۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۵۶

رییس انجمن علمی مشاوره ایران:

۹۹ درصد دانشجویان نیازمند آموزش مهارت های زندگی هستند

۹۹ درصد دانشجویان نیازمند آموزش مهارت های زندگی هستند

رییس انجمن علمی مشاوره ایران گفت: ۹۹ درصد دانشجویان نیازمند آموزش مهارت های زندگی و تسهیل مسیر هویت یابی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه اسمعیلی رییس انجمن علمی مشاوره ایران باصدور نامه ای انتصاب دکتر حسین سیمایی صراف به عنوان وزیر علوم تحقیقات و فناوری را تبریک گفت. متن این نامه به شرح زیر است :

ضمن تشکر از جناب آقای دکتر زلفی گل وزیر پرکار، دانشمند و با اخلاق سابق عتف که از یاران وفادار دوران دفاع مقدس هم هستند دوره خدمتگزاری مؤثر به مردم فهیم ایران بزرگ ذیل پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی در جایگاه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را به جنابعالی تبریک و تهنیت عرض می کنم و از خداوند منان توفیقات روز افزون شما را خواهانم.

جنابعالی اولین وزیر علوم از دانشمندان علوم انسانی هستید که به این افتخار نایل آمده اید بر مسند وزارت علوم بنشینید. خوشبختانه این انتخاب شایسته تشکر صادقانه و خالصانه بسیار اساتید و دانشجویان علوم انسانی را در پی آورد ، بویژه که جنابعالی از حلقه اتصال حوزه و دانشگاه آمده اید و این می تواند نوید دهنده عمق شناخت جنابعالی از اهمیت علوم انسانی و موجب امیدواری اساتید این حیطه باشد.

لذا من به عنوان عضوی از جامعه بزرگ دست اندرکاران علوم انسانی بویژه رشته یاریگر مشاوره از فرصت پیش آمده این حسن استفاده را کرده و معروض می دارم همانگونه که استحضار دارید ایران بزرگ و امت اسلامی امروز تنها با طراحی محاسبه شده و هدفمند می توانیم در مقابله گفتمان ها از بقای ملت و امت و آرمان هایشان محافظت نماییم.

استحظار دارید که امروز جامعه ما نیز مانند جامعه جهانی تحت تآثیر سیر تحولات و پیچیدگی‌های تغییرات سریع اجتماعی فرهنگی، تغییر ساختار خانواده، شبکه گسترده و پیچیده‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی بعضا طراحی شده در قالب یک تهاجم بدون مرز قرار دارد.

لذا ما شاهد سردر گمی آحاد جامعه و خانواده ها در شکل گیری دهی و شکل گیری هویت کودکان، نوجوانان و جوانان خود بر اساس ویژگی‌های رشدی شان هستیم.

شتاب تغییرات بعضا ایجاد آمادگی، آموزش مهارت های پایه جامعه پذیری، هویت یابی، مقابله با آسیب‌ ها، چالش‌ها، استرس‌ها را برای خانواده ها و مسئولین نظام تربیتی با مشکل روبرو کرده است و مهمترین عارضه در چنین وضعیتی، شکل گیری هویتهای شخصی اجتماعی، فرهنگی تاریخی و دینی آرمانی ناکارآمد و غیر زاینده یا حتی تخریب کننده است.

همانطور که عالمانه و دلسوزانه فرمودید ۳۰ درصد از دانشجویان ما نیازمند خدمات سلامت هستند. باید عرض کنم ۹۹در صد اما، نیازمند آموزش مهارت های زندگی و تسهیل مسیر هویت یابی هستند.

امروز اگر وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش به کمک یکدیگر نیایند و راهبردهای مشترک برای مأموریت های خود اتخاذ نکنند اگر بعضی دست ها که مدارس و دانشگاه ها را با عنوان کنکور و تستی آموزش دیدن با تجارتخانه خود اشتباه گرفته اند کوتاه نشود آتش منفعت طلبی، افعی بی معنایی را بیدار خواهد کرد و دیگر راه فراری نمی گذارد.

تردیدی نیست که توسعه کمی و کیفی خدمات راهنمایی و مشاوره مبتنی بر ارزش های دینی و بومی در نظام تعلیم و تربیت می تواند مسیری امن برای دستیابی به ارتقای سلامت روان، تسهیل معنایابی و سواد زندگی معنی دار و تصحیح فرآیند هویت یابی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آینده سازان ایران اسلامی ایجاد نماید.

انجمن مشاوره ایران با توجه به رسالت ذاتی خود، قویا بر این باوراست که می تواند وزارت عتف را برای حرکت در مسیر دستیابی به موفقیت و ایجاد پویایی و نشاط عملی در عرصه راهنمایی و مشاوره، با تاسی به چشم‌انداز مندرج در اسناد بالا دستی همراهی نماید و تمام تلاش خود را به رجحان بخشی در اجرایی سازی تکالیف محوله در اسناد معطوف نماید.

خوشبختانه طی سالهای اخیر فعالیت های مراکز مشاوره عتف فعالیت های بسیار چشمگیری داشته اند و حرکت های بسیار خوبی در جهت کمک به خانواده های دانشجویان و نقش فوق العاده اساسی در اصلاح مشکلات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره داشته اند که بی نظیر و قابل تقدیر بوده است.

باتوجه به دغدغه های جنابعالی که بیان آنها در نطق جنابعالی در مجلس موجی از تحسین و نشاط را در جامعه مشاوران و روانشناسان در پی داشت انجمن مشاوره ایران از طرف اعضای علاقمند بسیار، تمام همت خود را جزم خواهد کرد تا در جهت ارائه راه حل بهبود سبک زندگی دانشجویان، کمک به خانواده ی دانشجویان، همکاری وزارتین عتف و آموزش و پرورش و انجام وظایف ذیل فعال باشد.

۱- مشارکت در شورای سیاستگذاری اجرایی سازی اسناد بالا دستی مرتبط با مشاوره و سبک زندگی

۲- ارزیابی دقیق از وضعیت تدوین، اجرا و اثر بخشی برنامه ها و فعالیت های راهنمایی و مشاوره بر اساس محورهای ابلاغی اسناد راهنمایی و مشاوره

۳- اهتمام لازم در جهت استاندارد سازی وانسجام بخشی به تمامی فرایندها در ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره ای درکشور؛

۳- توجه به سیاست های مندرج در اسناد مرتبط با راهنمایی و مشاوره درتصمیم سازی و تصمیم گیری های آموزشی و مهارتی و درمانی؛

۴-جلوگیری از نفوذ سلایق و مطامع شخصی در طراحی و اجرای برنامه های حوزه راهنمایی ومشاوره در سراسر کشور؛

۴-برخورد قاطع و بدون اغماض با مدیران و مسئولانی که چارچوب های اخلاقی و حرفه ای را نادیده می گیرند؛

۵-توجه جدی به شایسته سالاری و بهره گیری از مدیران، مسئولان متعهد متخصص و مزین به اخلاق اسلامی در مراکز راهنمایی و مشاوره دانشگاه ها

۶-توجه جدی به جذب، آموزش، نگهداشت وتوانمندسازی نیروی انسانی حوزه راهنمایی و مشاوره با تاسی از رویکردهای نوین علمی و راهبری مبتنی بر نظام معیار اسلامی؛

۷-جلب مشارکت جویی تمامی نهادها، انجمن ها موسسات علمی و مراکز دانشگاهی، شغلی و اجتماعی و روان شناختی هم راستا با نظام جمهوری اسلامی به منظور کیفیت بخشی در طراحی، و ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره

۸-توجه جدی به نقش مشاوره ای اساتید به عنوان کنشگران بدون واسطه جریان راهنمایی و مشاوره؛

۹- تقدم بخشی به اجرای برنامه های آموزشی و پیشگیرانه نظامند برای ایجاد مهارت های اساسی در دانشجویان بجای منتظر بودن در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی برای خدمات درمانی؛

۱۰- اهتمام جدی جهت بازبینی در محتوا و نحوه اجرا و تحلیل و کاربست آزمون های غربالگری روان شناختی و تحصیلی دانش جویان، محتواهای تخصصی مداخله ای در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی؛ که می تواند منبع نفوذ گفتمان های ناسازگار با نظام اسلامی باشد

۱۱- بازبینی محتواهای برنامه های دروس عمومی و انطباق آن با نیازهای رشدی، روان شناختی و استعدادی دانش جویان با تاسی از اصول راهنمایی و مشاوره؛

۱۲-زمینه سازی جهت خلق موقعیت ها، تجارب و فضاهای حمایتی در دانشگاه ها برای کاهش تنیدگی ها (استرس)، اضطراب، پیشگیری از بروز پژمردگی و خمودگی و ایجاد نشاط و امید در دانشجویان

۱۳- نظارت جدی بر روند حضور غیر قانونی آموزش های ارائه شده آزاد

۱۱-بهره گیری از ظرفیت مشاوران جوان و زبده عضو انجمن مشاوره ایران در دانشگاه ها با لحاظ نمودن موازین و استانداردهای لازم

در پایان با تشکر مجدد از در الویت قرار دادن هوشمندانه و مدبرانه مسائل پیشگیرانه و یاریگرانه سبک زندگی، هویت یابی و توجه به واقعیت امواج تحولات بعضا غیر قابل پیش بینی که در راه است ، با توجه به اهمیت موضوع و بسترسازی علمی، عملی و تخصصی برای عملیاتی ساختن تکالیف مندرج در اسناد و جریان سازی مناسب وهدفمند برای ایجاد تحولی واقعی و درخور، بسیج همه ظرفیت های تخصصی کشور در حوزه راهنمایی و مشاوره را ضروری دانسته و بر خود واجب می دانیم که به صورت جدی همراه با همه ی دستگاه های علمی و اجرایی برای پرداختن به این دغذغه ملی و علمی، نقش آفرینی نماییم.

امید آن دارم که با استعانت از درگاه حضرت حق، تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) شاهد توفیق روز افزون همه خادمان صدیق حوزه¬ی راهنمایـی و مشاوره در وزارت عتف جهت حصول به نتایج مطلوب در مسیر رشد و بالندگی روانی و اجتماعی آینده سازان ایران بزرگ باشیم.

کد خبر 6207465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha