۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

زیبایی «کربلا» با هیچ لنزی قابل ثبت نیست/ چالش بردن دوربین به حرم

زیبایی «کربلا» با هیچ لنزی قابل ثبت نیست/ چالش بردن دوربین به حرم

کارگردان یکی از آیتم‌های «طریق» با اشاره به تولید این مستند عنوان کرد برای اولین بار برای ساخت این اثر راهی کربلا شده است و به نظرش زیبایی این مسیر با هیچ لنزی قابل ثبت نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، در ایام اربعین حسینی، شبکه یک سیما ویژه برنامه‌ای با عنوان «طریق» به تهیه کنندگی محمدحسین سعادتی و کارگردانی محمد پیوندی را روی آنتن برد. این برنامه ۴۵ دقیقه‌ای، با دعوت از مهمانان مختلف با حال و هوای اربعین حسینی تولید شد و شامل ۲ آیتم میان برنامه بود؛ یکی از آیتم‌ها برای کاروان رهسپاران عصر ظهور بود و دیگری داستان یک فیلمساز جوان که برای اولین بار به کربلا سفر می‌کند و در مسیر پیاده روی به ثبت این لحظات می‌پردازد.

میثم محمدخانی فیلمسازی که ساخت و روایت این آیتم را برعهده داشت د درباره تجربه این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: محمدحسین سعادتی تهیه‌کننده برنامه یک روز با من تماس گرفت و عنوان کرد که برای یکی از آیتم‌های برنامه «طریق» قصد دارند یک تیم مستندساز را به کربلا بفرستند. در نهایت حسین نیرومند مدیر پروژه این موضوع را اطلاع داد و گفت برای ساخت آن آیتم قرار است خودم به کربلا بروم و کارگردانی کنم که من هم با افتخار پذیرفتم.

وی اضافه کرد: بعد از آن با تیم نویسندگان یعنی محمدمهدی حیدری و حامد عسگری صحبت کردیم و برای هر قسمت یک آیتم طراحی شد. با اینکه اولین تجربه من در این حوزه بود و نمی‌دانستم در این مسیر چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد، اما از دوستان و تجربیات آن‌ها استفاده کردم.

محمدخانی درباره حضور در کربلا و مستندسازی در این محیط عنوان کرد: پیش فرض ذهنی که از قبل و بعد داشتم خیلی متفاوت بود. شرایط آب وهوایی خیلی گرم بود. به من پیشنهاد دادند تجهیزات کمتری با خود ببرم ولی قبول نکردم و گفتم کار باید با چند دوربین باشد. وقتی سوار اتوبوس شدم با خودم فکر می‌کردم که آیا این تصمیم درست بوده است یا خیر. گرمای هوا، سختی مسیر حتی حمله رژیم صهیونیستی و … باعث شد لحظاتی به این تصمیمم شک کنم و فکر کنم که شاید بهتر بود این پیشنهاد را قبول نمی‌کردم.

وی درباره تردید خود تصریح کرد: محمدحسین سعادتی تهیه کننده برنامه قبل از شروع سفر، شهید سجاد زبرجدی را به من معرفی کرد و من قرار بود یک فیلمنامه جدیدی را شروع کنم که سر مزار این شهید رفتم. سر مزار از او اذن خواستم که در کار جدید به من کمک کند و با خود گفتم سفر کربلا را به نیت او می روم و نائب الزیاره هستم. درنهایت هم تمام سفرم به کربلا را به نیت سجاد قدم بر میداشتم.

این کارگردان درباره حس خود به این سفر یادآور شد: از وقتی به این سفر پا گذاشتم نگاه متفاوتی به نجف و کربلا پیدا کردم. این حس و حال را، زمانی که مادرم بیمار بود و از امام رضا (ع) و امام حسین (ع) برای مادرم شفا خواستم، پیدا کرده بودم و مجدد در کربلا و نجف برایم تداعی شد.

وی درباره شرایط کاری نیز گفت: یکی از سخت‌ترین قسمت‌های این پروژه، موضوع ورود دوربین به حرم بود. با وجود اینکه از صدا و سیمای عراق مجوز داشتیم، اما در عمل اجازه ورود دوربین به حرم داده نمی‌شد. چالش های مختلفی داشتیم از گذاشتن دوربین در کوله و رد کردن از دستگاه تا دیگر حساسیت های که انگار خود امام حسین (ع) همه را خودش می چید و کارمان به راحتی پیش می‌رفت.

محمدخانی در پایان درباره حضور در کربلا و مشاهده اتفاقات مختلف بیان کرد: صحنه های زیبایی آنجا شاهد بودیم که به نظرم این زیبایی را با هیچ لنزی نمی‌توان به تصویر کشید.

سایر عوامل عبارتند از؛ تهیه کننده: محمد حسین سعادتی، کارگردان : محمد پیوندی، مدیر پروژه: حسین نیرومند، نویسندگان: محمد مهدی حیدری، حامد عسکری، گوینده متن: رضا الهی، برنامه ریز: امیر حسین توکلی، مدیر تولید: حسین شمسایی، فیلمبرداران: علی شاملو، محمدحسین فرقانی، امیرمحمد کریمی، تدوین: علی عظم پور، مرتضی صادقی، دستار تدوین: مهشید صارمی.

کد خبر 6217498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • غلامِ حسین IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
      10 1
      اجرتون با سلطان عشق، حضرت اباعبدالله (ع) 🤚