۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱

یک متخصص قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری:

شیوع فشارخون در استان ۳۵ درصد بیش از میانگین کشوری است

شیوع فشارخون در استان ۳۵ درصد بیش از میانگین کشوری است

شهرکرد-یک متخصص قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری فشار خون شایع‌ترین علت در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و گفت: شیوع فشار خون در این استان حدوداً ۳۵ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

سمیه زمانی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در کل جهان سالانه ۲۰ میلیون نفر در اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند، منظور از بیماری قلبی عروقی بیماری‌هایی است که قلب و عروق بدن را درگیر می‌کند و شامل سکته قلبی و سکته مغزی و سایر عروق می‌شود.

وی تصریح کرد: اهمیت بیماری‌های قلبی به دلیل عوارضی که بر جامعه وارد و به دنبال آن هزینه‌های هنگفت و بار اجتماعی، اقتصادی که به سیستم درمان وارد می‌کند، است.

این متخصص قلب و عروق بیان داشت: در ایران سالانه ۴۶ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری قلبی و عروقی است و آمار سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۶ ماهه نخست ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد حدوداً ۴ هزار بیمار در اثر سکته‌های قلبی و مغزی فوت کردند و این بدان معنا است که سالانه ۲ هزار نفر در استان بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

زمانی‌فرد اضافه کرد: این بیماری‌ها بیشترین رتبه مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهند و ازهمین‌رو اهمیت دارند و توصیه می‌شود افراد قبل از ابتلاء سبک زندگی خود را تغییر دهند.

وی فشار خون شایع‌ترین علت در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و خاطرنشان کرد: در غربالگری انجام شده در سال ۱۴۰۲ مشخص شد شیوع فشار خون در چهارمحال و بختیاری حدوداً ۳۵ درصد بیشتر از میانگین کشوری است و توصیه می‌شود افرادی که ریسک ابتلاء به فشار خون دارند مانند افرادی که زمینه وراثت دارند یا افرادی که فشار خون دارند و تحت درمان هستند حداقل یک بار در سال فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: علل اولیه و وراثتی مهم‌ترین دلایل بروز فشار خون در افراد است، اما یکسری علل ثانویه هم وجود دارد که مربوط به سن خاصی نبوده و حتی سنین ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سال را نیز درگیر می‌کند، بنابراین افراد بالای ۱۸ سال باید سالانه یک بار فشار خون خود را چک کنند.

کد خبر 6244019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha