۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خبر داد؛

کاهش سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی از ۷۰ تن به ۴۰ تن

کاهش سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی از ۷۰ تن به ۴۰ تن

بیرجند _ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: سطح زیر کشت زعفران استان با تغییر اقلیم از ۷۰ به ۴۰ تن کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری صبح سه شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری هفتمین همایش ملی زعفران با اشاره به اینکه حمایت بخش تعاون، خصوصی و دولتی از برگزاری این همایش ملی اقدام بسیار مهمی است، گفت: ظرفیت‌های مناسب علمی بسیاری در دانشگاه بیرجند وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به وجود اساتید علمی در این حوزه، انتشار مجله تخصصی زعفران از چندی پیش و آزمایشگاه مجهز در دانشگاه بیرجند در این خصوص اشاره کرد.

وی با بیان اینکه آزمایشگاهی هم در سازمان جهاد کشاورزی استان تجهیز شده است، افزود: با بررسی این ظرفیت‌ها مشخص می‌شود که زنجیره خوبی در این خصوص در دانشگاه بیرجند فراهم شده است.

به گفته وی هر چند مهد کشت زعفران هستیم اما با تغییر اقلیم کاشت زعفران از ۷۰ تن در خراسان جنوبی به ۴۰ تن کاهش یافته است.

جعفری تاکید کرد: مشکلات حوزه تولید زعفران بیشتر از حوزه تجارت آن است و این موضوع به دلایل بسیاری مانند شوری آب و مشکل خاک، سرما و… است که سبب کاهش سطح زیر کشت زعفران شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه فیزیکی توانسته‌ایم زعفران را مدیریت کنیم و تجاری سازی زعفران هم با برگزاری همایش ملی زعفران عملی خواهد شد.

جعفری تاکید کرد: همه ما نسبت به این محصول مهم کشاورزی خراسان جنوبی مسئولیت سنگینی بر عهده داریم.

جعفری با تاکید بر این نکته که زعفران هویت خراسان جنوبی است، افزود: در استان سه آزمایشگاه مرجع در خصوص محصولات کشاورزی داریم.

وی متذکر شد: این رویداد علمی در قالب دو میز تولید و تجارت زعفران برگزار می‌شود که میز تولید زعفران با حمایت جهاد کشاورزی و میز تجارت آن با حمایت اتاق بازرگانی استان برگزار خواهد شد.

جعفری گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد زعفران ما خام فروشی می‌شود و این در حالی است که اسپانیا یک درصد تولید زعفران و ۹۰ درصد تجارت جهانی آن را دارد اما ما ۹۰ درصد تولید و یک درصد تجارت جهانی آن را داریم.

به گفته وی مهمانان این همایش ۱۰۰ نفر هستند که در مهمانسراهای دستگاه‌های اجرایی استان اسکان داده خواهند شد.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای برپایی این همایش پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه بیرجند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، اتاق بازرگانی بیرجند، شرکت شهرک‌های صنعتی و صمت پشتیبانی مالی برگزاری این همایش را بر عهده خواهند داشت.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای برپایی این همایش باید استفاده شود و نمایشگاهی هم در این راستا با حضور فعالان استان برگزار خواهد شد.

وی متذکر شد: رسانه‌های استان هم باید در قالب کمیته رسانه، برنامه‌های این همایش را به خوبی اطلاع رسانی کنند.

گفتنی است؛ هفتمین همایش ملی زعفران ۲۳ و ۲۴ آبان در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

کد خبر 6234759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha