۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۲۱

مهر گزارش می‌دهد؛

برگزاری نشست هم اندیشی عکاسان ایرانی و عراقی اربعین

برگزاری نشست هم اندیشی عکاسان ایرانی و عراقی اربعین

قم- اولین نشست هم اندیشی عکاسان ایرانی و عراقی و عکاسان برخی از کشورهای اسلامی منطقه در سالن جلسات ستاد بازسازی عتبات عالیات و به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: اربعین حسینی هر سال با شکوه تر از سال قبل با حضور میلیونی شیعیان و مسلمانان و حتی از دیگر ادیان الهی در کربلای معلی برگزار می‌شود.

عشق به سیدالشهدا (ع) مرزهای جغرافیایی را درمی نوردد و مغناطیس بی‌بدیل اربعین، جان‌های خسته را از همه نقاط این کره خالی به سمت خود می‌کشاند تا در چهلمین روز شهادت سید و سالار شهیدان در بین الحرمین؛ زائر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام باشند.

میلیون‌ها نفر از زائران اربعین حسینی از کشورهای مختلف، با زبان، رنگ و نژاد متفاوت خود را با تمام مشقت‌هایی که این سفر به همراه دارد به سرزمین کربلا رساندند تا نامشان در طومار اربعینی‌ها ثبت کنند.

مردمان با کرامت عراق هم بیش از ۱۰ روز مانده به اربعین بساط موکب داری برپا می‌کنند تا با همه توان و عشق خود از زائران حسینی پذیرایی کنند و در این مسیر جلوه‌های بسیار زیبایی از معنویت و انسانیت خلق می‌شود که مصداق آن را در جای دیگری نمی‌توان سراغ گرفت.

سفر میلیونی زائران همچون سیلی خروشان به سمت کربلا نشان از بالندگی و حیات نهضت بزرگ عاشورا دارد و اربعین فرصت بی نظیری برای شیعیان به منظور رساندن پیام رسای امام حسین علیه السلام و یارانش است و در این بین هنرمندان به خصوص عکاسان نقش منحصر به فردی برای روایت این رویداد بی نظیر جهان تشییع دارند.

بی تردید حضور فعالانه عکاسان در ایام اربعین حسینی و به تصویر کشیدن جلوه‌هایی از ارادت و دلدادگی عاشقان حسینی در مسیر پیاده روی و همچنین پذیرایی عراقی‌ها از زائران حسین بن علی علیه اسلام در شناساندن و معرفی فرهنگ اربعین به جهانیان بی بدیل است.

هر سال شماری از عکاسان خبری از ایران برای انعکاس رویداد باشکوه اربعین حسینی به عراق سفر می‌کنند و با وجود مشکلات متعددی که در این مسیر وجود دارد تلاش می‌کنند تا گوشه‌ای از این نعمت بزرگ الهی و مائده آسمانی را به تصویر بکشند و برای آیندگان ثبت و ضبط کنند.

در این میان هم افزایی و هم اندیشی عکاسان کشورهای مختلف برای به تصویر کشاندن هر چه بهتر این بزرگترین رویداد جهان تشییع می‌تواند در تولید مطلوب‌تر آثار کمک شایانی داشته باشد که بر همین اساس اولین نشست هم اندیشی عکاسان ایرانی و عراقی و عکاسان برخی از کشورهای اسلامی منطقه در سالن جلسات ستاد بازسازی عتبات عالیات و به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی در کربلای معلی برگزار شد.

در این نشست علاوه بر عکاسان اربعینی از ایران و عراق شماری از مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مسؤولان عتبه مقدسه حسینیه و عباسیه نیز حضور داشتند و موضوعات مختلفی از جمله هم افزایی ظرفیت‌ها برای تولیدات اربعینی در قالب کتاب عکس و نمایشگاه‌های گروهی عکس اربعین مطرح شد.

برگزاری نشست هم اندیشی عکاسان ایرانی و عراقی اربعین

اربعین حسینی فرصت‌های بسیار بزرگی را در اختیار مسلمین قرار داده است

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق در این نشست اظهار کرد: اربعین حسینی فرصت‌های بسیار بزرگی را در اختیار مسلمین قرار داده که مهمترین آن بهره برداری معنوی و دینی است و زیارت امام حسین علیه السلام در حقیقت تجدید بیعت شیعیان با آن حضرت است.

وی افزود: در کنار فرصت‌های معنوی اربعین، ظرفیت‌های دیگری نیز داریم که آن هم آشنایی جمع‌های صنفی کشورهای مختلف از جمله هنرمندان با یکدیگر است و در حقیقت اربعین فرصت بسیار خوبی برای آشنایی هنرمندان کشورهای مختلف با هم است و این امر به تبادل افکار و اندیشه‌ها در راستای تولید بهتر آثار هنری کمک می‌کند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق با بیان اینکه اگر تلاش هنرمندان عکاس نبود، ظرفیت‌های اربعین حسینی به دنیا شناخته نمی‌شد افزود: اگر در بمباران شیمیایی حلبچه عکاسان و فیلمبرداران نبودند، این حادثه به دنیا مخابره نمی‌شد و امروز همچنان این تصاویر در سازمان‌های بین المللی مورد استناد قرار می‌گیرد که این امر نشان از اهمیت رسالت کار عکاسان است.

حجت الاسلام اباذری با اشاره به نقش آفرینی خبرنگاران و عکاسان در حوادث غزه نیز گفت: آمریکا و اروپا خود را طرفداران حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات می‌دانند، اما امروز می‌بینیم که در غزه حقوق انسان‌ها از زن و کودک زیرپا گذاشته می‌شود و بسیاری از آنان به شهادت می رسند و خبرنگاران و عکاسان در این بین رسالت خطیری بر عهده دارند تا ندای مظلومیت مردم غزه را به دنیا مخابره کنند.

رسانه‌های دنیا عظمت اربعین را کتمان می‌کنند

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق ادامه داد: رسانه‌های دنیا عظمت اربعین را کتمان می‌کنند و دوست ندارند اربعین که همه فضائل انسانی را در خود دارد؛ تکثیر و منتشر شود.

وی با اشاره به جلوه‌های معنوی و انسانی مراسم اربعین حسینی و مهمان نوازی مردمان عراق گفت: در هیچ جای دنیا نمی‌بینیم که پای مهمان شسته و بوسیده شود و عکاسان باید جلوه‌ها و عظمت و شکوه اربعین را از این مهجوریت بیرون بیاورند.

وی ابراز کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف گرامیداشت و ترویج فرهنگ اربعین، دهمین دوره جایزه جهانی اربعین را در رشته‌های مختلف هنری و ادبی برگزار می‌کند و این رویداد فرهنگی، فرصتی است برای فعالان فضای مجازی، عکاسان، فیلم‌سازان، نویسندگان سفرنامه و دلنوشته‌ها، شاعران و هنرمندان نواهای اربعینی تا آثار خود را به نمایش بگذارند.

عکاسان با نگاه هنرمندانه جلوه‌های باشکوه اربعین حسینی را ثبت و به جهان مخابره می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز در این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های هنرمندان عکاس ایرانی و عراقی در ایام اربعین حسینی بیان کرد: عکاسان با نگاه هنرمندانه خود زوایا و جلوه‌های زیبا و باشکوه اربعین حسینی را ثبت و به جهان مخابره می‌کنند.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با ابراز خرسندی از برگزاری نشست هم اندیشی عکاسان اربعینی گفت: این جلسه شروع خوبی خواهد بود برای تقویت چگونگی انعکاس زیبایی‌های اربعین حسینی و در انتقال تجربه‌ها و پرداختن به زوایای دیده نشده این رویداد بزرگ جهانی بسیار کمک می‌کند.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: حضور اساتید حوزه عکاسی نیز در این عرصه بسیار مغتنم است و سبب خواهد شد تا هنرمندان جوانان بتوانند از تجربیات این اساتید در ادامه دادن مسیر آنان بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: موارد بسیاری داشته‌ایم که زائران کشورهای مختلف با دیدن تصاویر اربعین حسینی در فضای مجازی برای آمدن به زیارت اربعین ترغیب شده‌اند که این امر نشان از کارکرد بسیار تأثیرگذار تصویر و عکس در این حوزه است.

وی با بیان اینکه امیدواریم در ایران نیز میزبان عکاسان و هنرمندان عراقی باشیم بیان کرد: امید است تصمیمات خوبی برای برپایی نمایشگاه عکس اربعین در کشورهای مختلف اسلامی گرفته شود و این امر موجب انعکاس بیش از پیش عظمت و شکوه اربعین حسینی شود.

برگزاری نشست هم اندیشی عکاسان ایرانی و عراقی اربعین

رویداد اربعین در رسانه‌های کشورهای اسلامی ظهور و بروز خوبی داشته است

کمال الدین شاهرخ عکاس پیشکسوت کشور نیز در این نشست بیان کرد: در سالهای اخیر با همراهی عکاسان عراقی و مسؤولان اعتاب مقدس، عکاسان ایرانی و سایر کشورهای اسلامی رویداد اربعین در رسانه‌های کشورهای اسلامی ظهور و بروز خوبی داشته است.

وی بیان کرد: با همت هنرمندان عکاس، تولیدات اربعینی بازخوردهای خوبی در فضای مجازی داشته است و این جلسه هم اندیشی می‌تواند به بهتر نمایش دادن اتفاقات اربعین حسینی کمک کند و این مسیر محقق نخواهد شد مگر آنکه همگان در این حوزه کمک کنند.

شاهرخ با بیان اینکه در سالهای اخیر کارهای بزرگی در حوزه عکس اربعین صورت گرفته است افزود: امیدواریم این هم افزایی بین عکاسان هنرمند از کشورهای مختلف ادامه یابد و در آینده شاهد اجرای اقدامات مشترک از جمله برپایی نمایشگاه‌های عکس گروهی از عکاسان فعال در اربعین حسینی در ایران، عراق و کشورهای مختلف باشیم.

وی ادامه داد: کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین نسبت به حوزه عکس اربعین دغدغه دارد و برپایی این جلسات می‌تواند به تقویت کمیت و کیفیت تولیدات عکاسان در حوزه اربعین کمک کند.

این استاد برجسته عکاسی در ادامه عنوان کرد: برپایی رویدادها و جشنواره‌های عکس مشترک بین کشورهای ایران و عراق از رویکردها است چرا که مشترکات فرهنگی و هنری زیادی در بین این دو کشور وجود دارد که در این صورت نمایشگاه‌های عکس مشترکی در این کشورها می‌تواند برپا شود و این رویداد در کشورهای اروپایی نیز برپا شود و از عکاسان این کشورها برای شرکت در مراسم اربعین دعوت شود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌هایی که در کشورهای اروپایی در حوزه عکس وجود دارد می‌تواند به امر انتقال تجربه بین عکاسان کمک کند و در این راستا نیازمند جمع آوری نظرات عکاسان هنرمند هستیم و باید گروهی جهت دریافت این نظرها و تجربیات ایجاد شود.

شاهرخ در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بسیاری از عکاسان در انعکاس رویداد اربعین فقط مسیر نجف به کربلا را می‌بینند که البته فقط این مسیر نیست و تکرار المان‌ها تصویری اربعینی باید در لایه‌های درونی تری پرداخته شود و از ابتدای مسیر حرکت زائر در همان شهر و دیار خودش می‌تواند این امر به تصویر کشیده شود.

وی افزود: مردم عراق تلاش بسیاری برای خدمت به زائران در ایام اربعین حسینی انجام می‌دهند که باید این تلاش‌ها و خدمات به تصویر کشیده شود؛ چرا که این اقدام در هیچ کجای دنیا نمونه‌ای ندارد و عکاسان باید این زوایای پنهان را به تصویر بکشند.

وی ابراز کرد: در ایران تلاش می‌شود قبل از رویدادهای مهم همانند اربعین حسینی جلسات توجیهی برای عکاسان برگزار شود و یکی از موضوعاتی که قصد داریم دنبال کنیم تقویت موضوع مجموعه سازی است که در سالهای اخیر مورد توجه بوده و عکاسان تنها به تک عکس اکتفا نکردند و به بیان داستان گونه روایت‌ها پرداختند.

ایجاد بستری برای دسترسی آسان‌تر به فراخوان‌ها و جشنواره‌های عکس اربعینی و آئینی کشورهای اسلامی، توجه به مجموعه سازی در حوزه عکس اربعین، تلاش برای حل مشکلات عکاسان در ایام اربعین حسینی، برپایی نمایشگاه‌های عکس گروهی اربعین و برگزاری مستمر این نشست‌ها در طول سال از جمله موارد مطرح شده عکاسان کشورهای مختلف در این نشست بوده است.

در پایان این نشست جمعی از عکاسان عراقی، بحرینی و ایرانی فعال در اربعین حسینی تجلیل شد.

کد خبر 6212138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha