۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳

رکوردهایی که در پاریس جابه جا شد؛

تکواندو؛ تنها رشته صاحب مدال المپیک زنان در ورزش ایران

تکواندو؛ تنها رشته صاحب مدال المپیک زنان در ورزش ایران

رقابت های تکواندو در حالی شنبه شب به پایان رسید که تکواندو ایران با کسب چهار مدال طلا، نقره و برنز بهترین عملکرد را در طول تاریخ حضور در المپیک ها به نام خود ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های تکواندو در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک به مدت چهار روز و با حضور ۱۳۴ تکواندو از ۶۰ کشور در سالن «گرند پله» شهر پاریس برگزار شد. از میان ۶۰ کشور حاضر در این دوره از بازی‌ها تنها ۲۳ کشور موفق به کسب مدال شدند. هشت مدال طلای این رقابت‌ها را هفت کشور کره جنوبی (۲ مدال)، ایران، ازبکستان، تایلند، تونس، فرانسه و مجارستان (یک مدال) کسب کردند.

بیشترین مدال در این مسابقات به تیم ملی ایران رسید. ایران توسط هر چهار نماینده اعزامی خود موفق به کسب چهار مدال شامل یک طلا، دو نقره و یک برنز شد. این برای اولین بار بود که در رقابت‌های تکواندو طی هفت دوره‌ای که به عنوان یک رشته رسمی در المپیک حضور دارد، تیم اعزامی ایران توسط هر چهار نماینده خود موفق به کسب مدال می‌شود. چینی‌ها با ۶ نماینده، دو مدال نقره و برنز گرفتند. کره جنوبی هم با چهار نماینده دو طلا و یک برنز گرفتند که به دلیل طلای بیشتر نسبت به تیم ایران در جدول رده بندی بالاتر قرار گرفت.

ازبکستان و ترکیه هر کدام ۵ نماینده داشتند که ازبکستان یک طلا و یک نقره به دست آوردند و ترکیه نیز به تک برنز بخش دختران بسنده کرد.

از میان قهرمانان دوره قبل تنها «رشیداف» ازبکستانی در بخش مردان و «پانیپاک» تایلندی در بخش بانوان موفق به تکرار مدال طلای خود شدند. «دلاکوئلا» از ایتالیا، «بردلی سیندن» از انگلستان، «هاکان رچپر» از ترکیه و «عیسی سیف» از مصر از جمله مدال آوران دوره قبل بودند که از گردونه مسابقات حذف شدند. «شیک سیسه» قهرمان سال ۲۰۱۶ ریو در وزن ۸۰- کیلوگرم، نفر یک رنکینگ المپیکی و قهرمان ۲۰۲۳ جهان، در وزن ۸۰+ کیلوگرم به نشان برنز دست یافت.

تیم ملی ایران در شش دوره حضور خود موفق به کسب شش مدال شده بود. دو طلا و یک برنز هادی ساعی، یک نقره محمد باقری معتمد، دو برنز یوسف کرمی و کیمیا علیزاده حاصل حضور ایران در المپیک‌های ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو بود و در ۲۰۲۰ توکیو که همه نفرات ایران حذف شدند. تیم ایران در پاریس چهار مدال کسب کرد تا جمع مدال‌های ایران در المپیک‌ها به عدد ۱۰ برسد. تکواندو ایران در گروه مردان سال ۲۰۰۴ در المپیک آتن توسط هادی ساعی یک طلا و یوسف کرمی هم یک برنز به دست آورده، اما در این دوره با طلا و نقره سلیمی و برخورداری این رکورد را نیز بعد از ۲۰ سال شکست داد.

حضور تکواندو بانوان ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن آغاز شد. در ان سال سارا خوش جمال فکری و ۲۰۱۲ لندن سوسن حاجی پور توفیقی در کسب مدال نداشتند. کیمیا علیزاده در ۲۰۱۶ ریو یک برنز گرفت. در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم ناهید کیانی نماینده اعزامی تکواندو زنان ایران بود که از دور مسابقات کنار رفت. اما در این دوره بانوان عملکردی تاریخی داشتند و توسط همان ناهید کیانی یک نقره و مبینا نعمت زاده یک برنز به دست آوردند تا بازهم رکوردی تاریخی برای خود ثبت کنند.

در طول تاریخ حضور ورزش ایران در المپیک‌ها تنها رشته‌ای که در گروه بانوان موفق به کسب مدال شده تکواندو بوده است.

کد خبر 6192452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha