۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۸

در نود و هفتمین دوره؛

نپال و سنگال هم به رقابت بین‌المللی اسکار پیوستند

نپال و سنگال هم به رقابت بین‌المللی اسکار پیوستند

نپال «شامبالا» را به عنوان نماینده خود برای اسکار نود و هفتم انتخاب کرد و سنگال نیز با «داهومی» راهی این رقابت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، نپال «شامبالا» را به عنوان نماینده خود در بخش فیلم بلند بین‌المللی اسکار انتخاب کرده است. «شامبالا» به معنی قلمرو عرفانی و مقدس در بودیسم تبتی و منطقه‌ای با اهمیت در هندوییسم، که به معنای مکان صلح است؛ به کارگردانی مین بهادر بهام ساخته شده و داستانش در دهکده‌ای در هیمالیا در نپال می‌گذرد و درباره زنی است که شوهر اولش در یک سفر تجاری به لهاسا ناپدید می‌شود و او با همراهی راهب کارما، سفری را برای یافتن او آغاز می‌کند و با این تلاش خود را به سمت خودآگاهی و رهایی می‌کشاند.

این فیلم در برلیناله به نمایش درآمد و از آن زمان تاکنون در جشنواره‌های سیدنی، کارلووی واری و لوکارنو نیز حضور داشته است.

بهام سال ۲۰۱۲ با فیلم کوتاه «بانسولی» در ونیز حضور داشت و اولین فیلم بلندش با عنوان «کالو پوتی» (معروف به «مرغ سیاه») در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدان ونیز و نامزد رسمی نپال در اسکار شد.

سنگال نیز «داهومی» را به اسکار معرفی کرد که مستندی ساخته متی دیوپ و برنده خرس طلای معتبر برلیناله است.

نپال و سنگال هم به رقابت بین‌المللی اسکار پیوستند

«داهومی» فیلمی مبتنی بر دیدگاه‌های واقعی درباره مسایلی چون تصاحب، تعیین سرنوشت و استرداد است. داستان این فیلم در نوامبر ۲۰۲۱ اتفاق می‌افتد: ۲۶ گنجینه سلطنتی از پادشاهی داهومی قرار است از پاریس به کشور مبدا خود یعنی جمهوری بنین کنونی بازگردانده شوند. دیوپ این سوال را مطرح می‌کند که چگونه باید این آثار به کشوری بازگردانده شوند که در غیاب آنها، برای خود شخصیت دوباره‌ای ساخته است.

این فیلم اولین نمایش خود در آمریکای شمالی را در جشنواره تورنتو تجربه کرد و در جشنواره بین‌المللی فیلم کمدن و جشنواره فیلم نیویورک حضور دارد و از ۱۸ اکتبر در سینماهای آمریکا به نمایش در خواهد آمد.

«داهومی» به نویسندگی و کارگردانی دیوپ با فیلمبرداری ژوزفین دروین ویالارد و تدوین گابریل گونزالس ساخته شده است.

نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۲ مارس (بامداد ۱۳ اسفند به وقت ایران) برگزار خواهد شد. فهرست کوتاه اسکار ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر می‌شود و اسامی نامزدها ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام می شود. آخرین مهلت ارسال برای رقابت در بخش فیلم‌های بلند بین‌المللی ۲ اکتبر (۱۱ مهر) است.

کد خبر 6225610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha