۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس خبر داد؛

انتفاع ۵۳۰ هزار نفر از پروژه‌های آب و فاضلاب فارس طی هفته دولت

انتفاع ۵۳۰ هزار نفر از پروژه‌های آب و فاضلاب فارس طی هفته دولت

شیراز- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: طی هفته دولت ۶۴ پروژه آب و فاضلاب با اعتباری ۸۰۲ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که ۵۳۰ هزار نفر از مزایای این پروژه ها منتفع می شود.

علی شبانی گفتگو با خبرنگار مهر، از تأمین آب پایدار برای شهرستان خرامه که این روزها با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند خبر داد و اظهار داشت: طی یکی دو ماهه اخیر سه حلقه چاه وارد مدار شده و سه حلقه دیگر هم‌پیش‌بینی و تأمین اعتبار شده است.

وی افزود: تأمین آب این شهرستان توسط خط انتقالی از سد درودزن اتفاق خواهد افتاد که توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال اجراست و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شبانی اجرای این خط را نیازمند ۱,۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دانست و در بخش دیگری از این گفتگو به شرایط آبرسانی در بی رم لارستان و بخش‌های جنوبی استان اشاره کرد و گفت: در بی رم (EC) یا همان درجه شوری آب بالا است؛ به همین دلیل سه دستگاه آب شیرین کن برای تأمین آب شرب مردم در آن منطقه فعالیت دارد، تا اینکه آب پایدار به این منطقه برسد.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس با اشاره به اینکه قرار شده است خطی که از سلمان فارسی توسط آب منطقه‌ای در حال اجرا است در ۲ فاز آب را به این مناطق برساند، اظهار کرد: راه دیگر نیز انتقال آب از دریا است تا نیاز شرب برخی شهرهای استان را از دریا تأمین کنیم.

وی افزود: طی توافق صورت گرفته ۳۰ میلیون متر مکعب آب مناطق مد نظر از آب دریا تأمین خواهد شد که پروژه‌ای زمان بر است؛ لذا ۱۶ کیلومتر خط فرعی تا زمان تأمین آب از دریا به صورت برعکس آب منطقه بی رم را تأمین خواهد کرد که اجرای این پروژه نیز نیازمند تأمین اعتبار می‌باشد.

شبانی در بخش دیگری از این گفتگو به یک پروژه مهم دیگر در استان نیز اشاره کرد و گفت: از جمله پروژه‌های مهم دیگر پروژه تأمین آب روستاهای بخش قطرویه شهرستان نی ریز از سد چشمه عاشق است که آب شرب ۹۵ روستای این بخش را تأمین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این طرح آبرسانی حاصل مشارکت و همکاری شرکت آبفا فارس با بسیج سازندگی در قالب جهاد آبرسانی و همچنین شرکت فولاد غدیر نی ریز در پوشش مسئولیت‌های اجتماعی است، گفت: طرح آبرسانی از سد چشمه عاشق به روستاهای بخش قطرویه شامل اجرای ۲۱ کیلومتر خط انتقال، طراحی و اجرای پکیج تصفیه آب است که توسط شرکت آبفا فارس پیگیری شد و با یاری خداوند و تلاش مضاعف کارشناسان این شرکت، در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید. این پکیج تصفیه آب که با صرف اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیارد ریال به مرحله‌ی بهره برداری رسیده است، از نوع فیلتر شنی با دبی خروجی ۶۰ لیتر بر ثانیه می‌باشد و با اتمام عملیات احداث و بهره برداری از آن، آب شرب روستاهای بخش قطرویه، شامل ۹۵ روستا و آبادی، در قالب ۳۸۰۰ خانوار، تأمین خواهد شد.

مدیرعامل آبفا فارس در ادامه با اشاره به اینکه در هفته دولت ۶۴ پروژه آب و فاضلاب شامل ۵۸ پروژه آب و شش پروژه فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۸۰۲ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد، گفت: ۳۰ شهرستان استان از این تعداد پروژه منتفع می‌شوند.

شبانی اظهار کرد: استان فارس در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ۱۸ درصد ناترازی آب را تجربه کرده، همچنین با رشد چهار درصدی مصرف آب، از سال گذشته تاکنون ۶۳ حلقه چاه با دبی ۳۲۰ لیتر بر ثانیه بر اثر تغییر اقلیم خشک شد؛ با این حال تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با وجود محدودیت منابع، علاوه بر عبور از موانع موجود، آب پایدار برای مناطق مختلف فارس تأمین شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس ادامه داد: کسری جدی آب در مناطقی از فسا وجود داشت که با تجهیز و راه اندازی ۲ حلقه چاه و اجرای برق رسانی، خطوط انتقال، مهندسی مجدد و اقدامات مورد لزوم، بخش عمده‌ای از این کسری آب جبران گردید و طی کمتر از یک ماه مشکل رفع و از ورود به بحران جلوگیری شد.

او اضافه کرد: ۲ ماه از فصل گرم تابستان گذشته و امسال استان فارس گرمای بی‌سابقه هوا را تجربه کرد؛ در این مدت با شرایط سختی مواجه بودیم و بارها رکورد مصرف برق و آب جابجا شد که جا دارد هم استانی‌های عزیز با صرفه‌جویی در مصرف آب و برق به استمرار خدمات توسط دستگاه‌های متولی کمک کنند.

شبانی با بیان اینکه فارس از لحاظ وسعت معادل ۹ استان کشور از جمله تهران و البرز است، اظهار کرد: استان فارس از لحاظ جمعیت معادل ۶ استان کشور و دارای گوناگونی اقلیم است که همین امر خدمات رسانی در این وسعت جغرافیایی را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۵۸ پروژه آب با اعتبار ۵۹۵ میلیارد تومان و شش طرح فاضلاب با اعتباری برابر با ۲۰۷ میلیارد تومان افتتاح می‌شود، افزود: ۶۴ پروژه آب و فاضلاب استان فارس در ۳۰ شهرستان با اعتبار ۸۰۲ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد و با این اقدام ۵۳۰ هزار نفر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

او درباره تأمین آب طرح نهضت ملی مسکن هم اظهار کرد: این طرح در استان مجموعاً ۱۴۳ سایت بود که ۸۳ هزار و ۴۰۰ واحد دارد و اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس تصریح کرد: تاکنون ۲۷ سایت معادل چهار هزار و ۹۰۰ واحد آبرسانی شده است و ۱۰۰ کیلومتر شبکه گذاری برای پروژه‌های ساخت بالای ۹۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب فارس در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه اگر بخواهیم با اعتبارات دولتی پروژه‌های آب و فاضلاب را انجام دهیم، برای هر پروژه ۱۵ سال زمان لازم است، گفت: ما ناچار هستیم از محل‌های مختلف اعتبار تأمین کنیم که یکی از آنها صندوق توسعه اسلامی است.

شبانی افزود: این صندوق ۵۴ عضو دارد که ایران هم عضو آن است و تا کنون ۶ شهر داراب، فسا، نی‌ریز، فیروزآباد، آباده و سپیدان از تسهیلات این صندوق استفاده کرده‌اند.

وی اضافه کرد: از محل تسهیلات این بانک روند احداث ۲ تصفیه خانه ۲۰ هزار مترمکعبی در فسا و ۹ هزار مترمکعبی در نی‌ریز در حال پیگیری است که ۱,۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

کد خبر 6201519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha