متولی بیمارستان الغدیر تهران در گفت وگو با مهر:

خیریه و وقف را از هم جدا ندانیم

خیریه و وقف را از هم جدا ندانیم

متولی بیمارستان الغدیر تهران گفت: باید مشکلات کلی بیمارستانهای موقوفه و خیریه را در نظر بگیریم و خیریه و وقف را از هم جدا ندانیم.

جمال جعفریان، متولی موقوفه حاج عبدالوهاب و متولی بیمارستان الغدیر تهران که ۵۶ سال است در این زمینه فعالیت می کنند در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه کسی که قبول تولیت کرد باید در جهت حفظ مال موقوفه بکوشد، گفت: وقف حبس عین مال است، زمانی که واقف مال خود را حبس کرد، اختیاری بر این مال ندارد، مگر مواردی که تعیین کند متولی یا اوقاف این موقوفه را اداره کند.

وی از مجموعه سازمان اوقاف خواست تا متولیان را در نشست های مختلف دور هم جمع کند تا از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند و اطلاعات و آموزش های لازم را جهت نگهداشتن موقوفات ارائه دهد تا بیش از پیش شاهد رشد و ارتقای موقوفات باشیم.

جعفریان افزود: باید مشکلات کلی بیمارستانهای موقوفه و خیریه را در نظر بگیریم و خیریه و وقف را از هم جدا ندانیم. خیرین مالی را گذاشتند و وقفی صورت گرفته، باید در جهت رفع مشکل این دو مراکز اقدام شود.

وی عنوان کرد: بیمارستانی که ۳۰ سال از عمرش گذشته دیگر دستگاه های این بیمارستان با دستگاه هایی که در بیمارستانهای خارج از کشور وجود دارد قابل قیاس نیستند، نیازمند حمایت دولت در جهت رفع مشکل فرسودگی دستگاه های پزشکی هستیم.

متولی بیمارستان الغدیر بیان کرد: پرستاری که در مراکز خیریه فعالیت می کند همان حقوقی را می گیرد که در مراکز خصوصی دریافت می کند و البته حقش است و باید دریافت کند، درکل هزینه مراکز درمانی خیریه مانند بخش خصوصی است و درآمد خیریه است و این موضوع به مراکز خیریه آسیب می زند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت بخشنامه ای صادر کرده که درمانگاه های خیریه و موقوفه باید به صورت شبانه روزی فعالیت کنند در حالیکه اغلب درمانگاه ها از تجهیزات، امکانات و امنیت لازم برای ارائه خدمات شبانه روزی برخوردار نیستند. هر مرکز در حد توان و بر اساس نیات خیر می تواند خدمات ارائه دهد، ممکن است یک درمانگاه در سه شیفت، یک درمانگاه در یک شیفت قابلیت ارائه خدمات داشته باشد.

مرحوم حاج عبدالوهاب پسر مرحوم آخوندملا علی مدرس نوری و از ساکنان اولیه نارمک بود. شغل ایشان کتابفروشی بود که بعدها به تجارت در آن پرداختند و به تاجر کتابفروش شهره شدند. ایشان در سال ۱۲۶۸ هجری شمسی فوت کردند و طبق وصیتشان در نجف اشرف به خاک سپرده شدند.

حدود ۶ هزار واحد مسکونی در آن زمین‌ها ساخته شده که اعیانی آنها متعلق به ساکنان است و فقط اجاره زمین را پرداخت می‌کنند.طبق وصیت آن مرحوم درآمد حاصل از اجاره موقوفات صرف برگزاری عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم، کمک به فقرا در روز عید غدیر و احیای شب‌های قدر در ماه رمضان می‌شود. همچنین از محل درآمد این موقوفات به غیر از درمانگاه خیریه حاج عبدالوهاب، چاپخانه اسوه را برای چاپ قرآن کریم و کتاب‌های مذهبی در شهر قم دایر و همچنین در یک کارخانه صنعتی در شهر اصفهان و یک شرکت کشت و صنعت در مشهد هم سرمایه‌گذاری کرده اند.

کد خبر 6237060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha