۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۱۸

در یک نشست تخصصی؛

نقش زنان و جایگاه ایران در نستعلیق بررسی شد

نقش زنان و جایگاه ایران در نستعلیق بررسی شد

در نشست تخصصی نمایشگاه «از نی تا نینوا» که در نگارخانه ترانه باران برگزار شد، استادان خط و خوشنویسی از دشواری‌های فعالیت در عرصه هنرهای ایرانی اسلامی سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی و اسلامی ترانه باران، جلسه نقد آثار نمایشگاه خوشنویسی «از نی تا نینوا» که مجموعه‌ای متشکل از ۲۲ تابلو نستعلیق از آثار فرشته احمدی است، برگزار شد. این نشست با محوریت سطرنویسی و قطعه نویسی در نستعلیق، جایگاه بانوان خوشنویس در نستعلیق و جایگاه ایران در گسترش نستعلیق در منطقه با حضور سید محسن میرحسینی، حسن حسین نژاد و محمد مهدی میرزایی، هادی کمالی و جمعی از اساتید و هنرمندان خط و خوشنویسی در نگارخانه ترانه باران برگزار شد.

فرشته احمدی هنرمند خوشنویس با تاکید بر اینکه نمایشگاه «از نی تا نینوا» عرض ارادت نی‌ها به ساکن سرزمین نینوا است، گفت: خوشنویسی با کلمات و معانی در ارتباط است و هنر تعالی بخش است. به لطف خداوند توفیق یادگیری و نگارش خط زیبای نستعلیق، که از آن به عنوان عروس خطوط اسلامی نیز یاد می‌شود، نصیبم شد. از استادان برجسته‌ای که دارم، نه تنها خوشنویسی آموختم بلکه انسانیت را نیز آموختم. خانواده هم نقش بسیار مهمی در به نتیجه رسیدن تصمیم برای برپایی نمایشگاه داشت. در این نمایشگاه ۲۲ اثر به نمایش درآمده است و بیشتر تذهیب های نمایشگاه توسط دوست هنرمندم رقیه خاوری انجام شده است.

وی بیان کرد: سعی کردم برای عرضه آثارم جایی را انتخاب کنم که در بین اهالی هنر و به ویژه خوشنویسان شناخته شده و معتبر باشد که نگارخانه ترانه باران بهترین انتخاب بود، زیرا تنها نگارخانه خصوصی در ایران است که به صورت تخصصی روی خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی کار می کند. محیط داخلی گالری ترانه باران به شکلی طراحی شده که حواس بیننده معطوف به تابلو و اثر هنری باشد، یعنی اولویت اصلی در طراحی گالری دیده شدن اثر هنرمند است.

احمدی تصریح کرد: امروزه به دلیل حضور برجسته ترین استادان خط نستعلیق در ایران این نقش پر رنگ تر از گذشته شده است. ما در هیچ جای دنیا نمی توانیم به این راحتی به برجسته‌ترین اساتید خط نستعلیق دسترسی داشته باشیم شاید حتی دیگر در تاریخ هم تکرار نشود.

هنرمندان پرچم‌دار صلح هستند

سید محسن میرحسینی عضو انجمن خوشنویسان ایران نیز در ادامه نشست نقد و بررسی آثار نمایشگاه «از نی تا نینوا» با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ و ۷۰ خوشنویسی یک هنر مردانه بود، گفت: در سال‌های اخیر به مدد انجمن خوشنویسان و اساتید شاهد حضور و ظهور بانوان خوشنویس هستیم. هنر، بیرق و پرچم و نماد صلح و دوستی و عشق و انسانیت است. پرچمدار آن هم باید هنرمند باشد که به دور از از غرض و کینه توزی باشد. انجمن خوشنویسان طی بیش از ۷ دهه این پرچم را به زمین نگذاشته و همواره از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده است.

وی درباره سطرنویسی و قطعه‌نویسی در نستعلیق بیان کرد: خط نستعلیق قابلیت مانور بیشتری نسبت به سایر خطوط دارد. سرمشق اول هنر خوشنویسی سرلوحه مسیر خوشنویس خواهد بود. فاصله کلمات و کشیدگی آن در خوشنویسی مهم است و باید نکات رعایت شود. هنرمندی که بتواند سطر را خوب بنویسید می تواند خط را هم خوب بنویسد؛ قابلیت‌های خط نستعلیق به اندازه‌ای است که اوج آن را در سطرنویسی می‌توان شاهد بود. این خط این روزها فرامرزی شده و به عنوان هنر درجه یک ک ناب در دنیا شناخته می‌شود.

نباید از سطرنویسی غافل شویم

حسن حسین نژاد هنرمند خوشنویس نیز در این نشست اظهار کرد: در گذشته خانم‌ها ترکیب نمی‌نوشتند و از سخت بودن کار گله می‌کردند اما امروزه شاهد حضور پررنگ بانوان در عرصه خط و خوشنویسی هستیم. خطی که در نمایشگاه «از نی تا نینوا» شاهد هستیم دو عنصر لطافت و قدرت قلم را توام باهم دارد؛ هرچند استفاده از لفظ هنر مردانه خوشایند نیست اما مصطلح شده چراکه خوشنویسی قدرت دست مردانه می‌خواهد.

وی گفت: خوشنویسی طی دهه‌های اخیر جهش چشم‌گیری داشته و این درحالی است که در دهه‌های گذشته چند نفر محدود می‌توانستند به جایگاه والا در خوشنویسی برسند اما اکنون جوانانی داریم که استعدادشان زبان زد است و به نوعی می‌توان گفت خوش‌نویسی به حد والای خود رسیده هرچند که باید همچنان در پی رسیدن به مراتب بالاتر بود. امروزه حضور خانم‌ها در کلاس‌های ممتاز و فوق ممتاز بیشتر شده و حتا در تذهیب هم بانوان خوش می‌درخشند.

حسین نژاد نیز در مورد سطر نویسی توضیح داد: تعریف ما در خوشنویسی از نقطه شروع می‌شود، درحالی که بسیاری از هنرمندان از این مهم غافل هستند. سطر نویسی در همه مراتب خوشنویسی اهمیت دارد. سطرهای خط نستعلیق هرچند قواعد خاص خودرا دارد اما مبانی هنرهای تجسمی در خوشنویسی است. هنرمند باید به مبانی هنرهای تجسمی آگاه باشد؛ نباید از سطرنویسی غافل شویم و همچون سیاه مشق عشق ورزی می‌خواهد. امروز شاهد فعالیت هنرمندانی در عرصه سطرنویسی هستیم که گاها از سطر نویسی اساتید الهام گرفته و با ایجاد تغییراتی در آن سطر نویسی جدیدی ایجاد کرده‌اند که قابل تجلیل است.

وی تاکید کرد: نمی‌توان از نقش دولت مردان در توسعه و ترویج هنر چشم پوشی کرد. امید است جایگاه سیاسی مسئولان فرهنگ و هنر بتواند به اندازه ای پیشرفت کند که هنر بتواند جایگاه خود را در جامعه بیابد. در حال حاضر نقش بخش خصوصی خیلی کمرنگ است و باید دولت به حوزه حمایت از هنرمندان ورود کند. البته که بسیاری از ثروتمندان می‌توانند به حوزه هنر ورود کنند اما بیشتر آنها به برندینگ وارد شده اند. هرچند این روزها نیز خانم کاظمی به این حوزه ورود کرده اند اما کافی نیست. البته که فعالیت در عرصه هنرهای ایرانی اسلامی با دشواری های بسیار همراه است و کمتر کسی به این حوزه ورود می‌کند.

محمدمهدی میرزایی هنرمند خوشنویس در ادامه گفت: هرچند ملیت و مرزی در هنر وجود ندارد اما در ایران بستر خوبی برای هنرمندان سایر کشورها فراهم شده و استادان ایرانی هنر خود را با هنرمندان سایر کشورها به اشتراک گذاشته اند و صادقانه با ما همراه بودند. بهتر است نگاه‌مان را گسترش دهیم و ایران فرهنگی را ببینیم.

از خوشنویسی برای زیبایی دیوارهای شهرها بهره بگیریم

هادی کمالی شهردار ایوانکی نیز گفت: امروزه در شهرداری ایوانکی درصدد حمایت از هنرمندان هستیم و نمایشگاه برای آنها برگزار می‌کنیم. امسال هم از حضور هنرمندان برای نقاشی دیواری و زیباسازی شهری استفاده کردیم‌. بسیار خوب خواهد بود که از خط و خوشنویسی برای زیبایی دیوارهای شهرها بهره بگیریم.

کد خبر 6224397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha