۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۴۵

سخنگوی صنعت برق:

ارزانی برق موجب افزایش بی رویه مصرف شده است

ارزانی برق موجب افزایش بی رویه مصرف شده است

سخنگوی صنعت برق گفت: ارزانی برق موجب افزایش بی رویه مصرف و بالا رفتن تقاضای نامتعارف برق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی مصرف برق برخی کولرهای وارداتی غیراستاندارد را تا ۲ برابر کولرهای گازی استاندارد عنوان کرد و گفت: اکنون مصرف برق سرمایشی کشور به ۳۵ هزار مگاوات رسیده که به اندازه مصرف برق کشوری مانند مصر است.

وی تاکید کرد: بر اساس داده‌کاوی صورت گرفته در سال ۹۹ تنها ۲ درصد از مشترکان خانگی شمال غرب کشور از کولر گازی استفاده می‌کردند اما این میزان اکنون به ۱۰ درصد رسیده که به معنی رشد پنج برابری است و همین موضوع به رشد ۱۶ درصدی مصرف برق در این منطقه منجر شده است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: در سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان امسال شاهد رشد حدود هزار مگاواتی مصرف برق بودیم که این میزان معادل تولید برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر است، این در حالی است که نمی‌توان در مدت یکسال نیروگاهی به بزرگی نیروگاه بوشهر ساخت.

وی با اشاره به اینکه ناترازی اقتصادی صنعت برق مهمترین علت ایجاد ناترازی تولید و مصرف برق در کشور است، گفت: تعرفه برق به گونه‌ای است که بخش‌های خانگی و مولد کشور با تعرفه یارانه ای از برق استفاده می‌کنند و به همین دلیل درآمد صنعت برق تکافوی سرمایه گذاری مورد نیاز را نمی‌دهد.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه در قانون پیش بینی شده که مابه التفاوت قیمت تمام شده و نرخ فروخته شده به مشترکان، توسط دولت و از اسناد خزانه در بازه سالانه به صنعت برق اختصاص یابد، گفت: در حقیقت ارزانی برق موجب افزایش بی رویه مصرف و بالا رفتن تقاضای نامتعارف برق شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: در حوزه مصرف برق، هم باید مصرف برق بهینه نهادینه شود و هم روند مصرف برق پرمصرف‌ها کنترل شود.

کد خبر 6216349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کارمند ساده IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
      8 1
      برق مجانی متعلق به کارخانه داران و موسسات بزرگ است که دارند بخاطر تولیداتشان از آن بهره می برند نه یک خانه پر شهر که حداکثر 2, کولر گازی و ....دارند آنها با ید مالیات و قیمتش را بدهند نه کسانیکه قرار بود پول نفت را سر سفرهایشان بیاورند تا 2, رکعت نماز با توجه بخوانند....
    • ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
      3 0
      حقوق خودت رو بده به ما، بعد هم برق رو گرون کن. این جوری عادلانه‌تره. من با یک یخچال، دو، سه تا لامپ و یک تلویزیون، تا حالا کمتر از دویست هزار تومن ندادم. اگه مو می‌بینی، بیا بکن!
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
      2 0
      آره خیلی ارزونه!!!! قبض برق من یه خونه عادی مسکونی ماهی نزدیک ۲ میلیون تومان هست.
    • امرآئئ IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
      2 0
      چرا هر جا کم میارید میگید ارزونه . از نون ، بنزین ، برق گرفته .
    • Mehrnaz ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
      2 0
      یاد بگیرید که نرخ های متنوع برای مصرف داشته باشید. مصرف بیش از حد متعادل با نرخ های صعودی در مقابل درصد مصرف صعودی، با چند درجه. تخفیف نرخ مصرف برای ساعاتی که مصرف برق کمتر است. در خیلی جاهای دنیا اینکار را می‌کنند و حتما مسئولان هم با این روش آشنا هستند. بالا بردن نرخ برای همه بخصوص در شرائط تورم ن
    • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
      2 0
      بیشتر مصرف برق مال خود سازمان‌های دولتی است که وقتی وارد اونجا میشیم باید پتو داشته باشیم
    • امین ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
      2 0
      به کارخانه دار برق مجانی میدین معاف مالیات میکنید اسمش هم گذاشتین حمایت از تولید کننده هر روز هم همه چی داره گران میشه حالا دوباره شروع کردین میخواین فشار به پولدارها نیاد به مردم عادی فشار بیارین علی برکت الله
    • پیمان ابراهیمی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
      0 3
      فقط برق نیست که ارزان است ،اب،گاز،بنزین، نان ،وفراوردههای سوختی هم ارزان است اگر دولت جدید گران وحتی دوبرابر هم کند باتوجه به تورم چند ساله افکار عمومی واکنش منفی نشان نمی دهد،
    • سعید ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
      2 0
      ظاهرا منظور ایشان اینه که مردم باید غارنشینی کنند...
    • مهدی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      1 0
      دو تا لامپ و یک یخچال و تلویزیون هم روشن نکنیم این راهش نیست اخوی.
    • ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      0 0
      ارزانی برق؟؟مگه حقوق خود مردم و اداره برق به دلار یا پول دیگری هست؟؟مگه گاز دریافتی و سوخت مازوت با دلار دریافت میشه،،
    • مهدی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      0 0
      پر مصرفها جریمه سنگین کنید
    • حسن ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 0
      به نظر می رسد یکی از دلایل بالا رفتن مصرف برق جایگزین شدن کولر گازی در مناطق گرم و خشک حتی مناطق سردسیر کشور با کولر گازی است!!!
    • m IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      0 0
      اول زیر ساخت مصرف انرژی برای مردم مهیا کنید بعد به مردم بگید ارزن است