۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۶

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی:

خودکفایی در تولید دانه های روغنی به ۴۰ درصد افزایش یابد

خودکفایی در تولید دانه های روغنی به ۴۰ درصد افزایش یابد

اراک- مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی یکی از محورهای برنامه هفتم است که باید از ۱۲ به ۴۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید حسنی مقدم ظهر سه‌شنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی و نظارت بر الگوی کشت محصولات زراعی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از ابزارهای اساسی و مهم برای اجرای برنامه تولید یا اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی است و زمانی که دغدغه بازار از کشاورز گرفته شود، بهره‌وری و تولید مورد توجه این قشر قرار می‌گیرد.

وی نقش صنعت بیمه را در بخش کشاورزی بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: می‌توان از طریق صندوق بیمه و الگوی کشت، مسیر را پیش برد و کاستی‌ها را جبران کرد.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برخی استان‌های کشور بحران آب آغاز شده که استان مرکزی را نیز شامل می‌شود که در این راستا باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

حسنی مقدم اصلاح الگوی کشت را در کشور ضروری دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی اجرای این طرح در استان‌هایی همچون مرکزی به صورت ویژه از سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفت.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با اشاره به اینکه بودجه الگوی کشت در قانون بهره‌وری مصوب سال ۸۹ مطرح بود، گفت: این الگو در استان‌ها با توجه به شرایطی مانند محدودیت منابع، تغییر اقلیم و توان کارشناسی و مدیریتی به عنوان بخش دولتی و توان کارشناسی بخش کشاورزی و نیازها، باید به روز می‌شد.

وی گفت: خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی یکی از محورهای برنامه هفتم است که باید از ۱۲ به ۴۰ درصد افزایش یابد.

حسنی مقدم بیان کرد: توجه به امنیت غذایی و پایداری تولید باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و باید اذعان کرد یک برنامه راهبردی میان مدت در بخش کشاورزی خالی بود که برنامه اصلاح الگوی کشت می‌تواند این خلأ را جبران کند.

حسنی مقدم، توجه به امنیت غذایی و پایداری تولید را پیچیده و پیوسته عنوان کرد و گفت: دستیابی به این مهم زمان بر است و باید در مسیر محدودیت‌های هر منطقه و استان شناسایی و با برنامه ریزی در این راستا گام برداشت تا نتایج مطلوب حاصل شود.

کد خبر 6202055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha