۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۹

مصرف ۱۰ برابری برق توسط مشترکان پرمصرف

مصرف ۱۰ برابری برق توسط مشترکان پرمصرف

مدیرعامل توانیر گفت: از هر ۵ مشترک خانگی ۴ مشترک بر مبنای الگوی مصرف و یا زیر الگوی مصرف، مصرف برق دارند، اما گاهی یک مشترک پرمصرف تا ۱۰ برابر مشترکان زیر الگو، مصرف برق دارد.

به گزارش خبرنگار مهر مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر در برنامه زنده تلویزیونی گفت: از هر ۵ مشترک خانگی ۴ مشترک بر مبنای الگوی مصرف، مصرف برق دارند و در واقع زیر الگو هستند، اما گاهی یک مشترک پرمصرف تا ۱۰ برابر مشترکان زیر الگو، مصرف برق دارد که فشار زیادی را به شبکه برق تحمیل می‌کند.

وی ادامه با اشاره به اینکه افزایش دما منجر به کاهش راندمان نیروگاه‌ها نیز می‌شود خاطر نشان کرد: گرما بر روی نیروگاه‌ها هم تأثیر گذار است و با افزایش دما یک افت توان طبیعی نیروگاهی وجود دارد به دلیل اینکه در بخش‌های چگالنده افت خلأ ایجاد نشود و منجر به کاهش تولید می‌شود

به گفته مدیر عامل توانیر اگر ساعت ۱۱ صبح تولید نیروگاهی ۵۵ هزار مگاوات باشد در ساعت ۱۶ که ۳ درجه دمای کشور کاهش پیدا می‌کند میزان تولید نیروگاهی تقریباً به ۵۳ هزار مگاوات که نشان دهنده کاهش ۲ هزار مگاواتی کاهش تولید نیروگاهی است.

وی ادامه داد: فشار زیاد بر تجهیزات منجر به حوادث می‌شود و در تابستان که تجهیزات به حداقل می‌رسد تا زمانی که نیروهای تعمیراتی به محل برای تعمیرات می‌رسند و تعمیرات به اتمام می‌رسد در مدار آمدن پست زمان بر خواهد بود.

رجبی مشهدی بیان اینکه امسال رشد بیش از ۸.۷ درصدی مصرف برق در کشور فشار بسیاری به شبکه وارد کرد، گفتت: میانگین رشد مصرف برق سالانه ۴ تا ۴.۵ درصد است و ما امسال شاهد رشد بیش از ۸.۷ درصد مصرف بودیم که فشار زیادی به شبکه برق نیز وارد شد.

وی با تاکید بر اینکه در بدبینانه‌ترین حالت رشد مصرف برق ۶ درصد در برنامه‌ریزی های صنعت برق لحاظ شده بود، تصریح کرد: در برخی مناطق تا ۴ درجه افزایش دما را نسبت به بلند مدت تجربه کردیم و در مجموع مناطقی مانند تهران از رشد معمول ۴ درصدی به طور میانگین، به ۱۲.۸ درصد رسید که مهمترین دلیل آن رواج استفاده از کولرهای گازی است چرا که هر کولر گازی تا ۳ کیلووات ساعت به مصرف برق اضافه می‌کند.

کد خبر 6194737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha