۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۱

مستقیم مطرح کرد؛

سهم ایران در بازارهای جهانی بازی‌های رومیزی پایین است

سهم ایران در بازارهای جهانی بازی‌های رومیزی پایین است

یک طراح بازی گفت: سهم ایران در بازی‌های رومیزی بسیار پایین است و امیدواریم با طراحی بازی‌هایی همچون «موکبدار» و انتشار آن در بازارهای جهانی بتوانیم سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رویداد رونمایی و تجربه بازی دست‌جمعی بازی رومیزی «موکبدار» پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۳ مرداد با حضور مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، طراحان بازی، فعالان حوزه فرهنگی و هنری کودک و نوجوان میهمانان و چهره‌های فرهنگی و هنری همچون میکائیل براتی، تصویرساز بازی موکبدار، سهراب مستقیم مدیرعامل «فربردانگاره»، آرمین مسرور هم‌بنیان‌گذار «همبردی» و بردنویس و امین انصاری هم‌بنیان‌گذار «میراث‌گیمز» و بردنویس در کارستان بهارستان برگزار شد.

«موکبدار»، آخرین محصول از تولیدات مؤسسۀ فرهنگی «رطب»، از تولیدکنندگان تخصصی بازی است که به مفهوم موکب در رویداد پیاده‌روی اربعین حسینی در عراق برای کودکان و نوجوانان می‌پردازد. در این رویداد بعد از رونمایی بازی اربعینی موکبدار، شرکت‌کنندگان به صورت دسته جمعی این بازی رومیزی جذاب را تجربه و بازی کردند و نفرات برتر هر گروه، بازی «موکبدار» را هدیه گرفتند.

بازی «موکبدار» اهمیت رویداد راهپیمایی اربعین را به مخاطب کودک و نوجوان القا می‌کند

ارمغانی مدیر روابط عمومی «مرکز امید» حوزه هنری کودک و نوجوان، در ابتدای این رویداد، ضمن تقدیر از حضور خانوادۀ فرهنگی کشور در چنین رویدادی، گفت: ما مفتخریم که در خانواده امید یک جمع دغدغه‌مند و ارزشمند داریم که حول محور کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: مسئله بازی بسیار اهمیت دارد زیرا یک رسانه و جریان قوی است. بازی به عنوان یک رسانه‌ای است که در اختیار مان قرار دارد تا بتوانیم محتوای مد نظر خود را به مخاطب کودک و نوجوان القا کنیم و در نهایت بتوانند به مناسب ترین شیوه با موضوعاتی همچون اربعین آشنا شوند.

سهم ایران در بازارهای جهانی بازی‌های رومیزی پایین است

ارمغانی اربعین را یک مانور و یک رزمایش برای ظهور برشمرد و گفت: کسی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کند یک تجربه زیستی از دوران بعد از ظهور امام زمان (عج) را تجربه می‌کند. در این بازی نوجوانان با مسأله خدمت و موکب داری و ایثار و گذشت در راه خدا و اهل بیت (ع) آشنا شده و مفاهیم آن را درک می‌کنند.

وی افزود: ما در «مرکز امید» بنا داریم تا اتفاقات و رخدادهای خوبی را که هسته های مردمی رقم می‌زنند، حمایت کنیم. تیم ها و محصولاتی از این دست، باید تقویت شود تا همه بتوانند اتفاقات خوبی را در حوزه کودک و نوجوان رقم بزنند.

سالانه سه هزار بازی رومیزی جدید در دنیا به بازار می‌آید

سهراب مستقیم، طراح بازی و مشاور کسب و کار در حوزه جذب مخاطب و مدیر سازمان خدمات سرگرمی «فربود انگاره» در این رویداد، با اشاره به این امر که امروز، «بازی رومیزی» اتفاقی است که در دنیا رو به رشد است، گفت: به غیر از بازی‌هایی که باز تولید می‌شوند، در سال۳ هزار بازی رومیزی جدید در دنیا به بازار می‌آید و تا سال ۱۳۹۵ سهم ایران از این بازار ۱ هم نبوده است.

وی در ادامه، «موکبدار» را سومین بازی طراحی شده ایرانی در این بازار دانست و افزود: بازی رومیزی و تبلیغ آن در میان خانواده‌ها بسیار اهمیت دارد. هنوز سهم ایران از بازار بازی در جهان بسیار کم و پائین است و امیدواریم با طراحی چنین بازی‌هایی و انتشار آن در بازارهای جهانی، سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.

این طراح «بازی رومیزی» را اتفاق مهمی دانست و گفت: چنین بازی‌هایی یک سرگرمی هستند که ممکن است در جمع خانواده یا دوستان، هزاران بار تکرار شوند. اگر یک فیلم یک دقیقه و یک کتاب ۱۰۰ صفحه حرف دارد، بازی یک جمله حرف دارد و آن هم مهم است، چون موجز و هایکو می‌گوید و همان یک جمله، تمام هدف بازی است که به مخاطب منتقل می‌شود.

در موکبدار از محصولات «حمایتی» استفاده شده است

میکائیل براتی، تصویرساز این بازی، با اشاره به این نکته که در جعبه بازی یک زمین پارچه‌ای با طراحی خاص وجود دارد، گفت: مخاطب می‌تواند در این بازی دوستان و آشنایان خود و دیگر شخصیت‌های مهم از جمله «گاندی» و «محمدعلی کلی» را مشاهده کنند.

وی در ادامه، با اشاره به این نکته که قسمت پارچه‌ای طراحی شده در این جعبه، زمین بازی است، افزود: یک سری محصولات حمایتی تولید شده نیز در این بازی وجود دارند و در این بازی، موکب‌ها توسط افراد بازی کننده انتخاب می‌شوند، کارت‌های بازی به صورت زائران فردی و دسته جمعی طراحی شده است و بازیکن باید مهره‌ها را در مسیر دور زمین پارچه‌ای قرار بدهد و مسیر را طی کند، تا به حرم امام حسین برسد.

کد خبر 6194711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha