۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۳

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی:

سهم ایران از تجارت گل و گیاه ۲۵ میلیون دلار است

سهم ایران از تجارت گل و گیاه ۲۵ میلیون دلار است

اردبیل- رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: سهم ایران از تجارت صنعت گل و گیاه زینتی ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار است که باید این رقم افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل چمنی ظهر سه‌شنبه در مراسم آغاز به کار ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: گل و گیاهان زینتی جایگاه خاصی در تجارت و بازرگانی دنیا دارد به طوری که بسیاری از کشورها نظیر چین، هند و ترکیه در سال‌های اخیر توانسته‌اند تراز تجاری خود را در این حوزه ارتقا دهند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: از ۱۱۰ میلیارد دلار تراز تجاری صنعت گل و گیاهان زینتی، سهم کشور ما تنها ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار است در حالی که با توجه به ظرفیت تولید گل و گیاهان زینتی در این حوزه می‌توانیم به رونق بیشتر تجارت کمک کنیم.

چمنی رتبه ۱۷ کشورمان را در تولید گل و گیاه در سطح دنیا یادآور شد و گفت: متأسفانه جایگاه ایران در صادرات گل و گیاه زینتی و فروش آن ۱۰۷ دنیا است که فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این صنعت داریم.

وی به قابلیت این صنعت در تولید اشتغال و تقویت نظام اقتصادی را یادآور شد و افزود: باید موانع را در این حوزه برطرف کنیم تا با توسعه مدرن و تجاری‌سازی از سرمایه‌گذاران در بخش گل و گیاه زینتی و اشتغال ایجاد شده در این بخش حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

چمنی در ادامه خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار کشت گل و گیاهان زینتی فرصت اشتغال ۱۰ تا ۱۲ نفر به صورت مستقیم و ۶ نفر به صورت غیرمستقیم فراهم می‌آید که از این ظرفیت می‌توانیم در اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و گذر از بحران بیکاری در این حوزه بهره بگیریم.

وی به برخی عادت‌های غلط و فرهنگ ناصحیح در استفاده از گل و گیاه زینتی اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در ایران استفاده از گل بیشتر برای مراسم ترحیم و یا عیادت از مریض انجام می‌شود در حالی که در بسیاری از کشورها برای ایجاد روحیه نشاط‌آور اول صبح به جای نان گرم، گل با طراوت و با نشاط سر سفره‌ها حاضر می‌شود.

چمنی تلطیف روحیه را با گل و گیاه به عنوان نشاط روحی و روانی یادآور شد و اضافه کرد: هر چند پیشینه ما مملو از گستردگی باغ و بوستان و پردیس‌ها در این حوزه است اما متأسفانه در سال‌های اخیر فرهنگ مصرف‌گرایی ناصحیح و غلط زمینه استفاده از گل مصنوعی را به جای گل طبیعی توسعه داده و این امر نکوهیده به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: هر چند مردم قیمت بالا را از علل و عوامل عدم تمایل برای خرید گل و گیاه اعلام می‌کنند اما ضروری است تا با توسعه پرورش گل به رنگ و نوع مختلف زمینه استفاده از آن به صورت فراگیر در جامعه فراهم آید.

چمنی در ادامه یادآور شد: در کنار رفع ایرادات فرهنگی، بهتر است سیستم حمل و نقل خود را برای انتقال، صادرات گل و گیاه و انبارداری در این بخش اصلاح کنیم و با عرضه گل و گیاه در بازارهای محلی و مناطق مختلف مردم را به خرید گل و گیاه ترغیب کنیم.

وی ریسک بالا در تولید و صادرات گل و گیاه را به عنوان یکی از آسیب‌های جدی یادآور شد و تصریح کرد: متأسفانه فروشندگان گل اعلام می‌کنند که بیش از نصفی از خرید خود را به عنوان ضایعات در طول روز از دست می‌دهند و این هزینه‌های گزافی را به همراه دارد در حالی که ما می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های جدید به کشت گل و گیاهان زینتی با دوام بیشتر روی آوریم.

چمنی گفت: ۲ سوم گلخانه‌های ما استاندارد لازم را برای تولید با کیفیت گل ندارند و در این شرایط نمی‌توانیم عرصه رقابت با کشورهای دیگر را حفظ کرده و زمینه افزایش تولید و صادرات را فراهم کنیم.

وی ارتقای دانش فنی، فعال بودن اتحادیه‌های قوی در این زمینه و توزیع نهاد و بذر به همراه تسهیلات مناسب را از سوی جهاد کشاورزی یادآور شد و افزود: متأسفانه کشاورزی ما مبنای تصادفی دارد به طوری که در یک سال سیب و در سال دیگر هندوانه و سال سوم نیز سیب‌زمینی با تولید انبوه در دست کشاورز می‌ماند و امکان فروش و عرضه مناسب آن فراهم نمی‌آید.

چمنی تولید محصولات کشاورزی را بر مبنای برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با نیاز بازار یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در عرصه تجارت جهانی با کشورهای همچون هلند در گل و گیاه رقابت کنیم باید به تنوع تولید و همچنین کیفیت بالا همراه با تدارک زیرساخت‌های مناسب در این بخش اهتمامی جدی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به برگزاری ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی به همت دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و یادآور شد: این کنگره امروز و فردا برگزار شده و علاوه بر میهمانان کشوری، چندین استاد بین‌المللی دانشگاه‌های هلند، ایتالیا و استرالیا مباحث علمی خود را در توسعه صنعت گل و گیاهان زینتی ارائه خواهند کرد.

کد خبر 6201887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha