۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳

پس از گذشت ۸۰ سال انجام شد

بازگشت جمجمه ۹ هزارساله مرد دلفانی به موزه‌های لرستان

بازگشت جمجمه ۹ هزارساله مرد دلفانی به موزه‌های لرستان

خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از بازگشت جمجمه ۹ هزارساله مرد دلفانی پس از ۸۰ سال به موزه‌های لرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: به دستور وزیر میراث‌فرهنگی، همکاری مدیرکل امور موزه‌های وزارتخانه میراث و رئیس‌کل موزه ملی ایران باستان، تعداد ۷۸ قطعه از اشیای پیش از تاریخی لرستان برای نمایش در موزه پیش از تاریخی قلعه فلک‌الافلاک لرستان، ارسال و تحویل شد.

وی اضافه کرد: در بین این اشیا یک جمجمه انسانی مربوط به تپه «عبدالحسین» دلفان با قدمت ۹ هزار سال مربوط به دوره نوسنگی و اشیا سنگی پناهگاه‌های «هومیان» و «میرملاس» کوهدشت و غارهای «یافته»، «قمری» و «کنجی» وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: این اشیا توسط هیئت‌های باستان‌شناسی خارجی در دهه ۶۰ میلادی مورد کاوش قرار گرفته بود که بازگشت اشیا، به دلیل حضور ارزیاب یونسکو در شهریور امسال و به‌عنوان بخشی از پیوست فرهنگی پرونده غارهای پیش از تاریخ دره خرم‌آباد است.

حسن‌پور، گفت: در میان اشیا ارسالی، نمونه‌های جانوری پیش از تاریخ نیز وجود دارد که به‌زودی و قبل از حضور ارزیاب در موزه پیش از تاریخ قلعه فلک‌الافلاک به نمایش در خواهد آمد.

کد خبر 6203118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمید IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      0 0
      خیلی عالی!!! برنامه ای برای بازگشت مغزها هم دارین؟