۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۹

مهرگزارش می دهد؛

اجرای الگوی کشت در کردستان راهکاری برای توسعه تولیدات کشاورزی

اجرای الگوی کشت در کردستان راهکاری برای توسعه تولیدات کشاورزی

سنندج_اجرای الگوی کشت یکی از اصلی ترین عوامل افزایش بهره وری تولید در بخش کشاورزی محسوب می شود و راهکاری برای توسعه تولیدات این بخش در استان کردستان به شمار می رود.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: انتخاب الگوی کشت متناسب با خاک، اقلیم و ظرفیت آب تجدید شونده هر کشور از چالش‌های اساسی تولید پایدار در کشاورزی است و این مهم در قوانین و اسناد فرادستی کشاورزی نمایان و بر آن تاکید شده است.

اجرای طرح الگوی کشت از اصلی‌ترین عوامل افزایش بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی محسوب می‌شود و بخش کشاورزی به دلیل تأمین غذای مورد نیاز جامعه از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود که برای مدیریت صحیح مصرف آب با توجه به خشکسالی‌های اخیر و تغییرات اقلیمی در دنیا باید برنامه‌های مدیریت آب به صورت جدی دنبال شود.

سند الگوی محصولات کشاورزی دو سالی است که در این استان ابلاغ شده است و در این راستا معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان به بخشی از این اقدامات و الزامات اجرای الگوی کشت پرداخته است که ذیل می‌خوانیم.

اجرای الگوی کشت در کردستان راهکاری برای توسعه تولیدات کشاورزی

برنامه‌های آموزشی و ترویجی لازمه اجرای سند الگوی کشت در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سند الگوی محصولات کشاورزی به کردستان ابلاغ شده زیرا برای اجرای طرح الگوی کشت نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی دارد و مهمترین برنامه برای تحقق این مهم برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی است که در اولویت قرار دارد.

صالح احمدی افزود: از مهمترین سیاست‌های روز دنیا استفاده از تکنیک‌های روز کشاورزی برای اجرای الگوی کشت است که باید کشاورز از آبیاری قطره‌ای و توسعه کشت‌های نشایی در مدیریت مصرف منابع آب و تولید محصولات کشاورزی مؤثر است.

وی افزود: در دو سال اخیر روندی برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای کشاورزان در نظر گرفته شده است و مهمترین سیاست ما ترویجی، آموزشی و اطلاع رسانی است تا کشاورزان آشنایی کافی داشته باشند و تولیدات آنها افزایش یابد.

وی اذعان کرد: اجرای الگوی کشت ۱۰۰ در صدی نیازمند انسجام بین دستگاهی و همراهی کشاورزان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کردستان اذعان کرد: نگاه کشاورز نگاهی اقتصادی است اما برای رسیدن به پایداری در تولید و جلوگیری از اشاعه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز باید کشاورزان الگوی کشت و تناوب محصولات کشاورزی را رعایت کنند.

صالحی همچنین از اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی و حمایت از کشاورزان در الگوی کشت به عنوان مهمترین و اولویت‌دارترین برنامه‌های جهاد کشاورزی استان یاد کرد.

اجرای الگوی کشت در کردستان راهکاری برای توسعه تولیدات کشاورزی

تحقیقات مرکز کشاورزی عاملی در معرفی ارقام جدید و افزایش عملکرد کشاورزان

پژوهشگر مرکز تحقیقات محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز اعلام کرد: تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان منجر به معرفی چندین رقم گندم شده است در حالی که در گذشته کشاورزان با چند رقم محلی با عملکرد پایین استفاده می‌کردند.

خالدیان بیان کرد: بیشترین تحقیقات غلات دیم در کردستان انجام می‌گیرد و برای اینکه کشاورزان بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند ارقام جدید که عملکردی بین هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار کیلوگرم را به دنبال دارند و منجر شد که کردستان رتبه دوم تولید گندم را در کشور داشته باشد.

وی افزود: از کشاورزان درخواست کرد از ارقام جدید برای کشاورزی استفاده کنند و توصیه‌های تحقیقاتی را جدی بگیرند چرا که چندین سال روی این تحقیقات کار کارشناسی انجام شده است.

انجام اقدامات تعادل بخشی و حفاظت از آبخوان در کردستان

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز اظهار کرد: به نسبت طرح‌های کشاورزی که در استان انجام می‌شود کارهای تعادل بخشی و حفاظت از آبخوان را اعم از کنترل چاه‌های مجاز، انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور، اصلاح پروانه‌ها و اجرای طرح فرهنگسازی و اجرای طرح داناب در سطح مدارس در استان کردستان انجام می‌شود.

مؤمن پور افزود: کردستان با میانگین وضعیت بارش به نسبت استان‌های مجاور ۴۸۰ میلی متر بارندگی داشت که به نسبت دراز مدت از ابتدای سال آبی تاکنون ۹ درصد افزایش ثبت شده است.

وی یادآور شد: به نسبت مصارف، ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی، ۷ درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

اجرای الگوی کشت در کردستان راهکاری برای توسعه تولیدات کشاورزی

مؤمن پورظرفیت حجم ذخایر سدهای استان را ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و یادآور شد: اکنون ۱.۳ متر مکعب آب در سدهای استان ذخیره است که معادل ۴۸ درصد مخازن استان است.

وی به وضعیت آب زیرزمینی پرداخت و بیان کرد: مصرف آب زیرزمینی مجاز و غیرمجاز استان ۵۲۵ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۴۰۸ میلیون متر مکعب در چاه‌های مجاز و ۲۲ درصد نیز به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان تصریح کرد: از محدوده ۶ محدوده مطالعاتی استان که دارای آبخوان است ۸۲۳ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم.

اگر الگوی کشت رعایت نشود محصولات تولید شده نه به نفع مصرف کننده خواهد بود و نه تولید کننده منفعتی می‌برد و نیم قرن است که الگوی کشت جزو چالش‌های نیم قرن اخیر در کشور است اما وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای آن تلاش کرده تا نیاز کشور را تأمین کند و تنوع کشت را برای حاصلخیزی خاک و تناسب زراعی و تناوبی به ارمغان آورد.

کد خبر 6226501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha