۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۲۴

رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌وگو با مهر:

روابط میان ایران و عراق، فراتر از همسایگی و دوستی است

روابط میان ایران و عراق، فراتر از همسایگی و دوستی است

حجت الاسلام غلامرضا اباذری گفت: روابط میان ایران و عراق، فراتر از همسایگی و دوستی است و ما اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بسیاری داریم که این دو کشور را به هم پیوند داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جهان با سرعت به سوی آینده‌ای متفاوت از امروز پیش می‌رود و تمام تلاش مکاتب غربی و قدرت‌های جهانی در راستای ارائه الگوی تمدنی برای کشورهای جهان با بهره گیری از دانش و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی است. از سوی دیگر برنامه‌های جامع, کامل و فراگیر دین مبین اسلام من جمله رویداد جهانی پیاده روی اربعین, بشر را به سوی تمدنی درخشان و پویا سوق می‌دهد. لذا در سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیوسته از تمدن نوین اسلامی و ضرورت بسترسازی برای آن یاد می‌شود. از دگر سو پیاده روی اربعین, هرساله بخشی از جامعه آرمانی و تمدن نوین اسلامی را به تصویر کشیده و کارآمدی آموزه‌های دینی و وحیانی را اثبات می‌کند.

یکی از جلوه‌های بی‌نظیر حماسه راهپیمایی اربعین حسینی ارائه الگوی و سبک نوین تمدنی اسلامی است. آن هم در شرایطی که مکاتب و فرهنگ‌های مبتذل غربی تنها الگوی زندگانی جوامع بشری توسط امپراتوری‌های رسانه‌ای غرب در جهان امروز معرفی شده است. امروز بشر، سرخورده از این فرهنگ مبتذل و تشنه یک فرهنگ جدید با ویژگی‌ها و شاخصه‌های انسانی و اخلاقی است.

حجت الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص این رویداد بزرگ گفت: رسالت راهپیمایی اربعین، رسالتی عظیم و چند وجهی است که مجموعه‌ای از تمامی اخلاق‌های نیکو و ارزش‌های انسانی را در خود دارد. این دستاورد معنوی و اخلاقی، مرهون تعلیمات انبیا و ائمه اطهار (ع) و به طور ویژه‌تر، حضرت امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) است.

وی ادامه داد: طی برگزاری این حرکت دینی- فرهنگی، شاهد نمود یافتن مجموعه‌ای از اخلاق‌های کریمانه، بخشش‌ها و گذشت‌ها در میان زائران هستیم. مسئله‌ای که شاید در مواقعی غیر از اربعین به این شکل مشاهد نشود. همین است که تاکید دارم این حرکت عظیم اجتماعی را می‌توان رویداد فرهنگی و معنوی دانست که دیدگاه تازه‌ای را میان فرهنگ جوامع مسلمان و غیرمسلمان ایجاد می‌کند.

رایزن فرهنگی ایران در عراق اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان مسئول فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور، نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی اربعین در عراق ایفا می‌کند. رایزنی فرهنگی از چندین سال قبل مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه اربعین در این کشور است و می‌کوشد این مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کند. لازم به توضیح است که هر ساله حدود ۹ میلیون زائر بین ایران و عراق در حال تردد هستند که این نشان‌دهنده ارتباطات عمیق و جدایی‌ناپذیر این دو ملت است.

حجت الاسلام غلامرضا اباذری افزود: روابط میان ایران و عراق، فراتر از همسایگی و دوستی است. ما اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بسیاری داریم که این دو کشور را به هم پیوند داده است. به عنوان مثال، بسیاری از عشایر ما در هر دو کشور حضور دارند و این ارتباطات از دیرباز وجود داشته و ادامه دارد.

وی در پایان گفت: تقویت روابط دیپلماتیک، به‌واسطه ارتباطات فرهنگی قوی، امکان‌پذیر است. برخورداری از پایگاه فرهنگی در کشورهای دیگر، زمینه‌ساز ایجاد روابط نزدیکتر و مستحکم‌تر می‌شود. در این میان، راهپیمایی اربعین می‌تواند به تقویت ارتباطات فرهنگی و سیاسی دو کشور، کمک شایانی کند.

کد خبر 6220771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha