۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۰

سمینار بین المللی اربعین حسینی در اندونزی برگزار شد

سمینار بین المللی اربعین حسینی در اندونزی برگزار شد

به منظور گرامیداشت سالروز اربعین حسینی سمیناری بین المللی تحت عنوان «روحیه حسینی در مبارزه با استکبار جهانی» در محل سالن اجتماعات المصطفی جاکارتا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به منظور گرامیداشت سالروز اربعین حسینی سمیناری بین المللی تحت عنوان «روحیه حسینی در مبارزه با استکبار جهانی» در محل سالن اجتماعات المصطفی جاکارتا برگزار شد.

این سمینار با سخنرانی جمیل سعدنا رئیس دانشگاه بتنای الجزایر، دیکی صفیان اعضای هیأت علمی دانشگاه گاجاه مادا جوکجاکارتا، انور سنوسی رئیس دانشکده اصول‌الدین دانشگاه شیخ نورجاتی چیربان، عبدالعزیز عباسی رئیس پژوهشگاه صدرا برپا شد.

جمیل سعدنا که سخنان خود را بصورت مجازی از کشور الجزایر ارائه داد ضمن اشاره به مسئله قیام امام حسین گفت: امام حسین مال مذهب خاصی نیست، امام حسین مال دین خاصی هم نیست؛ بلکه امام حسین مال کسانی است که روحیه انسانیت در وجودش ظاهر بشود؛ بنابراین گرامیداشت روزهای عاشورا و اربعین حسینی نباید تنها با گریه و اشک ریختن خاتمه پیدا کند بلکه باید با عمل انسان دوستانه و یاری ستمدیدگان استمرار داشته باشد.

سمینار بین المللی اربعین حسینی در اندونزی برگزار شد

وی ادامه داد: امام حسین (ع) نمی‌خواهد، قیامش در روز عاشورا فقط در صفحات کتاب تاریخ درج بشود بلکه امام حسین (ع) می‌خواهد از طریق قیامش دین جدش را اصلاح نماید و این اصلاح تا نسل‌های آینده و تا قیام قیامت پایدار بماند. فلسطین و غزه کربلای کنونی است که هرکس موضع خود را نسبت به وقایای روز اخیر در غزه نشان می‌دهد. ما نیز باید انسانیت خود را نشان بدهیم تا روحیه حسینی در مبارزه با استکبار جهانی داشته باشیم.

دیکی صفیان هم در این سمینار به صورت برخط حضور یافت و اظهار داشت: داشتن روحیه حسینی در زمان امروزی که زشتی‌ها و خرابکاری‌ها در دنیا بویژه در غرب خیلی زیاد شده است عامل اصلاح است اما باید مانند امام حسین شجاع و قوت داشته باشیم. داشتن روحیه حسینی باید همراه با عدالت، اخلاق و کردار خوب، فداکاری و شجاعت باشد تا قیام، مانند قیام عاشورا پیروز بشود.

عبدالعزیز عباسی رئیس پژوهشگاه صدرا نیز در این سمینار خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد جامعه را مانند امام حسین (ع) از فساد اخلاقی و عقیدتی اصلاح نماید باید ابتدا خود را اصلاح کرده باشد؛ همانطور که امام حسین (ع) خود را خوب آماده کرده بود و قبل از انجام امر به معروف و نهی از منکر، خصوصیات خوبی را در خود نشان داده بود. به همین دلیل، کسی که خود را پیش از ورود به جامعه و ایجاد تغییر آماده نکند، خود بخشی از مشکل خواهد شد، نه راه‌حل آن.

سمینار بین المللی اربعین حسینی در اندونزی برگزار شد

وی افزود: امام حسین (ع) شخصیتی است که خصوصیات الهی را مانند مهربانی را در خود پیاده کرده بود، جایی که امر به معروف و نهی از منکر را با صبر و محبت انجام می‌داد. هیچ خشونت و اجباری در قیام وی وجود نداشت. حتی در روز عاشورا، با صبوری همچنان تلاش می‌کرد تا کسانی که با وی می‌جنگیدند را متوجه سازد تا به راه درست بازگردند. توجه وی نسبت به امور آخرت امت جدش به حدی بالا بود که حتی در شرایطی که سرش در آستانه جدا شدن بود، هنوز به دنبال راه‌هایی می‌گشت تا آنها را از جمله افرادی که وارد جهنم می‌شوند، نکند.

انور سنوسی رئیس دانشکده اصول‌الدین دانشگاه شیخ نورجاتی چیربان نیز در مورد ارزش‌های قیام امام حسینی مطالبی را تبیین داشت.

در پایان این سمینار، دانشجویان کالج صدرا صحنه‌های پیش از واقعه کربلا، حین واقعه کربلا و پس از واقعه کربلا را در تئاتری پر از غم و اندوه بازسازی کردند. علاوه بر آن دانشجویان نیز نوحه خوانی کردند.

این مراسم با قرائت زیارت وارث به اتمام رسید.

کد خبر 6208190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha