۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷

مهاجرانی در نخستین نشست خبری:

یک نسل کشی تمام عیار در غزه و لبنان در جریان است

یک نسل کشی تمام عیار در غزه و لبنان در جریان است

سخنگوی دولت چهاردهم در نخستین نشست خبری گفت: یک نسل کشی تمام عیار در غزه و لبنان در جریان است و متأسفانه شاهد نسل کشی توأم با رفتارهای منزجرکننده و دیوانه‌وار یک رژیم نژادپرست هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم در نخستین نشست خبری خود با حضور خبرنگاران ضمن تسلیت حادثه جان باختن کارگران معدن زغال سنگ در طبس گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران فاجعه معدن زغال سنگ در طبس را به ملت داغ دیده و جامعه کارگری تسلیت عرض می‌کند. دولت برای این موضوع با جدیت برای بهبود شرایط کاری و ضوابط ایمنی تلاش می‌کند تا از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کند.

وی افزود: بر اساس دستور هیأت دولت، گزارشی از این اتفاقات ایجاد شده در معدن طبس و جلوگیری از تکرار آن به مردم عزیز ایران ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: لازم است به همه کودکانی که ماه مهر خود را با داغ پدر شروع کردند، به عنوان یک معلم و مادر، صمیمانه تسلیت عرض کنم و از خداوند منان تقاضا دارم، دعای خیر خود را بدرقه راه آنان کنم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این فاجعه نه تنها قلب خانواده‌های جان‌باختگان را جریحه‌دار کرد، بلکه بار دیگر ضرورت بازنگری در اصلاح قوانین و رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار را نمایان کرد.

مهاجرانی با اشاره به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان، اظهار کرد: گسترش جنگ در منطقه و مخاطرات آن در لبنان، جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و لبنان را به شدت محکوم می‌کنیم و این حملات را علیه بشریت و انسانیت می‌دانیم و از این رو لزوم مداخله جدی شورای امنیت را خواستاریم و اشتیاق بی پایان مردم را برای یک زندگی زیبنده و مترقی را خواستارم.
 

سخنگوی‌دولت با اشاره به سفر رئیس جمهور به سازمان ملل در نیویورک اذعان کرد: آقای پزشکیان رئیس جمهور و هیأت همراه به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دورانی که یک نسل کشی تمام عیار در غزه ولبنان در جریان است، صورت گرفته است و متأسفانه شاهد نسل کشی توأم با رفتارهای منزجرکننده و دیوانه‌وار یک رژیم نژادپرست و تداوم این حملات در لبنان هستیم‌، به گونه‌ای که ملت‌های منطقه را در آستانه تهدید و جنگ قرار داده است اما سفر رئیس جمهور حامل پیام صلح پایدار و منصفانه برای همه ملت‌ها است.

وی بیان کرد: در این سفر رئیس جمهور در سخنرانی اصلی و دیدارهای جانبی تلاش خواهد کرد که نماینده‌ای درخور برای بازتاب شأن، جایگاه و دیدگاه مردم کشورمان در مخالفت با خشونت، جنگ‌طلبی، زورگویی و زیاده‌خواهی باشد و در همان حال، اشتیاق بی‌پایان مردم عزیزمان برای بهره‌مندی از یک زندگی زیبنده، مترقی و همکاری‌جویانه را به ملت‌های دنیا یادآوری کند.

مهاجرانی ادامه داد: این سفر نه تنها از جهت مقارن شدن با آغاز دولت جدید و لزوم رساندن پیام روشن مردم ما به جهان بلکه به دلیل تقارن زمانی با بی‌ثباتی‌های بین‌المللی اهمیت دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع وفاق ملی اذعان کرد: برای دکتر پزشکیان وفاق ملی سکوی پرتابی برای ترویج وحدت و همدلی میان ملت‌های مسلمان و همسایه در منطقه و فراسوی آن بوده و آغازی است برای صلح و همکاری به جای جنگ و عداوت است.

مهاجرانی ادامه داد: در سفر به نیویورک برای رئیس جمهور، سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و باید گویای انتخاب‌ها و گرایش‌های مردم کشورمان باشد.

سخنگوی‌دولت در خصوص انتصاب اولین استاندار اهل سنت در کشور گفت: در کنار خبرهای تلخ [حادثه معدن طبس و جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان]، این هفته خبرهای خوبی را نیز با خود به همراه داشت که از جمله از انتصاب اولین استاندار اهل تسنن که به بدنه دولت اضافه شد. همچنین انتصاب بانوان شایسته در مناصب اداری را داشتیم که امیدواریم شاهد حضور بیشتر و پررنگ آنان در ادامه فعالیت دولت چهاردهم باشیم.

مهاجرانی افزود: خبر خوب دیگر موافقت مقام معظم رهبری با عفو؛ تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب بود که جا دارد از این اقدام در آغاز هفته وحدت که در راستای افزایش وفاق ملی است تشکر و قدردانی کنیم.

وی در خصوص بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها، تصریح کرد: بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها و مختومه کردن پرونده برخی محکومیت‌ها که با پیگیری رئیس جمهور محترم و همراهی دستگاه محترم قضائی هم از دیگر اخبار خوبی است که جا دارد از رئیس محترم این قوه به جهت حرکت در راستای وفاق ملی تشکر و قدردانی کنیم.

مهاجرانی در پاسخ به اعتراض یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا خبرنگاران باید قبل از نشست خبری سخنگوی دولت سوالات خود را بفرستند، گفت: از آنجایی که اهالی رسانه باهوش و نکته سنج هستند اگر سوال‌ها را از قبل نگیریم ممکن است پاسخ‌هایی که شما می‌توانید روی آن مانور خبری بدهید به درستی به شما نرسد.

مهاجرانی در خصوص برنامه دولت برای استفاده بیشتر از برق هسته‌ای خاطرنشان کرد: همانطور که از ابتدا تاکید کردیم دولت به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است.

وی ادامه داد: اجرای احکام قانونی وظیفه دولت است و در همین راستا گام خواهد برداشت و لذا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از جمله دانش‌بنیان‌ها تلاش می‌کند تا ظرفیت برق هسته‌ای را از هزار مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش دهد.

سخنگوی دولت گفت: دولت چهاردهم برنامه دارد که سبد انرژی کشور را متنوع کند تا کشور بتواند از انرژی‌های پاک نیز بهره بیشتری داشته باشیم.

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی در مورد «اف ای تی اف» اذعان کرد: اف ای تی اف شامل چهار معاهده است که در دو معاهده ایران با آن همکاری می‌کند و دو تا باقی مانده است؛ یکی پالرمو و دیگری سی اف تی، این موضوع در چارچوب مصالح نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

سخنگوی دولت در خصوص بازنشستگان بیان کرد: تلاش بر این است که بازنشستگان هیچ‌گونه آسیبی نبینند و نوسانات درآمدی، آنها را اذیت نکرده و آزار ندهد، لذا باید به آثار تورمی اقدامات هم توجه داشت.

سخنگوی دولت افزود: تعهداتی که به بازنشستگان داده شده است بر سر جای خود است و طبق آن چیزی که مشخص شده، کارها دنبال خواهد شد.

مهاجرانی تصریح کرد: رئیس جمهور تأکید دارد، بدون آن که مردم بدانند کاری را انجام نداده و مردم را غافلگیر نخواهد کرد. از سویی نیز چک بلامحل نخواهیم کشید. نکشیدن چک بلامحل یکی از نکاتی است که در دولت دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت چهاردهم با بیان این که رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس رؤسای جمهور بریکس ابتدای آبان ماه به روسیه سفر خواهد کرد، اظهار داشت: رئیس جمهور در سفر به روسیه، ملاقات دوجانبه‌ای با رئیس جمهور روسیه خواهد داشت. همچنین مشارکت راهبردی میان دو کشور صورت گرفته و این سند تقریباً نهایی شده است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان در تولید برق، گفت: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز ذی‌ربط تلاش می‌کنیم ظرفیت تولید را از ۱۰۰۰ مگاوات فعلاً به ۳۵۰۰ مگاوات برق پاک افزایش دهیم، لذا باید سبد انرژی را متنوع کنیم و توجه به انرژی‌های پاک از موضوعات اساسی مد نظر است.

سخنگوی دولت، در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت نسبت به تعطیلی روزهای پنجشنبه، خاطر نشان کرد: آنچه در دولت مطرح شد، بازگشت به لایحه ارسالی در دولت سیزدهم است.

وی افزود: لایحه دولت سیزدهم مبنی بر این بود که حجم زیادی از ادارات در تهران و شهرهای بزرگ تعطیل هستند، گفته شده بود با رعایت حفظ ساعات کار، روز پنج‌شنبه تعطیل شود و موضوع افزایش تعطیلی مطرح نبود. اگر روز تعطیلی بیشتر شود بهای تمام شده در بخش خصوصی بیشتر می‌شود و در قانون اساسی هم جمعه تعطیل رسمی است.
 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود ابتدای دولت چهاردهم، فقط برای یک روز در خزانه پول بود، گفت: متأسفانه هر دولتی که دولت را تحویل می‌گیرد، زحمات دولت سابق را نادیده می‌گیرد و این سنت بدی است. به قول رئیس‌جمهور ما هرچه تحویل گرفتیم، پول در آن نیست. ما دولت وفاق هستیم و از زحمات دولت سابق تشکر می‌کنیم و خود مردم وضعیت را می‌دانند. سفره مردم میزان عملکرد دولت‌هاست.

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره تأکید رئیس‌جمهور در خصوص وفاق ملی بیان کرد: وفاق یعنی پذیرش، یعنی باید دغدغه‌ها را شنید و کمک کرد تا همگان را با هم موافق کرد. وفاق مسیری است که باید آرام آرام طی شود. دولت می‌کوشد که نتیجه وفاق، بهبود وضع مردم باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای ارائه تسهیلات به جوانان و متقاضیان کسب و کار خاطرنشان کرد: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از موضوعات اساسی است. اجرای مصوبات قبلی قطعی است و حتماً انجام می‌دهیم و با استفاده از کارشناسان می‌کوشیم وضعیت را بهبود ببخشیم.

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی در خصوص دیدگاه دولت به مسأله رفع تحریم‌ها، گفت: از مدت‌ها قبل مقام معظم رهبری درباره تحریم‌ها حجت را تمام فرموده و مطرح کردند، لذا اگر بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم نباید یک ساعت را از دست داد. رفع تحریم‌ها جاده دوطرفه است و باید هر دو طرف اقدام کنند و همچنین عزت ملی و رویکرد عزتمندانه باید مد نظر باشد. همان‌طور که وزیر خارجه گفتند اقداماتی برای شروع گفت‌وگوها انجام می‌گیرد و باید دو طرف برای این موضوع اقدام لازم را داشته باشند.

مهاجرانی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم پرداخت مطالبات داروسازان، گفت: همان‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرد، انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی را داشتیم که قبلاً اعلام شده است، باید منابع دارویی از بودجه هدفمندی و طرح دارو یار جدا شده و به بودجه عمومی منتقل شود تا این مشکل حل شود. باید گفت این کار به دستور رئیس جمهور و هیأت دولت، بخش اعظمی از منابع طرح دارو یار به بودجه عمومی منتقل شده است.

مهاجرانی در پایان در خصوص نشست‌های خبری سخنگوی دولت اظهار داشت: نشست سخنگوی دولت صرفاً نشست سیاسی اقتصادی نیست و لازم است همه موضوعات در جامعه از جمله مسائل محیط زیست، آب، فرهنگ هنر و عموماً سوالاتی که در حوزه پاسخگویی سخنگوی دولت است، پرسیده شود و بنده هم در حد توان خود پاسخگو خواهم بود.

شایان ذکر است؛ در اولین نشست خبری سخنگوی دولت چهاردهم شاهد حضور تعداد زیادتری از خبرنگاران و اصحاب رسانه نسبت به دوره‌های قبل بودیم و بنا بر گفته برگزار کنندگان جلسه، به همین دلیل امکان طرح سوال برای همه خبرنگاران وجود نداشت.
در عین حال از یک رابط برای ناشنوایان استفاده شد که سوالات و سخنان مطرح در نشست را به صورت همزمان و با زبان مخصوص ناشنوایان به آنان منتقل می‌کرد.

کد خبر 6234535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      0 0
      به خانواده این عزیزان قشر زحمتکش پرتلاش تسلیت عرض می کنیم همچنین به ملت کشور عزیزم ایران ، غم اندوه آخر خانواده ی این عزیزان باشه . 🇮🇷🖤