۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۴

هاشمی‌نیا در صحن مجلس:

وزیر پیشنهادی نیرو برای گذر از تنش آبی در کشور سد بسازد

وزیر پیشنهادی نیرو برای گذر از تنش آبی در کشور سد بسازد

نماینده خرم آباد از وزیر پیشنهادی نیرو خواست به برنامه‌های احداث سد بپردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی هاشمی‌نیا نماینده خرم آباد و موافق وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: کشور منطقه ما در منطقه خشک قرار گرفته و با تغییر اقلیم هوا گرم‌تر خواهد شد و در آینده با تنش آبی مواجه خواهیم شد و این خطر جدی است و مدیریت آب یکی از وظایف وزارت نیرو است.

وی همچنین اظهار کرد: وضعیت فعلی منابع آب کشور و مصرف آب شرب در بخش شهری و روستایی تا حدود زیادی به منابع زیرزمینی وابسته است. می‌طلبد که برنامه دقیقی داشته باشیم و مدیریت صحیحی که بتوانیم در مقابل این تنش و این خطر آمادگی داشته و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نماینده خرم آباد احداث سد را یکی از راهکارهای مقابله با تنش آبی پیش روی کشور خواند و ادامه داد: در استان لرستان و شهرستان خرم آباد و سایر شهرستان‌ها که قرار شد سدهای زیادی احداث شود اما متأسفانه فقط دو سد محقق شد و مابقی ساخته نشد. این مهم که امری حیاتی برای آب شرب و کشاورزی است نیاز است که وزیر پیشنهادی در صورت اخذ رأی اعتماد به این موضوع بپردازد.

هاشمی‌نیا ذخیره سازی آب را موجب حفظ این مایع حیات برای تمام کشور دانست و گفت: طبق مصوبات جهانی یونسکو اگر منطقه آب دهنده مشکل خود را حل نکرده باشد نباید آب از آن منطقه انتقال یابد و این موضوع ممنوع است و طبق برنامه هفتم توسعه نیز این امر ممنوع است مگر برای تأمین آب شرب که استثنا است.

وی بیان کرد: آقای علی آبادی زمانی که مبنا را اداره می‌کرد این شرکت را به رتبه‌های عالی رساند. این شرکت در جهان خود را نشان داد و یکی از برنامه‌های آقای علی آبادی کاهش صادرات آب مجازی است و تأمین آب صنایع از دیگر برنامه‌های او است و بقیه صنایع باید از پسمان‌ها و آب‌های نامتعارف استفاده کنند.

نماینده خرم آباد به نیاز ۱۵ هزار مگاواتی کشور به برق اشاره کرد و گفت: این نیاز در بخش تولید است و در ۱۰ سال آینده حدود ۳۷ هزار مگاوات نیاز کشور در بخش تولید خواهد بود لذا مدیریت صحیح و درست آقای علی آبادی با برنامه‌ای که دارد می‌تواند این نقیصه را برطرف کند.

هاشمی‌نیا با اعلام اینکه احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر با ظرفیت ۱۱ هزار مگاوات در دست اقدام مطابق برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیروی دولت چهاردهم است، ادامه داد: این برنامه مستلزم هزینه ۵.۲ میلیارد دلار است. سهم بخش خصوصی ۳.۸ میلیارد دلار و سهم صنایع حدود ۱.۴ میلیارد دلار است لذا آقای علی آبادی که شخصیتی علمی است و توانمندی این کار را دارد شاهد هستیم که توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی دارد که این توجه می‌تواند در کنار بخش دولتی مشکل اساسی ما را در حوزه آب و برق حل کند.

وی ایجاد نیروگاه‌های ترکیبی را برای رفع ناترازی برق که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو است قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: کاهش تلفات شبکه‌های توزیع و با اینکه صنایع بزرگ مصرف آب بیشتری دارند لذا آقای علی آبادی درصدد است که با مشوق‌هایی صنایع بزرگ را تشویق کنند که تجهیزات انرژی خورشیدی را به کار بگیرند که با این روش بخشی از ناترازی‌ها برطرف خواهد شد.

نماینده خرم آباد که به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو سخن می‌گفت از او به عنوان سرمایه ملی برای کشور یاد و تصریح کرد: آقایان شما آقای علی آبادی رو برای مهمانی دعوت نکرده‌اید و او را به جایگاهی می‌فرستید که جایگاهی پرتنش و پرخطر است از آنجایی که برنامه دارد و با برنامه‌های او ویژگی معجل دارد یعنی اجل تعیین کرده است و گفته است من طی ۴ سال برنامه‌ریزی کردم و بر اساس این ۴ سال پاسخگوی ملت هستم لذا سنجش این کار بسیار راحت است. و قابل مقایسه است.

هاشمی‌نیا که نمایندگان مجلس را به اتحاد دعوت می‌کرد ادامه داد: ما باید اتحاد را در نظر بگیریم و نه افتراق را و اگر دنبال اعتقاد هستیم باید به گونه‌ای رأی بدهیم که اکثریت وزرای پیشنهادی رأی بیاورند.

کد خبر 6202532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha