۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۲۶

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

تابستان با «تجسمی جوانان» تمام شد/ماجرای ناپدید شدن آثار یک موزه!

تابستان با «تجسمی جوانان» تمام شد/ماجرای ناپدید شدن آثار یک موزه!

در هفته‌ای که گذشت بر اساس گفته یکی از اعضای شورای شهر تعدادی از آثار ارزشمند موزه هنرهای دینی امام علی ناپدید شدند اما سازمان فرهنگی هنری شهرداری با انتشار بیانیه‌ای از فروش آنها خبر داد.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.

در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

پایان جشنواره تجسمی جوانان در هفته پایانی تابستان

سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، روز ۱۹ شهریور در استان خراسان شمالی و دانشگاه بجنورد آغاز به کار کرد و آیین اختتامیه و معرفی نخبگان سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، عصر جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ در همین شهر به پایان رسید.

تابستان با «تجسمی جوانان» تمام شد/ماجرای ناپدید شدن آثار یک موزه!

در این دوره جشنواره، ۱۲۳۳ شرکت‌کننده آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که پس از برگزاری جلسات ارزیابی و انتخاب، ۱۷۴ هنرمند به مرحله نهایی (کارگاهی) جشنواره راه پیدا کردند. در میان رشته‌های هنری، نقاشی با ۲۶ هنرمند، عکاسی با ۲۴ هنرمند، طراحی با ۱۸ هنرمند، خوشنویسی با ۱۷ هنرمند، گرافیک با ۱۶ هنرمند، تصویرسازی با ۱۶ هنرمند، نگارگری با ۱۴ هنرمند، سرامیک با ۱۳ هنرمند، مجسمه‌سازی با ۱۳ هنرمند، کاریکاتور با ۱۳ هنرمند و رسانه‌های هنری جدید با ۵ هنرمند در جشنواره سی و یکم حضور داشتند. هنرمندان جوان راه‌یافته به جشنواره، به مدت ۳ روز با راهبری استادان کارگاه‌ها، پروژه‌های عملی خود را به نتیجه رساندند و در پایان، با برگزاری آیین اختتامیه، برگزیدگان هر بخش معرفی شدند که به شرح زیر است:

خوشنویسی

برگزیده: متین اعتباریان از اصفهان

شایسته تقدیر: محمدمهدی رضایی‌خواه از البرز، محمدتقی محمدزاده قوام از اردبیل

کاریکاتور

برگزیده: محمد راعی از اصفهان

شایسته تقدیر: صائب ضیایی از مازندران

مجسمه‌سازی

برگزیده: ریحانه قائینی یحیی‌آبادی از مازندران

شایسته تقدیر: امیرحسین آقایی از فارس

رسانه‌های هنری جدید

شایسته تقدیر: محمدمهدی فروغی و محسن زمردیان از اصفهان

سرامیک

شایسته تقدیر: مهتاب حاجی‌باقری و حانیه معبودی از تهران، فاطمه سادات ابراهیمی‌زاده از خوزستان

نگارگری

برگزیده: حدیثه دوستی از قزوین

شایسته تقدیر: سیده فائزه حیدری از خراسان رضوی، فاطمه قاسمی از آذربایجان شرقی

نقاشی

برگزیده: تارا لک از البرز

شایسته تقدیر: کوثر سابقی‌نژاد از فارس، فاطمه صباغ از تهران

طراحی

برگزیده: علی توسلی از اردبیل

شایسته تقدیر: هانیه دری دولت‌آبادی از اصفهان، کیمیا پاکار از تهران

تصویرسازی

برگزیده: محمدرضا زین‌الدینی از تهران

شایسته تقدیر: زهرا فیض‌آبادی از تهران، پارسا توانایی از فارس

تابستان با «تجسمی جوانان» تمام شد/ماجرای ناپدید شدن آثار یک موزه!

گرافیک

برگزیده: ایمان تقوایی از البرز

شایسته تقدیر: کمیل حسن‌زاده از البرز، آیسا فخاری از اصفهان

عکاسی

برگزیده: فاطمه فیاض از یزد

شایسته تقدیر: ابوالفضل محمودی از البرز، محمدعلی فربود از فارس

هیات داوران با اهدای لوح تقدیر از محمد عزیزی هنرمند مجسمه‌ساز اهل خراسان شمالی نیز تقدیر کرد.

ماجرای آثار ناپدید شده از موزه امام علی (ع) و بیانیه شهرداری

هفته گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه ناصر امانی عضو شورای شهر تهران که بارها در مورادی چون ترافیک، آلودگی هوا و … نسبت به اقدامات شهردار تهران انتقاد داشته است، پرده از ناپدید شدن ۳۰ تابلوی ارزشمند هنری از موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برداشت.

امانی در دویست و شصت و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری از عدم بازگشت تابلوهای قیمتی موزه امام علی (ع) خبر داد و گفت: در بند ۸ ماده ۸۰ قانون اختیارات و وظایف شورا و شهرداری، وظیفه شورای اسلامی شهر در نظارت بر اداره و حفظ دارایی‌های شهرداری مشخص شده است. گزارشی به شورا رسیده که نشان می‌دهد ۳۰ تابلو هنری ارزشمند از موزه امام علی علیه السلام به منظور برگزاری نمایشگاهی به خارج از شهرداری واگذار شده اما این نمایشگاه برگزار نشده و تابلوها به موزه بازنگشته‌اند. مسئولان موزه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌اند اما به تماس‌های آن‌ها پاسخ داده نشده است.

تابستان با «تجسمی جوانان» تمام شد/ماجرای ناپدید شدن آثار یک موزه!
موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

اما به فاصله چند روز پس از این سخنان در شورای شهر و ایجاد حاشیه رسانه‌ای این موضوع، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیانیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، این سازمان کار غیرقانونی و بدون اطلاع انجام نداده است. در این بیانیه نکات قابل تأملی وجود دارد که البته برداشت‌های مختلفی را در بردارد از جمله آن‌که تعبیری از دخالت اهل سیاست بر هنر به میان کشیده شده است. این در حالی است که یک موزه وقتی اعتبار پیدا می‌کند که آثار موزه‌ای در آن موجود باشد.

در بخشی از بیانیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمده است: «موزه هنرهای دینی امام علی (ع) یکی از موزه‌های وابسته به شهرداری تهران است. در شکل‌گیری این مجموعه سه مولفه «موزه»، «هنرهای دینی» و «امام علی (ع)» به عنوان چشم‌انداز در نظر گرفته شده است. موزه تعریف مشخص و تخصصی دارد و باید بدان پایبند بود، هنر دینی تعریف مشخص دارد و معنای پایبندی به آن را باید به صراحت بیان کرد و در نهایت شخصیت «امام علی علیه السلام»، عنوان موضوعی خاص برای هنرهای دینی این موزه درنظر گرفته شد. در خیل هنرمندان والامقام این شهر، چه بسیار مفاخر که عشق و ارادت خود به مولای جوانمردان و آزادگان، حضرت امیرالمومنین (ع) را با زبان هنر به زیباترین شکل نقش داده‌اند. آیا در سال‌های گذشته این میزان آثار هنری مرتبط با هنرهای دینی و به‌ویژه در حوزه مرتبط با شخصیت جامع‌الاطراف امام علی (ع) محل توجه قرار گرفته است؟ چه میزان از آثار هنرمندان و چه تعداد از هنرمندان این حوزه محل توجه واقع شدند؟ آثار فعلی گنجینه براساس نگاه کارشناسی هنرمندان و براساس قاعده عدالت میان هنرمندان گردآوری شده‌اند؟ اهداف صحیح برای تشکیل یک گنجینه مرتبط با موزه هنرهای دینی امام علی علیه السلام را رعایت کرده‌اند؟ منابع و اعتبارات این حوزه را در طول سال‌های گذشته، به درستی و به حق و عدالت مصروف کرده‌اند؟ قواعد علمی و استانداردهای فنی در حفظ، نگهداری و مرمت آثار رعایت می‌شد؟ از گردآوری آثار نااهلان و نابلدان فاصله گرفته‌اند؟ اهداف سیاسی در میدان اجرا ظهور و بروز نیافت؟ و در یک کلام پس از سال‌ها وضعیت گنجینه‌های آثار هنری چگونه است؟

احتمالاً پاسخ به برخی از این پرسش‌ها می‌تواند موجب رنجش خاطر و ایجاد دغدغه در میان اهالی هنر و هنردوستان شود؛ لیکن حال که رقابت سخیف سیاسی عرصه فاخر هنر را دستخوش مجادله رسانه‌ای کرده است، باید حقایق را به اهل هنر گفت و البته حرف‌های حق آنان را شنید. امید آن است که مجادله‌ اهل سیاست پای از عرصه‌ هنر بیرون برد و زحمت رقابت سیاسی بر رنج اهل هنر نیفزاید.»

در این بیانیه همچنین، به وضعیت بحرانی محل نگهداری گنجینه موزه هنرهای امام علی علیه السلام اشاره شده که با نظر شورای ساماندهی آثار هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور بازبینی وارد عمل شدند. شورای مذکور وضعیت نامطلوب گنجینه‌ها، ضعف جدی اکران و تبلیغ آثار موجود و نیز تعطیلی فرآیند گردآوری آثار فاخر را مورد تاکید جدی قرار داده و از شورای شهر و شهرداری تهران توجه به این عرصه و بهبود وضعیت را مطالبه کردند و درصدد رفع مشکلات برآمدند.

در این جریان، همچنین به فروش آثار هنری مذکور در یکی از رویدادهای فروش در کشور امارات اشاره شده بود که در بیانیه نیز به آن اشاره و تکذیب نشده است. در بیانیه آمده است: «در مورد رویداد معتبر هنری که در کشور امارات برگزار شده است لازم به ذکر است که این رویداد با حضور ۶۰ اثر هنری از کشور ایران (به صورت مشترک از آثار سازمان فرهنگی هنری و حوزه هنری) در سال ۱۴۰۳ برگزار شد. کلیه فرایندهای حقوقی و مالی و بیمه‌ای لازم جهت شرکت در این رویداد انجام شد و در بالاترین سطح استانداردهای تخصصی این حوزه رعایت گردید و در نهایت نیز حضور نمایندگان ایرانی با موفقیت همراه بوده است.»

اجرای یک طرح ویژه برای هنرمندان بالای ۶۰ سال و تمدید ثبت‌نام بیمه تکمیلی

در هفته گذشته، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از اجرای طرح ویژه «آرا» برای هنرمندان ۶۰ سال به بالایی که دارای نشان درجه یک هنری هستند، خبر داد.

وی تکریم هنرمندان نامدار حوزه های مختلف فرهنگی - هنری در سراسر کشور را از جمله مهم ترین اولویت ها در تدوین برنامه های حمایتی این مجموعه برشمرد و افزود: ثبت نام بیمه تکمیلی هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری ۶۰ سال به بالا همراه با همسرانشان توسط صندوق اعتباری هنر رایگان است. با توجه به نیازهای ویژه این گروه سنی از اعضا، صندوق اعتباری هنر در قالب طرح «آرا»، کل هزینه ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ۹۸۰ نفر از هنرمندان دارای درجه یک هنری ۶۰ سال به بالای عضو صندوق و همسر آنها (جمعاً هزار و ۹۰۰ نفر) را به طور کامل پرداخت و نسبت به ثبت نام آنها اقدام کرد.

همچنین، به منظور بهره مندی تمامی نویسندگان، روزنامه نگاران، فعالان قرآن و عترت و هنرمندانی که تاکنون موفق به ثبت نام بیمه تکمیلی صندوق هنر نشده اند، مهلت نام نویسی تا روز دوشنبه دوم مهر ۱۴۰۳ تمدید شد.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه «گوشه نشین آلتونا» و «سبک - سنگ - ین» در گالری اعتماد، نمایشگاه «بخیه های پلاستیکی» در گالری ثالث، نمایشگاه «ره آورد زرتشت» در گالری سو، نمایشگاه «اسب‌های بی‌سورا» محمدهادی فدوی در آرت سنتر، نمایشگاه «مارپیچ» در گالری ویستا، نمایشگاه «جهان طیف‌ها» در گالری نگر و نمایشگاه «هم زیست» در گالری ژاله، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۳۰ شهریور در آخرین جمعه تابستان افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6230836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha