۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۶

در بدو ورود به نیویورک؛

عراقچی: اسرائیل به هدف افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید

عراقچی: اسرائیل به هدف افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید

وزیر امور خارجه گفت: اسرائیل به هدف افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایاتش را خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران که جمعه شب به وقت محلی در صدر هیأتی برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد، در جمع خبرنگاران افزود: نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل در شرایط ملتهب غرب آسیا در حال برگزاری است؛ در شرایطی که منطقه با افزایش هر روزه تنش و اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و لبنان مواجه است و این، شرایط بسیار خطرناکی را در منطقه ایجاد کرده است و اسرائیل احتمال گسترش جنگ را بشدت دنبال می‌کند.

وزیر خارجه دولت چهاردهم اضافه کرد: در این شرایط، طبیعی است مهمترین موضوع در دیدارها ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در اجلاس‌هایی که در مجمع عمومی و حاشیه آن برگزار می‌شود، از جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی، بریکس، اکو و … در همه اینها از نظر ما موضوع اصلی بحث افزایش تنش و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی است که باید با مقابله جامعه بین المللی مواجه شود.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: رژیم صهیونیستی سعی می‌کند منطقه را به وضعیت خطرناکی پیش ببرد و این واقعاً برای کل جامعه بین الملل، یک خطر بزرگی است که تنش در منطقه امکان افزایش به سایر مناطق را هم دارد.

عراقچی گفت: ما در دیدارهای دوجانبه ای که هم بنده و هم رئیس جمهور محترم خواهند داشت، دیدارهای سطح بالا که با کشورهای مختلف خواهند داشت. دیدارهای متوازنی است. هم دیدار با سران و وزرای خارجه منطقه، هم در حوزه اروپا، هم در حوزه شرق آسیا و هم حوزه آفریقا و هم جهان عرب که همگی متوازن تنظیم شده است.

موضوعات متعدد محور گفتگوهای هیأت جمهوری اسلامی ایران؛ از مسائل منطقه و بحران اوکراین تا مذاکرات هسته‌ای

وزیر امور خارجه دولت چهاردهم ادامه داد: موضوعات متعددی علاوه بر روابط دوجانبه که همیشه موضوع گفتگو است، بحث مسائل منطقه، بحران‌های بین الملل مانند بحران اوکراین و بحث مذاکرات هسته‌ای و مسائل دیگر مطرح است.

عراقچی در عین حال تاکید کرد: طبیعی است که جنایت‌های رژیم صهیونیستی بخصوص جنایت‌هایی که در دو سه روز گذشته صورت داده است، موضوع اصلی این گفتگوها خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: به اعتقاد من، رژیم صهیونیستی برای خروج از باتلاقی که خودش را در غزه گرفتار کرده است، بعد از یکسال جنگ و کشتار بیرحمانه مردم در غزه به هیچیک از اهدافی که خودش تعیین کرده بود، نرسیده و این رژیم را در موقعیت یک موجود خطرناک در منطقه قرار داده است که بخاطر حفظ و نجات خودش از شرایط فعلی، به هر جنایتی حاضر است دست بزند و منطقه را دچار آتش و جنگ بکند.

عراقچی اضافه کرد: جنایت‌هایی که اسرائیل این چند روزه انجام داده است و مسائلی که در لبنان به وجود آمد و تروری که امروز علیه ابراهیم عقیل (حاج عبدالقادر) یکی از فرماندهان حزب الله صورت دادند، اینها دست و پا زدن‌های یک رژیم مستاصل هست که در یک بن بست خطرناک گرفتار شده است و سعی می‌کند کل منطقه را با خودش به این باتلاق بکشد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری با این مسائل برخورد کردند. ما با دقت رصد می‌کنیم و با دقت سیاست‌های خودمان را تنظیم می‌کنیم. رژیم اسرائیل قطعاً به اهداف خودش برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت.

عراقچی ادامه داد: در مورد مسائل لبنان، طبیعی است حزب الله خودش تصمیم می‌گیرد و واکنش‌های مناسبی را نشان خواهد داد. در مورد سایر مسائل به اقتضای موضوع تصمیم گیری خواهد شد. ترور شهید اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس) در تهران بی پاسخ نخواهد بود.

وزیر خارجه دولت چهاردهم اضافه کرد: اینها سیاست‌هایی است که ما اعلام کرده ایم ولی با دقت، هوشیاری و سنجیدن همه جوانب قضیه بدون اینکه اجازه دهیم رژیم صهیونیستی به سیاست‌های خودش بتواند عمل کند، ان شاء الله پیگیری و اقدام خواهیم کرد و در مجمع عمومی امسال سازمان ملل هم از موضوعات اصلی گفتگوهای ما، همین موضوع خواهد بود.

عراقچی همچنین گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مقابله با سیاست یکجانبه گرایی آمریکا و کلاً کشورهای غربی که دنبال زیاده خواهی‌های خودشان و ادامه سیاست‌های استعماری گذشته در شکل جدیدی هستند، بوده است و این سیاست ما ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه دولت چهاردهم افزود: ما با کشورهای دیگری که همفکر ما هستند، چند جانبه گرایی و بررسی مسائل بین المللی در ساز و کارهای چندجانبه را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: در اجلاس‌هایی که امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، بخصوص اجلاس سران برای آینده که ابتکاری است که امسال صورت می‌گیرد، ما حضور خواهیم داشت و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسائل بین المللی، چند جانبه گرایی و دیگر موضوعاتی که مربوط به توسعه محیط زیست و غیره می‌شود، با قوت بیان خواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما هیچ وقت در سازمان‌های بین المللی، فرصت استفاده از این تریبون‌ها را از دست نداده ایم برای اینکه مواضع محکم و معقول و منطقی جمهوری اسلامی ایران را بیان کنیم.

کد خبر 6231408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • DE ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      2 0
      " اسرائیل به هدف افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایاتش را خواهد گرفت"! تناقض راهبردی در همین است!