۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۰

آیت‌الله شیخ عباس محفوظی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله شیخ عباس محفوظی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله شیخ عباس محفوظی از مراجع عظام تقلید و شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی ، شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله شیخ عباس محفوظی از مراجع عظام تقلید و شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی که از چند روز پیش در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شده بود، شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

مرحوم آیت الله عباس محفوظی در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان رودسر متولد شد. وی دروس دوره ابتدایی را در رودسر به پایان برد و سپس به دبیرستان رفت‌. امّا حدود یک سال بعد به سبب اشتیاق فراوان به تحصیل دروس دینی‌، به حوزه علمیه رودسر وارد شد. با ورود به حوزه علمیه قم‌، به محضر استادان مبرّز و صاحب نام آن دیار مشرف شد و در زمانی کوتاه دروس مقدمات و سطح را به پایان برد و به درس خارج علمای بنام آن روزگار همچون آیت‌الله بروجردی و امام خمینی راه یافت‌. او مدتی نیز برای تحصیل به نجف اشرف رفت‌. قصد او برای این سفر، آشنایی با سبک تدریس علمای آن دیار و سنجش شرایط تحصیل بود؛ امّا پس از بازگشت با مخالفت خانواده رو به رو شد و از سفر به نجف منصرف شد.

آیت‌الله عباس محفوظی تا پایان عمر خود، تلاش‌های فرهنگی بسیاری را به انجام رساند. او که از نخستین سالهای تحصیل به تدریس می‌پرداخت، بارها و بارها کتب دوره مقدمات و سطح را به طلاب مستعدّ و فضلای بسیاری تدریس کرد؛ و سال‌ها به تدریس خارج فقه پرداخت و طلاب بسیاری را از درس و اخلاق خود بهره‌مند ساخت.او در زمینه علوم عقلی نیز به تدریس کتب فلسفی‌، از جمله شرح منظومه سبزواری پرداخته است‌. همچنین وی کتابی در زمینه ولایت فقیه نگاشته است و کتابهای‌ بسیاری نیز در دست چاپ دارد. وی در کنار تحصیل و تدریس‌، هیچگاه از مبارزه بر ضد رژیم پهلوی باز نماند و ضمن شرکت در جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌، زیر بسیاری از اعلامیه‌های افشاگرانه آن مرکز را امضا کرد.

آیت‌الله شیخ عباس محفوظی دار فانی را وداع گفت

آیت الله محفوظی در رژیم گذشته بارها مورد تعقیب‌، بازجویی و تبعید قرار گرفته است و با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نیز همواره مدافع و یار امام (ره‌) و رهبر معظم انقلاب بوده است‌.

آیت الله محفوظی از یاران و نزدیکان عارف کامل آیت الله محمد تقی بهجت بود.

آیت‌الله شیخ عباس محفوظی دار فانی را وداع گفت

خبرگزاری مهر، رحلت این مرجع وارسته و فرزانه حوزه علمیه قم را صمیمانه تسلیت می‌گوید.

کد خبر 6221631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha