۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۴

مهر گزارش می دهد؛

طنین یا حسین در شهرهای کردستان/دل‌هایی که شوق کربلا دارد

طنین یا حسین در شهرهای کردستان/دل‌هایی که شوق کربلا دارد

بیجار- همزمان با اربعین حسینی مردم کردستان با پای دل راهی مسیری شده اند که در هر قدم از آن به یاد پیاده رویی کربلا هستند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: امروز سراسر ایران اسلامی حسینی شده است و دل‌های مؤمنین در غم حادثه کربلا همچنان در تب و تاب است، دیار کرد نشینان و سرزمین مجاهدت‌های خاموش نیز این روزها حال و هوای دیگری دارد.

باشماق در استان سر سبز مریوان روزگاری قدمگاه شهدایی بود که در راه پاسداری از انقلاب جان خود را فدا کردند و اما این روزها به دروازه زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام تبدیل شده است.

زائرانی که از این استان و مرز به سوی دیار دلدادگان عاشقی می‌روند و با کوله باری از یاد و خاطره به ایران باز می‌گردند.

طنین یا حسین در شهرهای کردستان/دل‌هایی که شوق کربلا دارد

اما بعضی از افراد بنا به دلایلی توفیق زیارت به کربلای معلی را ندارند در روز اربعین حسینی به شکل پیاده روی خود را در حال و هوای کربلای معلی قرار می‌دهند و به عزاداری و سینه زنی می‌پردازند.

قصه عاشقی مردم و خوبی که به اهل بیت دارند در همه جا زبانزد است و کردنشینان دیار گروس همواره محبت اهل بیت را در دل خود دارند و عشق و ارادت خود را به نمایش می‌گذارند.

مراسم جاماندگان اربعین حسینی سنتی است که سال‌ها در شهرهای کردستان اجرا می‌شود و همه عاشقانه در این مسیر شرکت می‌کنند.

از ابتدای صبح پس از قرائت زیارت اربعین پیاده روی جاماندگان حسینی در شهرهای کردستان آغاز شد و جمعیت عزادار از پیر و جوان از ساعات ابتدایی امروز به سیل دلدادگان حسینی می‌پیوندند تا خود را به میعادگاه عاشقان حسینی در محل تجمع برسانند.

طنین یا حسین در شهرهای کردستان/دل‌هایی که شوق کربلا دارد

به یاد کربلا قدم برمی دارم

یکی از جوانان کردستانی که در پیاده روی اربعین حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز در این مسیر به باد پیاده روی کربلای حسینی قدم بر می‌دارم.

محمد مرادی افزود: پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی حال و هوایی معنوی خاصی دارد و در این مسیر ما به یاد قدم در مسیر کربلای حسینی پیاده روی می‌کنیم.

وی اعلام کرد: خوشبختانه سیل عاشقان حسینی در بیجار بسیار زیاد است و همه و همه از هر قشر و سنی در این مراسم معنوی حضور دارند

طنین یا حسین در شهرهای کردستان/دل‌هایی که شوق کربلا دارد

کربلایی که در دل‌ها است

یکی از بانوان کردستانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: امروز همزمان با اربعین حسینی و به یاد کربلای حسینی همراه با خانواده ام در مسیر پیاده روی جاماندگان حضور دارم.

لیلا کریمی گفت: پیاده روی جاماندگان فرصتی است تا بار دیگر دل‌هایشان را راهی کربلا حسینی کنیم و در این مسیر قدم بر داریم.

وی اعلام کرد: حضور مردم در این راهپیمایی درسی بزرگ دارد و آن هم درس دلدادگی به اهل بیت است.

پیاده روی اربعین حسینی یک رسانه منحصر به فرد است

امام جمعه بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیاده روی اربعین یک رسانه بین‌المللی منحصربه فرد برای جهانی‌سازی حماسه حسینی (ع) است.

حجت الاسلام خورشیدی افزود: جمعیتی که حرکت می‌کنند تا در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کنند شعارشان لبیک یا حسین است که در حقیقت شعار «لبیک یا مهدی» است.

طنین یا حسین در شهرهای کردستان/دل‌هایی که شوق کربلا دارد

وی اضافه کرد: پیاده روی اربعین حسینی موجب اشاعه فرهنگ حسینی در همه جهان شده و پیام این واقعه بزرگ که همان درس آزادگی است را نشان داد.

حجت الاسلام خورشیدی تاکید کرد: اربعین در زمانه ما به‌صورت شگفت‌انگیزی نقش یک رسانه جهانی را برای معرفی حضرت اباعبدالله و قیام حسینی (ع) ایفا می‌کند.

وی اعلام کرد: در حقیقت حرکت اربعین یک راهپیمایی بزرگ و یک مانور عظیم بر علیه جریان شرک و کفر و جاهلیت مدرن و برعلیه دشمنان شناخته‌شده‌ی این زمان، حسین زمان ما است.

حجت الاسلام خورشیدی یادآور شد: اربعین اتصال دهنده‌ی ظرفیت‌های بی‌شمار ملت‌های اسلامی از غرب آسیا تا شمال آفریقاست و زمینه‌ساز تحقق نهایی امت اسلامی و تشکیل تمدن عظیم نوین اسلامی است.

پیاده روی جاماندگان حسینی در شهرهای کردستان در حال برگزاری است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همزمان با اربعین حسینی راهپیمایی جاماندگان در سطح شهرها رو ستاهای استان کردستان برگزار شد و همه عاشقان و دلدادگان به حسین در این روزها ارادت خود به امام حسین را نشان دادند.

طنین یا حسین در شهرهای کردستان/دل‌هایی که شوق کربلا دارد

وی افزود: همزمان با اربعین حسینی تعداد ۱۵۰ مبلغ و مبلغه نیز به نقاط مختلف استان کردستان اعزام شدند و این مبلغین در سطح تکایا و مساجد به برپایی مراسم عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

حجت الاسلام جلیل مختاری نیا اضافه کرد: همچنین تعداد ۷۰ موکب نیز در اربعین حسینی در سطح استان برپا شد و از زوار و جاماندگان پیاده روی اربعین پذیرایی به عمل خواهد آمد.

وی تاکید کرد: مراسم عزاداری و سوگواری با فعالیت ۲۰۰ هیئت مذهبی در سطح استان در ایام اربعین حسینی برگزار شد و دستجات سینه زنی و زنجیر زنی در حال برگزاری است.

امروز سراسر استان کردستان حسینی شده است و دلدادگان اباعبدالله با شور و شعف خاصی قدم در مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی بر می‌دارند و نشان می‌دهد که همه و همه از شیعه و سنی دل در گرو اهل بیت دارند.

کد خبر 6206451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha