۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۴۸

نشست خبری جایزه «روح الله خالقی»؛

توصیه به آنهایی‌که برای خودشان ساز می‌زنند/ اجرای یک روش جدید!

توصیه به آنهایی‌که برای خودشان ساز می‌زنند/ اجرای یک روش جدید!

نشست خبری دومین جایزه موسیقی «روح الله خالقی» در حالی برگزار شد که مدیران این رویداد موسیقایی از طراحی روش‌های جدید اجرا برای برگزاری این جایزه سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری دومین جایزه موسیقی روح الله خالقی روز یکشنبه بیست و یکم مرداد با حضور محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی جایزه خالقی، آروین صداقت کیش دبیر بخش پژوهش و بهنام ترابی دبیر علمی در دانشگاه مهر البرز برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی جایزه «روح‌الله خالقی»، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: ما سال گذشته اولین دوره جایزه استاد «روح‌الله خالقی» را در سطح دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم. طرح این رویداد به معاونت فرهنگی دانشگاه داده شد و توانستیم جایزه را برگزار کنیم. به هرحال رویکرد ما نگاه به شخصیت آهنگسازی روح‌الله خالقی در دوران معاصر کشور به عنوان یک آهنگساز جریان ساز بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به توصیه‌های مرحوم خالقی برای توجه به آثار استادانی چون مرحوم صبا و علینقی وزیری تلاش کردیم جایزه‌ای برای موسیقی ایرانی را به صورت مستقل برگزار کنیم. البته مرسوم است که جایزه آهنگسازی را به یک آهنگساز اختصاص می‌دهند، اما ما این کار را نکرده‌ایم و علاوه بر توجه به روح‌الله خالقی بر رویکرد استادان ایشان هم توجه داشته‌ایم. ما این دوره از جایزه «روح‌الله خالقی» را گسترده‌تر و در سطح ملی برگزار می‌کنیم و از طرفی حمایت انجمن آثار و مفاخر، فرهنگستان هنر و انجمن موسیقی را هم داریم.

دبیر اجرایی دومین دوره از جایزه «روح‌الله خالقی» در تکمیل صحبت‌های خود توضیح داد: امسال بخش پژوهش را هم اضافه کرده‌ایم و قرار است با کمک ارکستر جوانان ایران و حمایت این ارکستر به اجرا در شهر تهران برسیم.

مأموریت‌های دبیر بخش پژوهش در رویداد دوم

در ادامه مراسم آروین صداقت‌کیش دبیر بخش پژوهش جایزه موسیقی «روح الله خالقی» توضیح داد: کمیته داوران ماه‌ها پیش تشکیل شده و همکاران طی مجموعه‌ای از مشورت‌ها، مأموریت سخن گفتن در این جلسه را به من واگذار کردند؛ پس من نماینده آن‌ها هستم.

وی با اشاره به اینکه روح‌الله خالقی هم‌شاگردی صبا بوده، بیان کرد: در اولین دوره از جشنواره جایزه «روح الله خالقی» که افتخار داشتم سخنران اختتامیه باشم بعد از اتمام رویداد و برگزاری اختتامیه، درباره تشکیل هیأت داوری جدید و اضافه شدن یک بخش دیگر صحبت‌هایی شد و بحث‌هایی درگرفت. آقای عزیزی با من در تماس بودند و در ادامه بود که قرار شد بخش پژوهشی هم افزوده شود. و قرار بر این شد به عنوان یک نهاد همکار با ما همکاری شود. آنچه الان می‌دانیم این است که بخشی به جایزه جلال اضافه شده است.

سرپرست و رهبر ارکستر جوانان و نوجوانان ایران در ادامه بیان کرد: وقتی آثار به دست ما برسند، در کمیته داوری ارزیابی می‌شوند. البته داوران ناشناس هستند و آثار هم بر اساس کد در اختیار آنها قرار گرفت و هیچ‌کدام از ۲ طرف از سوی یکدیگر شناسایی نمی‌شوند که این کار برای ارزیابی درست‌تر و بهتر آثار است.

صداقت‌کیش گفت: پس از ارزیابی‌ها، آثار برگزیدگان در «مقاله‌نامه» جایزه چاپ می‌شود. اما نگاه مهم محورهایی است که برای بخش پژوهشی تعیین شده است. باید توجه داشت که این اولین‌بار است و برای ارزیابی‌ها و انجام کارها، دقت نظر بیشتری لازم است.

صداقت‌کیش بیان کرد: تمام عناوین رویداد، در پیوند با شخصیت و آثار استاد روح‌الله خالقی است که بعد از دوران تجدد فرد شاخصی در عرصه موسیقی به حساب می‌آمده است. در همین راستا، تلاش‌مان این بوده با اضافه کردن بخش جدید به جایزه، پژوهشگران را ترغیب کنیم تا پیرامون او کار کنند و برآمد را در اختیار جایزه قرار بدهند.

وی افزود: درحال حاضر مجموع گرایش‌های تحقیقاتی در ایران خیلی معطوف به این دسته از موسیقی‌دانان نیست. دوستانی که اداره کننده و برگزارکننده جایزه روح‌الله خالقی هستند، به این نتیجه رسیدند که خط یا گرایش جدید را هم باز کنیم تا دوستان کار علمی انجام دهند که بعداً در کتابی منتشر می‌شود.

آروین صداقت‌کیش ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم این جریان، گفت: از سرآمدان فقط استاد صبا هستند که مورد پژوهش قرار گرفته‌اند. این اتفاق برای خالقی کمتر رخ داده، بنابراین این جایزه شاید کمک به ایجاد درگاهی جدید باشد.

وعده‌های دبیر علمی در برگزاری رویدادی که مهم است

بهنام ترابی دبیر علمی جایزه «روح‌الله خالقی» نیز در این نشست رسانه‌ای گفت: جایزه خالقی به عنوان بخش جانبی در کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما، ایجاد شده است. نگاه ما گسترده‌تر بوده و حال خوشحالیم جایزه آهنگسازی خالقی را هم به بستر کنفرانس اضافه کرده‌ایم.

ترابی ادامه داد: از مهم‌ترین محورها در دومین جایزه آهنگسازی، می‌توان به مطالعات و اندیشه‌های روح‌الله خالقی اشاره کرد؛ مقالاتی در باب ایشان و استنتاجی بر سبک آهنگسازی ایشان و یادداشت‌ها و مرور آثار، تأثیر ایشان بر آهنگسازان بعد از خودشان، همچنین کتاب‌هایشان موضوعات دیگری هستند. ما حامیان معنوی زیادی را کنارمان داشتیم که انجمن مفاخر، انجمن موسیقی و توسعه معاصر ملل برخی از آنها هستند.

وی از احمد صدری، بابک خضرایی، شهاب جعفری، ارجمند صداقت کیش، سیدحسین میثمی، فواد توحیدی، شهاب جعفری، میرعلیرضا میرعلینقی. پویا سرایی، سجاد پورقناد و محمدعلی مرآتی به عنوان اعضای دومین جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی نام برد.

تک نوازها در این رویداد جایی ندارند

در ادامه این نشست رسانه‌ای صداقت کیش عنوان کرد: پس از پایان اولین دوره جایزه خالقی که مختصر بود؛ بحث‌هایی درباره گسترش این رویداد مطرح شد. قرار شد کمیته داوران بیشتر باشند؛ در حالی که در دوره اول ۲ داور داشتیم. بعد بنا شد فراخوانی دقیق نوشته شود و بر آن اساس آثار دعوت به شرکت شوند. این فرایند چندماهی طول کشید و بحث‌هایی جریان داشت. پیش‌نویسی تهیه شد و بالاخره با نظر جمع به فراخوانی سه صفحه‌ای رسیدیم.

این نوازنده و آهنگساز گفت: سیستم آهنگسازی خالقی و هم دوره‌هایش یک مثلث موسیقایی است که خودش، وزیری و صبا هستند. سبک آن‌ها سه دهه پیش رفت. الان روش‌ها و سبک‌های امروز و جریان اصلی کمتر به شیوه خالقی است. اگر هم می‌سازند تبدیل به جریان اصلی نمی‌شود. کمیته داوران ضمن فکر به شیوه آهنگسازی خالقی در نهایت به این نتیجه رسید به لحاظ سبک رجحانی قائل نشود و موسیقی ایرانی مدنظر باشد.

دبیر علمی جایزه موسیقی «روح الله خالقی» گفت: ما شرایط بسیار دقیق تنظیم کردیم تا بگوییم چه مواردی مجاز هستند تا در جایزه حضور یابند. یکی از موارد این بود که به مسئله هم نوازی، گروه و ارکستر بها داده شود. تعداد زیادی آهنگساز داریم که برای ساز خودشان اثر می‌سازند. این دوستان در جشنواره جایی ندارند. منظور بد بودن آثارشان یا موارد اینچنینی نیست و مقوله کمبودها مطرح بود.

وی با اشاره به اینکه برای توجه به موسیقی جمعی تلاش شده، اضافه کرد: در سبک خالقی برخی سازهای غربی (چه آن‌هایی که بومی شدند یا نشدند) در آن ارکسترها حضور داشتند. آن‌ها در فضای ترکیبی ساخته و اجرا می‌شدند لذا در انتخاب آثار به این موضوع توجه داشته‌ایم. البته ما بخشی را پدید آورده‌ایم و از آهنگسازان خواستیم با توجه به اساطیر، آهنگسازی کنند و برای ما بفرستند.

طراحی یک روش جدید در برگزاری رویدادهای موسیقایی

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: در رویدادهای بین‌المللی دنیا چند اتفاق مرسوم است؛ یکی اینکه جایزه مالی دارند که ما این مورد را محقق کرده‌ایم. دوم چاپ آثار است که امسال هم چون سال قبل ما آن را داریم. البته یکی از مشکلات آهنگسازان و جوان‌ترها این است که آثارشان در بازار موجود نیست، بنابراین چند سال بعد کسی نمی‌تواند آن‌ها را اجرا کند.

وی تاکید کرد: نود درصد استادان افسانه‌ای ما کارشان مکتوب نشده است. آن‌هایی که چاپ شده‌اند هم احتیاج به تصحیح دارند. تنها حسین دهلوی است که تمام آثارش موجود است. موضوع سوم اینکه بسیاری از جوایز اجرای اثر آهنگسازان را تضمین می‌کنند که در رویداد امسال، ارکستر جوانان و نوجوانان ایران و مؤسسه خانه هنر نوین این بخش را تضمین کرده‌اند که امیدوارم این روش برای جشنواره‌های بعدی آهنگسازی نیز بماند.

این نوازنده گفت: مورد دیگری که در دنیا مرسوم است و ما آن را نداریم و توصیه‌اش می‌کنم این است که بر اساس رنج سنی دانشجوها، بورسیه‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود؛ این مورد نه امسال، اما می‌تواند در دوره‌های بعد لحاظ شود.

صداقت کیش در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: متقاضیان برای فرستادن آثار تا ۲۴ شهریور فرصت دارند. در آبان ماه هم اختتامیه و کنسرت‌هایی را خواهیم داشت و باید بگویم، آثار برگزیده در اختتامیه اجرا ندارند اما ارکستر جوانان آثار برندگان جوایز اول و دوم را اجرا خواهد کرد.

کد خبر 6192682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha