۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۸

مهر گزارش می‌دهد؛

سایه تورم بر بازار رنگارنگ نوشت‌افزار اصفهان

سایه تورم بر بازار رنگارنگ نوشت‌افزار اصفهان

اصفهان- کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس مانده و خانواده‌ها در تکاپوی آماده کردن فرزندان خود برای سال تحصیلی جدید هستند اما تورم و گرانی باعث شده که ماه مهر رنگ و بوی گذشته را نداشته باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها در آستانه بازگشایی مدارس بسیاری از خانواده‌ها مشغول آماده‌کردن فرزندان خود برای ورود به سال تحصیلی جدید هستند. شور و شوق دانش‌آموزان، به ویژه کلاس اولی‌ها به بزرگ‌ترها هم سرایت می‌کند و تب و تاب عجیبی بین خانواده‌ها به راه انداخته است.

اما ماه مهر چند سالی است که بوی تورم و گرانی می‌دهد. هر چند بسیاری از خانواده‌ها معتقدند فرزندشان در هر مقطع تحصیلی که باشد، خانواده باید بودجه زیادی را برای مدرسه رفتن بچه‌ها کنار بگذارد و البته برای خانواده‌ای که چند فرزند محصل دارد شرایط بسیار متفاوت‌تر خواهد بود.

ارزان‌ترین نوع نوشت افزار حدود ۷۰۰ هزار تومان آب می‌خورد

اگر از هزینه‌های گزاف ثبت نام مدرسه، فرم و کوله پشتی آن بگذریم، خرید ارزان‌ترین نوع نوشت‌افزار برای هر دانش‌آموز بار چند صد هزارتومانی بر دوش والدین می‌گذارد. مشاهدات میدانی خبرنگار مهر از بازار نوشت افزار اصفهان نشان می‌دهد برای مثال خرید پنج دفتر ۱۰۰ برگ ساده، یک عدد خودکار و مداد مشکی و قرمز به همراه پاک‌کن، مدادتراش، یک بسته ۱۲ رنگ مداد رنگی تولید داخل و یک جامدادی ساده برزنتی دست کم ۷۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

این در حالی است که در فروشگاه‌های مختلف نوشت افزار شهر با انبوهی از وسایل فانتزی مدرسه روبه‌رو می‌شوید که تنها خرید دو یا سه قلم لوازم التحریر به حدود یک و نیم تا ۲ میلیون تومان یا بیشتر افزایش می‌یابد.

سایه تورم بر بازار رنگارنگ نوشت‌افزار اصفهان

حال و هوای بازار لوازم التحریر اصفهان

مسؤول یکی از فروشگاه‌های کتاب و نوشت افزار با بیان اینکه بازار لوازم التحریر متنوع است و برای سلایق مختلف با هر توان مالی امکان خرید ملزومات و مایحتاج دانش آموز وجود دارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به طور معمول بیشترین فروش را داریم و طی شهریور و اوایل مهر بازار ما رونق می‌گیرد، امسال تاکنون وضعیت فروش نوشت افزار در فروشگاه ما بد نبوده است و خانواده‌ها با هر توان مالی سعی می‌کنند مایحتاج فرزندان خود را برای سال تحصیلی جدید فراهم کنند.

یکی از مشتریان این فروشگاه که به همراه دو فرزند پسر و دختر مقطع متوسطه و ابتدایی خود در حال انتخاب و خرید لوازم التحریر است به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال لوازم التحریر خیلی گران شده و به طور کلی نوشت‌افزارهای خارجی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها قیمت بالایی دارد.

وی می‌افزاید: قیمت برخی اقلام مثل دفتر و کلاسورها یا مداد رنگی با برندهای خارجی بسیار بالاست که خرید آن‌ها از توان خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌هایی با چند دانش‌آموز خارج است.

سایه تورم بر بازار رنگارنگ نوشت‌افزار اصفهان

این در حالی است که یکی از فروشندگان بازار نوشت افزار نیز به ذائقه مردم در خرید لوازم التحریر اشاره می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: دانش آموزان و حتی دانشجوها بیشتر به خرید لوازم‌التحریرهای خارجی تمایل دارند چرا که از نظر مشتری نوشت افزارهای خارجی هم ظاهر و طرح خوش رنگ و جذابی دارد و هم با کیفیت تر است ضمن اینکه اتفاقاً قیمت برخی نوشت افزارهای خارجی نسبت به نمونه تولید داخل مناسب‌تر است و به همین دلایل مشتری رغبت چندانی به خرید برخی اجناس داخلی ندارد.

یکی از شهروندان اصفهانی که به همراه سه فرزند مقطع متوسطه و دانشگاهی خود به بازار لوازم التحریر آمده نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: تنوع لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در بازار بسیار بالاست، با توجه به کیفیت محصولات قیمت‌ها نیز متفاوت است.

وی با گلایه از اینکه هزینه شهریه مدرسه، نوشت‌افزار، فرم مدرسه، کیف و کفش بسیار زیاد است، اضافه می‌کند: شغل من کارگری است و پرداخت این هزینه‌های گزاف برای ملزومات مدرسه و دانشگاه در کنار تهیه مایحتاج زندگی برای یک کارگر سخت است در حالی که هر سال با شروع سال تحصیلی بدون هیچ برنامه مشخص قیمت تمام اقلام مورد نیاز دانش آموزان افزایش می‌یابد.

نوشت افزار خارجی افزایش قیمت نداشته است

در همین ارتباط سید محمدرضا اعتصامی رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال قیمت انواع نوشت افزار به طور متوسط حدود ۱۵ درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است.

وی خاطرنشان می‌کند: به طور کلی در اجناس خارجی به هیچ عنوان افزایش قیمت نداشتیم و حتی در برخی موارد کاهش قیمت نیز داشته ایم، مانند کالاهای چینی که از گناوه و دبی و … وارد بازار می‌شود اما جنس‌هایی که تولید داخل بوده است مثل مداد و خودکار و مدادتراش تولید داخل تا ۳۰ درصد هم از ابتدای سال جاری متأسفانه افزایش قیمت داشتیم.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان داخلی به دلیل گران شدن مواد اولیه تولید کالا و افزایش دستمزد کارگران از ابتدای سال جاری قیمت انواع نوشت افزار را افزایش دادند.

وی با بیان اینکه فروشندگان لوازم التحریر سطح شهر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌افزاید: اغلب نوشت افزار فروش‌های محلی، کتاب هم دارند یا در اصل ابتدا کتاب فروشی بودند و چون استقبال چندانی از خرید کتاب نمی شده، به فروش نوشت افزار هم پرداختند؛ ما خواهشمان از مردم این است که به جای خرید لوازم التحریر از فروشگاه‌ های بزرگ از فروشندگان کوچک محلی سطح شهر خرید کنند.

سایه تورم بر بازار رنگارنگ نوشت‌افزار اصفهان

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان با بیان اینکه شاهد بسته شدن یکی پس از دیگری لوازم التحریر فروش‌های خُرد سطح شهر هستیم، می‌گوید: رونق بازار فروش لوازم التحریر، فصلی است و فروشندگان تنها یک ماه از سال را می‌توانند لوازم التحریر بفروشند و این در حالی است که طی سال‌های اخیر شاهد هستیم در همین یک ماه فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی با تبلیغات وسیعی اقدام به توزیع و فروش لوازم التحریر و نوشت افزار می‌کنند.

اعتصامی یکی دیگر از مشکلات و تبعات عرضه محصولات نوشت افزاری را فرهنگی می‌داند و می‌گوید: زمانی‌که خانواده‌ها را با تبلیغات گسترده ترغیب می‌کنند از فروشگاه‌های بزرگ که عرضه کننده مواد غذایی هستند، نوشت افزار خریداری کنند این خود به خود باعث می‌شود که فرزندان با کتاب و کتاب خوانی فروشگاه‌های کتاب سطح شهر آشنایی نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: بچه‌ها در گذشته به بهانه خرید یک مداد تراش و خودکار یا … کتابی هم می‌دیدند و تورق می‌کردند و با کتاب بیشتر مأنوس بودند اما با این روش که اکنون خانواده‌ها در مراکزی که اغذیه و پفک می خرند لوازم التحریر هم می خرند، مساله فرهنگی از این حوزه جدا شده است و از این بابت متاسف هستیم که فرهنگ کتاب و حضور بچه‌ها در کتابسراها و کتاب فروشی‌های ما خیلی کمرنگ شده است.

کد خبر 6226761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha