۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۴۱

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی:

احیای آبخوان‌های دشت قزوین نیازمند انسداد چاه‌های غیرمجاز است

احیای آبخوان‌های دشت قزوین نیازمند انسداد چاه‌های غیرمجاز است

قزوین- رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی گفت: برای احیای آبخوان ها باید اقداماتی نظیر جلوگیری از اضافه برداشت، شناسایی و انسداد چاههای غیرمجاز انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی پوراحمد در قزوین اظهار کرد: بروز خشکسالی‌های پی در پی و کاهش میزان بارندگی به دلیل تغییرات اقلیمی باعث شده تا شاهد استحصال بیشتر آب از منابع زیرزمینی باشیم که این موضوع خود سبب افت شدید سطح آب زیرزمینی و کاهش میزان آبدهی چاه‌ها شده است.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی افزود: دشت قزوین یک دشت بی نظیر با پتانسیل بسیار بالا جهت کشاورزی و استقرار صنعت است و باید در حفظ و حراست از این ظرفیت تلاش مضاعفی داشته باشیم و از اقداماتی که سبب فرونشست بیشتر این دشت می‌شود جلوگیری نمائیم.

پوراحمد گفت: عمل به برنامه‌های جامع سازگاری با کم آبی استان یکی از مهمترین اقدامات در جهت جلوگیری از فرونشست و احیا دشت قزوین است که این مهم نیازمند تعامل، همکاری و هم افزایی بیشتر ببین شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان می‌باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای احیا آبخوان‌ها باید اقداماتی نظیر جلوگیری از اضافه برداشت، شناسایی و انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند، تغذیه مصنوعی و ارائه طرح و الگوی کشت صورت پذیرد، البته فرهنگ صرفه جویی و مصرف صحیح نیز باید در جامعه نهادینه شود که این اقدام نیازمند بالا بردن سطح سواد آبی شهروندان از طریق اطلاع رسانی‌های دقیق و شفاف است.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی با اشاره به این موضوع که امروزه یکی از مهمترین اقدامات در جهت مدیریت مصرف و کمک به آبخوان‌های کشور، حرکت به سمت مدیریت مشارکتی و استفاده از ظرفیت بهره برداران در نظام تصمیم گیری می‌باشد، عنوان کرد: نظام بهره برداری و مدیریت مشارکتی در توزیع آب در شبکه آبیاری دشت قزوین که براساس تعامل بین شرکت آب منطقه‌ای با تشکل آببران صورت می‌گیرد بسیار مناسب و دقیق بوده و می‌تواند به عنوان یک الگوی مدیریتی توسط سایر استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 6209928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha