۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰

مدیرکل اوقاف اردبیل:

۷ هزار و ۴۰۰ رقبه در اردبیل وجود دارد

۷ هزار و ۴۰۰ رقبه در اردبیل وجود دارد

اردبیل- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: ۷ هزار و ۴۰۰ موقوفه و رقبه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، درمانی و سایر حوزه‌ها در اردبیل به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مهدی ستوده پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۷ هزار و ۴۰۰ موقوفه و رقبه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، درمانی و سایر حوزه‌ها در اردبیل به ثبت رسیده است که بیش از ۶۵۵ مورد فقط موقوفه به غیر از مساجد در اردبیل داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین رقبه مربوط به حوزه کشاورزی و کمترین رقبه مربوط به حوزه فرهنگی، صنعتی و بهداشتی است، ادامه داد: تمام موقوفات دفترچه دار در سطح استان اردبیل سند دارند به غیر از ۲۵۰ مورد که در مرحله ثبت هستند و مساجد نیز وارد عرصه دریافت سند تک برگی شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: ۱۷۸ امامزاده بقعه، پیر و سقاخانه موقوفه در سطح استان اردبیل داریم که ۲۵ بقعه و امامزاده مربوط به اردبیل، ۳ امامزاده مربوط به نیر، ۵ امامزاده مربوط به سرعین، ۱۶ مورد مشگین‌شهر و ۱۲ مورد مربوط به نمین و عنبران است.

حجت‌الاسلام ستوده خاطرنشان کرد: بیشترین امامزاده موقوفه در شهرستان خلخال و کوثر ۱۰۸ مورد است که ۲۳ مورد آن مربوط به شهرستان کوثر بوده و کمترین میزان امامزاده‌ها و بقعه‌های موقوفه مربوط به شمال استان شامل شهرستان‌های گرمی، اصلاندوز، بیله‌سوار و انگوت با تعداد ۶ مورد است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت حمام ملاهادی افزود: سه دانگ این حمام متعلق به اوقاف و سه دانگ متعلق به وراث محمداسماعیل و عبادالله است که در مرحله تعیین تکلیف نهایی قرار دارد که امیدواریم این پروژه نیز برای بهره برداری مناسب در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به کسب رتبه سوم اداره اوقاف در سال گذشته در بحث بهره برداری اقتصادی و سرمایه گذاری در موقوفات اضافه کرد: وقف متفاوت از هبه، نذر، هدیه و حتی صلح است و ضروری است مردم با تمییز قائل شدن بین این مفاهیم سعی کنند تا امر وقف را به عنوان ذخیره ماندگار جهان اخروی مدنظر قرار دهند.

حجت‌الاسلام ستوده در پایان تصریح کر: در شرایط موجود در بحث وقف نیازمند خارج شدن از این ذهنیت که «اوقاف برای نیت خیرین و امنا است» هستیم و لازم است با یاری رسانه‌ها فرهنگ‌سازی اینکه اوقاف برای همگان است در کشور ایجاد شود.

کد خبر 6234847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha