۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۱

معاون میراث‌فرهنگی هرمزگان:

پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز قلعه گوهران تشکیل‌شده است

پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز قلعه گوهران تشکیل‌شده است

بندرعباس- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: پرونده قضائی برای حفاران غیرمجاز قلعه گوهران تشکیل‌شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سپهر زارعی با بیان این مطلب اظهار کرد: در پی انجام اقدامات تأمینی و بازدید میدانی یک مورد حفاری غیرمجاز پیرامون قلعه گوهران شناسایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده در این حفاری غیرمجاز، آسیبی به قلعه وارد نشده است، افزود: حفاری در محوطه باستانی انجام‌نشده و لایه‌های فرهنگی آسیب‌ندیده و عاملان حفاری به اشیا فرهنگی دست نیافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده‌واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده، اظهار کرد: بر همین اساس، مرتکب به حبس شش ماه تا سه سال و ضبط اموال و اشیای کشف‌شده و پرداخت خسارت وارد به آثار تاریخی محکوم خواهد شد.

زارعی افزود: به همین منظور پرونده قضائی تشکیل‌شده و موضوع برای اقدامات بعدی قضائی در دست پیگیری است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان عنوان کرد: قلعه گوهران متعلق به دوره قاجاریه است که در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مرمت‌شده است.

وی بابیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات در حوزه مرمت، این بنا در سال‌های اخیر مرمت نشده، افزود: برای مرمت این بنای تاریخی از محل اعتبارات ملی و استانی درخواست تأمین اعتبارشده که تاکنون اعتباری برای این بنا تخصیص داده نشده است.

زارعی بیان کرد: با توجه به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان، امیدواریم بتوانیم برای مرمت این اثر تاریخی تأمین منابع کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه در استان هرمزگان بیش از هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده وجود دارد که ۳۰۸ اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: با توجه قرارگیری آثار در مکان‌های دورافتاده و صعب‌العبور و همچنین به علت کمبود نیروی انسانی، امکان نظارت بر همه آثار تاریخی نیست.

زارعی افزود: در همین راستا با تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران این موضوع در دست پیگیری است.

کد خبر 6224436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha