۹ مهر ۱۴۰۳، ۰:۴۸

یافته محققان ژاپنی؛

درمان دیابت ممکن است بیماری لثه را نیز بهبود بخشد

درمان دیابت ممکن است بیماری لثه را نیز بهبود بخشد

دیابت می تواند وضعیت لثه ها را بدتر کند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که داروهای دیابت ممکن است برخی از این آسیب ها را خنثی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان ژاپنی پس از دریافت دارو در افراد مبتلا به دیابت، یک چرخش مثبت در نشانگرهای سلامت لثه پیدا کردند.

دکتر «ماسائی کوبونیوا»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه اوزاکا ژاپن، گفت: «ترویج همکاری بین مراقبت‌های پزشکی و دندانپزشکی از مراحل اولیه دیابت می‌تواند به طور قابل توجهی به جلوگیری از شروع و پیشرفت بیماری پریودنتال در بیماران دیابتی کمک کند.»

ارتباط بین پریودنتال (بیماری لثه)، بیماری قلبی و دیابت مدت هاست که مشاهده شده است.

در کارآزمایی جدید، کوبونیوا و همکارانش ۲۹ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ را تحت درمان فشرده با داروهای دیابت به مدت دو هفته قرار دادند. هیچ یک از بیماران در طول دوره زمانی تحت مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای قرار نگرفتند.

این تیم ژاپنی اخیراً دریافتند که دارو نه تنها باعث افزایش سطح گلیکوآلبومین- نشانگر کنترل قند خون- می‌شود، بلکه آنچه را که به عنوان منطقه ملتهب پریودنتال (PISA) شناخته می‌شود، کاهش می‌دهد.

با بهبود نمرات PISA لثه، این امر در بهبود در سراسر بدن، از نظر جریان خون و کاهش نوروپاتی منعکس شد.

کوبونیوا در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که بهبود بیماری پریودنتال در بیماران دیابتی نه تنها به درمان پریودنتال بلکه به مدیریت زودهنگام دیابت نیز نیاز دارد.»

او گفت: «انتظار می‌رود که یافته‌های جدید درک ما را از مکانیسم‌های نهفته در رابطه بین دیابت و بیماری پریودنتال ارتقا دهد.»

کد خبر 6241158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha