۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۲

آیت الله محقق داماد:

ملاصدرا فلسفه سینایی و خسروانی را با قرآن منطبق کرد

ملاصدرا فلسفه سینایی و خسروانی را با قرآن منطبق کرد

استاد فلسفه اسلامی گفت: ملاصدرا فلسفه ابن سینا را کنار فلسفه خسروانی گذاشت و آن را منطبق با قرآن کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب‌های «اندیشه‌های فلسفی ابن‌سینا؛ یادگارنامۀ غلامحسین ابراهیمی دینانی» و «حکمت صدرایی در جهان اسلام؛ یادگارنامۀ سیدمصطفی محقق داماد» عصر روز چهارشنبه، ۴ مهرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در ادامه دکتر سید مصطفی محقق داماد، فیلسوف و حقوقدان درباره علت نگارش اثری درباره ملاصدرا توضیح داد: ملاصدرا فلسفه ابن‌سینا را کنار حکمت ایرانی (خسروانی) و هر دو را کنار قرآن مجید گذاشت و آنچه بزرگان گذشته گفته بودند را با قرآن منطبق ساخت و نتیجه را با شهود انطباق داد. ملاصدرا هم ایرانی است، هم مسلمان است و هم شیعه. و این خیلی مهم است که حکیمی در ایران پرورش یافت که کار ابداعی کرد، نه اینکه فقط از دیگران تقلید کرده‌باشد.

در بخشی از این مراسم مصطفی محقق داماد در وصف ویژگی فلسفه ملاصدرا گفت: ملاصدرا فلسفه ابن سینا را در کنار فلسفه حکمت خسروانی گذاشت و هر دو را با قرآن منطبق کرد. او هم ایرانی و هم مسلمان و هم شیعه است.

وی افزود: ملاصدرا کار ابداعی و نو را ارائه داشته است و فلسفه التقاطی و تقلیدی ایجاد نکرده است. او از درون ایران برخاست و حکمت متعالی را تالیف کرد.

محقق داماد درباره ابراهیمی دینانی نیز گفت: ایشان دارای هوش بالایی است و خداوند به وی نعمتی را داده تا از محضر اساتید گرانقدری بهره ببرد. در زمان تحصیل اساتید ارزشمندی در مسیر راهش قرار گرفتند که از جمله آن آیت الله طباطبایی است.

کد خبر 6236885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha