۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۹

یوسف نژاد در گفت وگو با مهر:

برای بررسی برنامه های دولت ۳۰۰دقیقه درجلسه صحن درنظر گرفته می‌شود

برای بررسی برنامه های دولت ۳۰۰دقیقه درجلسه صحن درنظر گرفته می‌شود

نماینده سابق ساری در مجلس شورای اسلامی گفت:برای کل برنامه های دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ دقیقه وقت وجود دارد که صحبت ها و بررسی های لازم انجام بشود.

علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص روند تأیید وزرای پیشنهادی گفت: رئیس جمهور برای گرفتن رأی اعتماد اعضای کابینه باید، شرح حال، برنامه، سوابق، سمت‌های علمی و اجرایی و تجربی و تخصص‌های مربوط به هر یک از اشخاص را به همراه لیست اعضای پیشنهادی برای تشکیل کابینه را به مجلس می‌فرستاد تا مجلس این اطلاعات را به کمیسیون‌های اختصاصی ارجاع می‌داد و بررسی‌های لازم انجام بشود.

وی افزود: کمیسیون‌های اختصاصی یک هفته وقت دارند که برای صلاحیت وزیر پیشنهادی و انطباق مدارک و سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بررسی‌های لازم را انجام بدهند. در روز رأی اعتماد، گزارش‌های کمیسیون‌های مربوط به هر وزارت توسط سخنگوهای کمیسیون‌ها ارائه خواهد شد و در خصوص هر وزیر، دو نفر از نمایندگانی که مخالف هستند و دو نفر از نمایندگانی که موافق هستند امکان دارند در صحن علنی مجلس صحبت کنند و قبل از این‌که راجع‌به هر وزیری رأی‌گیری بشود، خط مش و اصول کلی برنامه‌های دولت توسط رئیس جمهور در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

وی افزود: بعد از اینکه رئیس جمهور از برنامه‌ها و اولویت‌های دولت صحبت کرد نمایندگان موافق و منتقد و مخالف هم می‌توانند صحبت در این زمینه صحبت کنند و در روزی که نمایندگان رأی اعتماد را می‌دهند هیچ نطق و تذکر و صحبتی در صحن علنی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: رأی اعتماد دو بخش است، یک بخش برای برنامه‌های کلی دولت است که رئیس جمهور از برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران می‌تواند به مدت ۱۵۰ دقیقه دفاع کند و بعد از صحبت‌های رئیس جمهور پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف می‌توانند به مدت ۱۵۰ دقیقه صحبت کنند، و برای کل برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ دقیقه وقت وجود دارد که صحبت‌ها و بررسی‌های لازم انجام بشود.

یوسف نژاد افزود: وقتی که به ترتیب حروف الفبا اسامی هر یک‌از وزرا اعلام می‌شود به مدت ۱۰ دقیقه سخنگوی کمیسیون گزارش مربوط به هر وزیر را ارائه می‌دهد و بعد رئیس جمهور ۶۰ دقیقه از برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع می‌کند، و در نهایت هر یک از وزرا ۳۰ دقیقه فرصت دارد صحبت‌های خود را در صحن علنی مجلس ارائه دهد.

وی در پایان گفت: برای هر یک از وزرا جداگانه رأی‌گیری می‌شود و اگر وزیری رأی نیاورد، طبق اصل ۳۵ قانون اساسی رئیس جمهور سه ماه فرصت دارد که فرد دیگری را معرفی کند.

کد خبر 6193529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha