۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۴۳

همزمان با آخرین روز ماه صفر؛

آیین‌های سوگواری امام رضا(ع) را آنلاین ببینید/ نمایش عزاداری زنان

آیین‌های سوگواری امام رضا(ع) را آنلاین ببینید/ نمایش عزاداری زنان

در روزهای پایانی صفر و همزمان با ایام سوگواری‌های آخر ماه صفر آیین‌های عزاداری متنوعی در سراسر ایران برگزار می‌شود که از طریق فضای مجازی در دسترس مخاطب قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلتفرم، مانند دیگر مناسبت‌های مذهبی، همزمان با شهادت امام رضا (ع) برخی از آیین‌های مردمی به‌ویژه از سوی اهالی مشهد، با جدیت و گستردگی ویژه‌تری برگزار می‌شود. ایجاد فضای اشتراک گذاشتن محتواهای ویدئویی در بسترهای مجازی، این ظرفیت را به‌وجود آورده است که علاقه‌مندان از طریق اینترنت امکان دسترسی به نسخه‌های تصویری از این آیین‌ها را داشته باشند.

یکی از سنت‌هایی که در سال‌های اخیر و به‌پشتوانه تجربه پیاده‌روی اربعین مورد توجه زائران حرم رضوی قرار گرفته، پیاده‌روی عزاداران به سمت مشهد است. «تپه سلام» یکی از اقامت‌گاه‌های معروف در همین مسیر است که برپایه یک سنت قدیمی در روزهای پایانی ماه صفر، افراد توانمند، به آنجا می‌روند و با قربانی کردن گوسفند، از زائران پیاده، استقبال می‌کنند. بخش‌هایی از عزادرای زائران رضوی در تپه سلام را می‌توانید در سایت آپارات جستجو و تماشا کنید.

در همین سایت ویدئوهای متنوع دیگری مرتبط با آیین‌های پایان ماه صفر در دسترس قرار دارد.

یکی از سنت‌های رضوی که با محوریت زنان برای عرض ارادت به ساحت امام رضا(ع) برگزار می‌شود، آیین عزاداری زنان نوغان است. این مراسم عصر روز شهادت حضرت و در قالب تشییع‌پیکر نمادین برگزار می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری هم به تماشای آن می‌روند.

مجلس «شبیه‌خوانی مأمون» و یا آیین «سنت سقایی» هم از دیگر آیین‌های رضوی است که در روزهای پایان ماه صفر برگزار می‌شود و نسخه‌های ویدئویی متعددی از اجراهای مختلف آن در فضای مجازی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

در کنار این آیین‌های بومی، اصلی‌ترین آیین‌های عزاداری هم در قالب حرکت هیأت‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی، دیده می شود که علاوه‌بر نسخه‌های ویدئویی سال‌های قبل، امسال و همزمان با روز شهادت حضرت رضا(ع) می‌توانید در بخش پوشش زنده سایت آپارات، در جریان برگزاری و حس و حال معنوی آن قرار بگیرد.

کد خبر 6215741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha