۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۳

در گفت‌وگو با مهر اعلام شد؛

برگزاری اجلاس دپارتمان‌های زبان فارسی کشورهای آسیایی در نیشابور

برگزاری اجلاس دپارتمان‌های زبان فارسی کشورهای آسیایی در نیشابور

نیشابور- دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک گفت: اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک ۱۴ و ۱۵ مهر در نیشابور برگزار خواهد شد.

مسعود اصغرنژاد بلوچی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اجلاس مدیران مراکز دانشگاهی و دپارتمان‌های زبان فارسی ایران و کشورهای آسیایی با عنوان گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک با حضور مدیران و مسئولان ۱۴ دانشگاه آسیایی طی روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه در دانشگاه نیشابور برگزار خواهد شد شد.

دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک افزود: برگزاری این اجلاس در نیشابور به عنوان یک شهر فرهنگی با تاریخ تمدن و پیشینه غنی که در ادبیات و فرهنگ فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد و شخصیت‌های بزرگی چون خیام و عطار و یغما را در دامن خود پرورده فرصت مناسبی است برای معرفی و تبیین بزرگانی که کمتر به ایشان پرداخته شده اما تأثیرات عمیقی در فرهنگ ایران و اسلام به جای گذاشته‌اند.

وی بیان کرد: در این اجلاس ۲۲ نفر از مدیران مراکز دانشگاهی و دپارتمان‌های فارسی زبان از کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، قزاقستان، ارمنستان، ازبکستان، گرجستان، ترکیه، قرقیزستان، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و همچنین دو کشور عراق و لبنان و نمایندگان بیش از بیست دانشگاه ایرانی به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این رویداد حضور دارند تا تجربیات و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به شکل‌گیری یک برنامه جامع و مؤثر برای ترویج زبان فارسی کمک کنند.

بلوچی ابراز کرد: هدف از برگزاری این اجلاس ایجاد تعاملات فرهنگی و ترویج فرهنگ مشترک میان کشورهای آسیایی فارسی زبان است و برگزاری کارگاه‌های زبان فارسی، پنل‌های بحث و تبادل نظر و ارائه مقالات علمی با هدف شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در مسیر ترویج زبان فارسی در قاره آسیا از برنامه‌های این اجلاس ۲ روزه است.

دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک خاطرنشان کرد: زبان فارسی یکی از ارکان مهم فرهنگ و تمدن ایران و به‌طور گسترده‌تر، قاره آسیا است و این زبان نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای آسیایی نیز به عنوان زبان علمی، ادبی و فرهنگی شناخته شده و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تدریس می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این اجلاس ایجاد یک پل ارتباطی میان دپارتمان‌های زبان فارسی در کشورهای مختلف آسیا است تا بتوانیم با هم‌افزایی و تبادل تجربیات، این میراث ارزشمند معنوی را بیش از پیش تقویت و گسترش دهیم. زبان فارسی به‌عنوان میراث مشترک فرهنگی، نقشی اساسی در تعاملات فرهنگی و علمی میان کشورها ایفا می‌کند و ما امیدواریم این اجلاس زمینه‌ای برای همکاری‌های پایدار و بلندمدت باشد.

بلوچی تصریح کرد: ما قصد داریم تا دبیرخانه دائمی این اجلاس که در دانشگاه نیشابور تأسیس شده، به‌عنوان مرکزی برای پیگیری همکاری‌ها و ارتباطات میان دپارتمان‌های زبان فارسی کشورهای مختلف فعالیت کند. همچنین، برنامه‌های مشترکی از جمله کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی و تبادل پژوهشگران به صورت سالانه ادامه خواهد یافت.

دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک ادامه داد: ایجاد یک شبکه علمی و فرهنگی قوی میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کشورهای آسیایی می‌تواند به ترویج بهتر زبان فارسی کمک کند و از سوی دیگر، زمینه‌ساز پژوهش‌های جدید در زمینه‌های فرهنگی، ادبی و زبان‌شناسی باشد.

کد خبر 6243146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha