۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱

کارگاه مادر و کودک چیست؟

کارگاه مادر و کودک چیست؟

در ادامه درباره مزایای این گروه‌های مادر و فرزند می‌خوانید و با کارگاه مادر و کودک برگزیده در غرب تهران نیز آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، فرایند رشدی کودکان پیچیده‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم. محققان ایرانی طی مطالعاتی در سال ۲۰۱۹ به نتایج جالبی دست یافتند: یادگیری مهارت‌های اجتماعی و توانایی برقراری ارتباط، برای رشد کودک حیاتی است، خصوصاً اگر این مهارت‌ها پیش از مدرسه آموخته شود. در حالی‌که اغلب ما فکر می‌کنیم برای رشد کودک، فضای امن، راحت و شاد خانه کافی است، دوره‌های حرفه‌ای و محیط‌های تخصصی با نظارت کارشناسان برای رشد و پرورش همه‌جانبه کودک وجود دارد و فرزند ما با حضور در چنین محیطی می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر و موفق‌تر برای خود رقم بزند! در این نوشته درباره مزایای این گروه‌های مادر و فرزند می‌خوانید و با کارگاه مادر و کودک برگزیده در غرب تهران نیز آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

کارگاه مادر و کودک چیست؟

روانشناسان در اغلب موضوعات با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما اگر فقط یک موضوع باشد که سر آن به توافق رسیده‌اند، اهمیت دوره کودکی و تجربیات آن در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها است. هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر این تجربه‌ها در نوجوانی، جوانی و بزرگسالی را نادیده بگیرد. بنابراین هرقدر به دوران کودکی و پیش از مدرسه فرزند خود بیشتر اهمیت بدهید، موفقیت و شادکامی بیشتری برای آینده او خواهید ساخت. البته منظور ما از اهمیت دادن، سخت‌گیری یا برنامه سفت و سخت آموزشی نیست. آن‌چه برای رشد کودک حیاتی است پرورش ابعاد مختلف شخصیت او و شکوفایی استعدادهای منحصربه‌فرد کودک است.

کارگاه مادر و کودک فضایی امن، شاد و البته حرفه‌ای است که کودکان می‌توانند به دور از دغدغه‌های آکادمیک مدرسه، در آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، قوانین اجتماعی را بیاموزند، تجربه کنند، یاد بگیرند و در کنار همه این‌ها، خاطراتی به‌یادماندنی از کودکی خود بسازند. کودک در سنین پیش از مدرسه به آموزش آکادمیک و علمی در چارچوب‌های خاص نیازی ندارد. برای او بازی کردن و آموزش در خلال تجربه و بازی کافی است. کارگاه مادر و کودک دقیقاً چنین امکانی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد.

مزایای کلاس مادر و فرزند برای کودکان

کودکی فصلی از زندگی است که با تجربه‌های تازه‌اش شناخته می‌شود. کودک در همان سال‌های اول یاد می‌گیرد چطور در برابر موضوعات واکنش نشان بدهد و چگونه با تجربیات تازه و شگفتی‌های جهان روبرو شود. یک کلاس مادر و کودک حرفه‌ای تحت نظر روانشناسان کودک و متخصصان باتجربه اداره می‌شود و به همین دلیل برای لحظه به لحظه زندگی کودکان ما برنامه مشخصی دارد. این برنامه‌های همه‌جانبه علاوه بر رشد کودک، او را برای حضور در محیط‌های بزرگ‌تر مانند مدرسه و جامعه آماده می‌کنند. با ما همراه باشید تا مزایای شرکت در کارگاه مادر و کودک برای فرزند شما را بررسی کنیم:

کمک به فرایند اجتماعی شدن کودک

در کلاس‌های مادر و کودک فرزند شما به برقراری تعامل با هم‌سالان خود تشویق می‌شود. او یاد می‌گیرد چطور دوست پیدا کند، چطور با دوست خود رابطه‌ای سازنده برقرار کند و چگونه قوانین اجتماعی را در این ارتباط به کار بگیرد. کودک تک‌فرزندی که در محیط خانه هرچه دریافت می‌کرد تنها برای خودش بود، حالا تقسیم کردن را می‌آموزد و همین مهارت‌های به‌ظاهر ساده و پیش پا افتاده به‌تدریج از او فردی سازگار و تاب‌آور در مشکلات زندگی می‌سازد.
کودکان در سنین ابتدایی زندگی ترس شدیدی را هنگام جدایی از مادر احساس می‌کنند. اگر کودک و والدین در زمان مناسب به این اضطراب اجتماعی غلبه نکنند مشکلات متعددی را در سال‌های بعدی تجربه خواهند کرد. کارگاه مادر و کودک به‌آرامی این اضطراب را کنار می‌زند و کودک را به فضای امنی شبیه به خانه اما با فرصت‌های یادگیری بیشتر هدایت می‌کند.

توسعه مهارت‌های فردی

برای فرزند شما، تنها محیط زندگی و جهان هستی نیست که تازگی دارد؛ کودک علاوه بر محیط پیرامونش، هنوز خود را نیز به‌اندازه کافی نمی‌شناسد. این بدن کوچک برای او یک تجربه تازه و پر از شگفتی است. او هنوز نمی‌داند چطور از دستانش استفاده کند، چطور توپ را پاس بدهد یا چگونه با دهان خود صداهای مختلفی تولید کند. بنابراین از همان سنین ابتدایی به پرورش مهارت‌های فیزیکی و فردی نیاز دارد. مهارت‌های حرکتی-شناختی همگی در قالب بازی و سرگرمی به کودک آموزش داده می‌شوند و فرزند شما تحت نظر روانشناسان و متخصصان این مهارت‌ها را یاد می‌گیرد.

مهم است که کودک بتواند سطح مهارت‌های مختلف خود را به حد مناسبی برساند. چنین شرایطی به کودک کمک می‌کند در دوران تحصیل عملکرد بهتری داشته باشد، هنگام مواجهه با مشکلات گوناگون، بهتر تصمیم‌گیری کند و روابط پایدارتری بسازد. کارگاه روانشناسی مادر و کودک محیطی شاد و امن است که برای بچه‌ها فرصت آموزش و رشد بدون اضطراب و فشار و تحت نظر متخصصان را مهیا می‌کند. همین اهمیت و حساسیت بالا در انتخاب است که ما را وا داشته‌است راه‌های پیدا کردن کارگاه مادر و کودک برگزیده در غرب تهران را بررسی کنیم.

حمایت عاطفی

کودکی چالش‌های کوچک و بزرگ خودش را دارد. بسیاری از کودکان به دلیل ناآشنایی با جهان ما بزرگسالان نمی‌توانند خواسته‌های خود را به زبان بیاورند. محدودیت دیگر آن‌ها مهارت‌های زبانی و ناتوانی در گفتن و بیان کردن است. بنابراین علی‌رغم همه جذابیت‌ها، این دوره چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد. کودک در محیط کلاس‌های مادر و فرزند از حمایت عاطفی مربیان و تسهیل‌گران برخوردار می‌شود و در کنار دوستان و هم‌سالان خود احساس امنیت را تجربه می‌کند.

البته حمایت عاطفی را می‌توان یکی از مزایای کارگاه مادر و کودک برای والدین و خصوصاً مادرها نیز دانست. فضای کارگاه به‌شکلی است که مادران نیز در ارتباط اجتماعی با سایر والدین با شرایط مشابه و چالش‌های یکسان قرار می‌گیرند. این گروه اجتماعی می‌تواند در حل چالش‌ها به کمک مادر بیاید و در پشت سر گذاشتن بحران‌های رشدی کودک، مانند پایگاه حمایتی-اجتماعی برای مادر عمل کند.

کارگاه مادر و کودک برگزیده در غرب تهران

پرورش مهارت‌های هیجانی و شناختی

بسیاری از بزرگسالان نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل و مدیریت کنند زیرا شناختی از هیجانات خود ندارند. این مهارت در کودکی به‌سادگی به دست می‌آید و هم‌زمان با رشد و افزایش سن، بهبود پیدا می‌کند. کارگاه مادر و کودک به فرزند شما یاد می‌دهد چطور هیجانات خود را شناسایی کند و به دنبال راه مناسبی برای ابراز یا کنترل آن‌ها بگردد. پرورش مهارت‌های شناختی مانند مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم‌گیری یا تاب‌آوری کودکان نیز در این جلسات به‌طور ضمنی به کودک آموزش داده می‌شود.

تسریع و بهبود رشد

کودکان به روتین مناسبی برای رشد نیاز دارند که شامل آموزش، سرگرمی و بازی، خواب کافی، غذای کامل و ارتباط با هم‌سالان است. کلاس مادر و کودک چنین شرایطی را برای فرزند دلبند شما مهیا می‌کند. در این کلاس‌ها برنامه‌ریزی کلی و دقیقی وجود دارد که به تأیید و نظارت شما می‌رسد. طبق این برنامه منعطف و هوشمندانه، کودک بدون آن‌که فشاری را تحمل کند نظم و انضباط را یاد می‌گیرد و به همه نیازهای خود پاسخ می‌دهد.

چگونه کلاس مادر و کودک برگزیده را انتخاب کنیم؟

در این نوشته به سوال مهم «کارگاه مادر و کودک چیست؟» پاسخ دادیم. اما نکته مهم‌تر، انتخاب بهترین گزینه ممکن است. یافتن محیطی که بتواند به نیازهای کودک شما به‌خوبی پاسخ بدهد کار ساده‌ای نیست. اما رعایت چند نکته به شما کمک می‌کند بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

توجه کنید که کارگاه مادر و کودک مورد نظر، محیط و امکاناتی متناسب با سن و توانمندی کودک شما ارائه بدهد و الزاماً تحت نظارت روانشناسان و متخصصان کودک اداره شود.

پیش از ثبت نام، حتماً جلسه‌ای را به بررسی محیط کارگاه و نحوه تعامل تسهیل‌گر با کودک و والدین اختصاص دهید.

کارگاهی را انتخاب کنید که از نظر جغرافیایی به محل زندگی یا کار شما نزدیک باشد.

کلاس مادر و کودک

اگر در غرب تهران زندگی می‌کنید، کلاس مادر و کودک جی‌جا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کارگاه علاوه بر موارد گفته‌شده، برنامه‌ای جامع برای رشد شخصیتی، پرورش و سرگرمی کودک شما ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۴۹۴۲۲۸۴ تماس بگیرید یا به سایت کارگاه مادر و کودک جی‌جا مراجعه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6207257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha