به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی روز شنبه در همایش طرح ملی اعتلا به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: حکمرانی خوب که در ادبیات توسعه است، دارای سه ضلع، دولت، جامعه و بخش خصوصی است که هر یک دارای اثرات خاص خود میباشد.
وی افزود: داشتن حق اظهار نظر، پاسخگویی، سواد سیاسی، کارایی دولت و کیفیت قوانین و مقررات از شاخصههای حکمرانی خوب بنا بر نظریه بانک جهانی است.
امام جمعه همدان تاکید کرد: همه حکومتها و جوامع بر لزوم تحقق موضوعاتی چون عدالت تأکید دارند، اما اختلافها در نحوه تحقق عدالت است.
وی با اشاره به اینکه از اشکالاتی که نسبت به تمدن غربی داریم، این است که حکمرانی خوب را مبتنی بر فلسفه لیبرالی میدانند، گفت: ممکن است در اصول و مبانی با غرب اختلافاتی داشته باشیم، اما معنای آن رد همه موضوعات آنها نیست.
امام جمعه همدان افزود: بشر مبتنی بر تجربه و رفتارهای عقلایی تصمیم میگیرد.
وی اظهار کرد: تمدن غربی معتقد به ایدئولوژی اومانسیتی در حکمرانی است، که در آن اصل انسان و لذتهای دنیایی مطرح شده است.
امام جمعه همدان افزود: این تفکر میگوید خدا و دین چه کمکی میتواند میکند تا بشر تنها در دنیا بهتر زندگی کند.
وی در ادامه گفت: هدف در تمدن غربی، صرفاً تربیت یک انسان سکولار و تأمین نیازهای دنیوی انسان است.
آیت الله شعبانی عنوان کرد: اگر بشر خدا و معاد را انکار کند، هیچ منطقی برای زیست کامل انسانی نمیتوان پیدا کرد.
وی افزود: از این افراد باید پرسید پس با کدام منطق، گذشت میکنید و از لذتهای دنیایی خود را محروم میکنید.
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه گاهی اوقات این افراد بر اساس عواطف بشری حرفهایی میزنند، گفت: وظیفه حکومت اسلامی تحقق حیات طیبه و آماده کردن بستر رشد در جامعه است.
وی افزود: ما دنیا را ممتد میدانیم و معتقدیم آخرت جدا از دنیا نیست.
امام جمعه همدان عنوان کرد: امام حسین (ع) فرمودند، قیام من برای هوای نفس و قدرت نیست، بلکه برای اعتلای دین و گرفتن حق مظلوم است.
آیت الله شعبانی ابراز کرد: اگر در انتخابات هوای نفس در کاندیدی دیده شد، این یعنی کار او برای اسلام نیست.
وی تاکید کرد: بنا بر فرموده امیرالمومنین (ع) معیار حقیقت است نه افراد، پس اگر کسی خلافی میکند نباید به اسم اسلام آن را نوشت.
امام جمعه همدان تاکید کرد: در حکمرانی الهی مشروعیت دینی یکی از شاخصهاست در حالی که در غرب، قرارداد اجتماعی مطرح است.
وی خاطر نشان کرد: حوزه و دانشگاه باید در کنار هم ابزارهایی را برای تحقق آسانتر عدالت طراحی کنند.
نظر شما