است هم در انتخاب کلمات و هم بیان موضوعات دقت بیشتر، حساسیت و وسواس بهتری را از رسانه‌ها شاهد باشیم.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: هر چند امروز فناوری‌های نوین و تلویزیون‌های اینترنتی دنیا را تسخیر کرده ولی ضرورت دارد به دور از محوریت رسانه‌ای در اردبیل، از ظرفیت رسانه‌های ملی و حتی بین‌المللی برای انعکاس موضوعات و مسائل بیشتر بهره بگیریم.

وی بیان کرد: ما اصحاب رسانه و خبر را همراه و هم‌قدم خود در پیگیری مسائل و موضوعات می‌دانیم و انتظار می‌رود در بحث تخریب جنگل، مرتع و ویلاسازی‌های نامناسب در گردنه حیران با احساس مسئولیت بیشتر و انعکاس موضوعات و مسائل واقعی جلوی تخریب‌ها گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل یادآور شد: در بحث رود ارس و آلودگی قره‌سو نیز ورود پیدا کردیم و امیدواریم با راهکارهای مناسب در این حوزه‌ها شرمنده مردم نشویم.

عدم حضور رسانه‌ها استبداد را حاکم می‌کند

رسانه‌گریزی مسئولان دغدغه جدی اصحاب رسانه

در این نشست مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل نیز با قدردانی از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از اصحاب رسانه و خبرنگاران، به مجوز نشریات استان به تعداد ۲۲۱ نشریه اشاره کرد و ادامه داد: ۱۰۶ مورد از آنها چاپی، ۶۴ مورد پایگاه خبری و ۵۴ مورد رسانه‌های الکترونیکی بر خط هستند.

حبیب احمدی به فعالیت ۲ دهه خانه مطبوعات به عنوان تشکل فرهنگی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: این مجموعه ۲۱۴ عضو رسمی و افتخاری دارد و ۶۳ نفر نیز متقاضی عضویت در خانه مطبوعات هستند.

وی رسانه گریز بودن برخی از مدیران استانی و عدم همراهی در انعکاس اخبار و رویدادها را از طریق مجموعه‌های خبری مکتوب و برخط استان از دغدغه‌های جدی اصحاب رسانه برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست تعدادی از اصحاب رسانه و خبرنگاران دغدغه‌ها و مشکلات خود را نظیر نبود امنیت شغلی، عدم پوشش بیمه تأمین اجتماعی، عدم استقلال در انجام وظایف، تجهیز نبودن دفتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و دیگر مشکلات و دغدغه‌های معیشتی خود را مطرح و خواستار حل این مشکلات و نارسایی‌ها شدند.

کد خبر 6191828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha