۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۱۳

مزینانی مطرح کرد؛

غار رودافشان تهران به‌عنوان اثر ملی و طبیعی معرفی شده است

غار رودافشان تهران به‌عنوان اثر ملی و طبیعی معرفی شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: غار رودافشان در استان تهران تنها غاری است که در این استان به‌عنوان اثر طبیعی- ملی معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با دوم مهرماه روز ملی غار پاک علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پیامی این روز را به همه شهروندان، دوستداران طبیعت و علاقمندان به محیط زیست تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

غارها به‌عنوان اکوسیستم‌های حساس در سطح جهانی شناخته شده‌اند و در طول تاریخ حیات، پیوسته میزبان تنوع شگفت انگیزی از حیات در کره زمین بوده و هستند و از همین روی اهمیت بسیار زیادی در حفظ تنوع زیستی دارند؛ همچنین ارزش‌های محیط زیستی و تنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان شناسی، طبیعت گردی غارها بر کسی پوشیده نیست.
موضوعی که باید بر آن تاکید شود این است که غارها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده بوده که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند؛ همچنین آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غارها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

در این بین رفتار مسئولانه ما در قبال این شگفتی‌های خلقت و طبیعت، علاوه بر تلاش نهادهای مسئول، در فعالیت‌هایی نظیر گردشگری، غار پیمایی و غارنوردی، باید در راستای حفاظت غار و زیستگاه شکننده آن باشد؛ علاوه بر این، فرهنگ سازی و ارتقا آگاهی‌های عمومی در مورد ارزش غارها و حفاظت از آنها امری بسیار ضروری و راهگشا است.

در استان تهران نیز تاکنون ۱۹ غار شناسایی شده است و امیدواریم بتوانیم تعداد غارهای بیشتری را شناسایی و آن‌ها را بر اساس نظرات فنی و کارشناسی طبقه‌بندی کنیم. غار رودافشان در استان تهران نیز که در میان شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند واقع شده تنها غاری است که در این استان به‌عنوان اثر طبیعی- ملی معرفی شده و امیدواریم در آینده بتوانیم غارهای دیگر استان تهران را نیز به این فهرست اضافه کنیم.

در پایان ضمن تبریک این روز به همه شهروندان، کوهنوردان، غارنوردان و دوستداران محیط زیست و طبیعت، توصیه می‌شود در استفاده از این نعمت منحصر به فرد الهی، مسائل محیط زیستی و حفاظتی را رعایت کرده و از تخریب زیستگاه شکننده غارها خودداری کنند.

گفتنی است دوم مهر ماه امسال پانزدهمین سالی است که روز غار پاک در ایران با شعار «حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیا غارها» گرامی داشته می‌شود، این روز در سال ۹۵ به طور رسمی در تقویم رویدادهای زیست محیطی کشور ثبت شد و هدف از این روز افزایش آگاهی نسبت به اهمیت و ارزش‌های غارها و لزوم حفاظت از این اکوسیستم‌های منحصر به فرد است.

کد خبر 6234033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha