۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

صادرات گاز خام مقرون به صرفه تر از صادرات متانول!

صادرات گاز خام مقرون به صرفه تر از صادرات متانول!

یک کارشناس ارشد انرژی گفت:در برنامه هفتم توسعه به پالایشگاه و پتروشیمی ها تکلیف شده که به ازای خوراکی که دریافت می کنند ۴۰ درصد از سود سالانه خود را در زنجیره ارزش سرمایه گذاری کنند.

حبیب الله ظفریان کارشناس ارشد انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه توسعه زنجیره پتروشیمی مبتنی بر خوراک گازی بوده است، گفت: متاسفانه ما برای توسعه زنجیره ارزش استفاده از خوراک مایع را توسعه ندادیم که این مساله مربوط به سیاست هایی است که پس از اکتشاف پارس جنوبی اتخاذ شد.

وی ادامه داد: پس از اکتشاف پارس جنوبی پیش بینی مبنی بر تولید گاز مازاد صورت گرفت به همین دلیل صنایع مبتنی بر گاز را توسعه پیدا کرد. پتروشیمی های گازی از جمله پتروشیمی های متانولی و اوره آمونیاک که خوراک گازی دارند افزایش پیدا کرد.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: زنجیره ای که گاز دارد زنجیره محدود و محصولاتی که تولید می کند ارزش افزوده چندانی ندارند در حالیکه زنجیره خوراک مایع یا نفت خام هم محصولات متنوع تری را تولید و هم ارزش افزوده محصولات تولیدی بیشتر است.

ظفریان با اشاره به اینکه توسعه صنعتی که با رویکرد خوراک گاز اکنون مشکلاتی را به همراه دارد، خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه محصولات پتروشیمی که از خوراک گاز استفاده می کنند ارزش افزوده بالایی ندارند و در کنار آن هم اکنون ناترازی گاز وجود دارد، در اولین اقدام برای توسعه زنجیره ارزش خوراک گاز به خوراک مایع تغییر کند که در این شرایط زمینه توسعه پترو پالایشگاه ها بسیار مهم است یعنی واحد هایی که بتوانند هم نفت خام داشته باشند هم پالایش را انجام دهند و به صورت مجتمع های یک پارچه تکمیل زنجیره نفت خام را داشته باشند تا به محصول نهایی تبدیل شود.

این کارشناس ارشد انرژی اضافه کرد: برای توسعه زنجیره ارزش تغییر رویکرد توسعه خوراک گاز به خوراک مایع است و در کنار آن پتروشیمی هایی که تا کنون و از خوراک گاز مصرف می کنند زنجیره شان را به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تکمیل و توسعه دهیم زیرا بخشی از گاز را به متانول تبدیل می کنیم و اگر گاز طبیعی را صادر کنیم هر متر مکعب تقریباً ۳۰ سنت می شود اما صادرات متانول درآمدی که برای کل اقتصاد کشور دارد کمتر ۳۰ سنت می شود زیرا تبدیل گاز برای ما به متانول ارزش افزوده ای ندارد به طوری که حتی خام فروشی ارزش افزوده مالی بیشتری برای کشور به همراه دارد

وی ادامه داد: برای اینکه از متانول ارزش افزوده بیشتری دریافت کنیم ابتدا باید زنجیره آن را تکمیل کنیم و بخشی را به محصولات پایین دستی و بخشی ادامه دهنده این زنجیره باشند که نیازمند سرمایه گذاری است که متاسفانه مشکلی که در توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد آنکه سودی که در این واحد ها به دست می‌اید بین سهامداران توزیع می شود.

ظفریان در خاتمه با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه تدابیر مناسبی در این زمینه اتخاذ شده است، اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه تبصره ذیل ماده ۴۵ این تکلیف را به پالایشگاه و پتروشیمی ها کرده که به ازای خوراکی که دریافت می کنند مکلف هستند که ۴۰ درصد از سود سالانه خود را در زنجیره ارزش سرمایه گذاری کنند و سودی که پتروشیمی ها و پالایشگاه ها دارند به سمت واحد های تکمیلی زنجیره ارزش حرکت کنندو هیچ راهی جز این نداریم که از محل سود واحد ها زنجیره ارزش را تکمیل کنیم که در برنامه هفتم نیز به آن اشاره شده است.

کد خبر 6236010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی اصغر مهریزاده IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      1 0
      با سلام مطالب این کارشناس انرژی درست و کامل نیست
    • ترندیاب 51 DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      1 0
      در تولید متانول از بخار آب استفاده میشود و همانطور که واضح هست آب قیمت چندانی ندارد ضمنا علاوه بر محصول اصلی متانول محصول فرعی هیدروژن هم تولید میشود. واقعا جای تأسف هست که چنین اظهار نظرهای غیر کارشناسی ارایه میشود