در نشست «روایت طوفان» مطرح شد؛

تصویر رژیم صهیونیستی در جهان به شیطان تبدیل شده است

تصویر رژیم صهیونیستی در جهان به شیطان تبدیل شده است

دکتر محمد مهدی رحمتی در نشست بین المللی «روایت طوفان» در حوزه هنری تهران گفت: بعد از طوفان الاقصی تصویر و وجهه رژیم صهیونیستی به شیطان تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست بین المللی «روایت طوفان» همزمان با یک سالگی طوفان الاقصی و حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی با سخنرانی سید مجتبی ابطحی دبیر کل کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، مرضیه هاشمی مستند ساز و گوینده خبر آمریکایی_ ایرانی و محمدمهدی رحمتی مدیرعامل خبرگزاری مهر توسط گروه رسانه‌ای مهر، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۱ مهر در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

محمد رضا وحیدی مدیر بخش خبرنگاران خارجی شبکه العالم، مازن السریع خبرنگار شبکه فلسطین الیوم، هارون آیکاچ مدیر دفتر تلویزیون تی آر تی ترکیه، مارینا ویالووا از خبرگزاری ریانووستی روسیه، آمنه مینابی بحرانی خبرنگار و مدیر دفتر شبکه آفاق عراق و ارشاد احراری مدیر دفتر و خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی تمدن افغانستان در نشست بین المللی مورد اشاره حضور داشتند.

خانواده شهدای غزه و سیدعبدالله مرتضی از اهالی جنوب لبنان نیز مهمان ویژه نشست مذکور بودند. همچنین در حاشیه این نشست از تابلو نقاشی روایت طوفان که با استفاده از اسامی ۱۷۵ شهید خبرنگار تصویر سازی شده بود، رونمایی شد و سخنرانان و خبرنگاران به عنوان یادبود در کنار نام شهدای خبرنگار غزه نام خودشان را نیز نوشتند.

گزارش تصویری نشست بین المللی «روایت طوفان» از طریق لینک زیر قابل مشاهده است:

«نشست بین‌المللی روایت طوفان؛ رسانه، نسل‌کشی غزه و بیداری جهانی»

تصویر رژیم صهیونیستی در جهان به شیطان تبدیل شده است

رژیم صهیونیستی صحنه نبرد روایت را از دست داد

سید مجتبی ابطحی در ابتدای نشست بین المللی روایت طوفان گفت: لحظات آغازین طوفان الاقصی در ۷ اکتبر سال گذشته دشمن در یک هفته اول مدیریت رسانه و افکار عمومی جهان را بر عهده گرفت. دوچرخه‌ای را در سازمان ملل آویزان کردند و گفتند برای طفل شش هفت ساله‌ای بوده که حین بازی کشته شده و موشک خورده است. کفش و لباس خانمی را باز به سازمان ملل آوردند و گفتند ایشان آمریکایی بوده و در اعیاد اکتبر در سرزمین‌های اشغالی به صورت ناجوانمردانه کشته شده است. «نعوذ با الله» فیلم و عکس‌هایی از جنایت ادعایی رزمندگان فلسطین تهیه کردند و ادعا کردند به نوامیس تعدی شده، فیلم‌هایی از داعش را به پای رزمندگان مقاومت گذاشتند و گفتند سر بریده شده است. سعی کردند فضا را طوری پیش ببرند که تمام ملت‌های جهان نسبت به رزمندگان حماس موضع بگیرند و شرایطی فراهم کنند که اگر خواستند تمام مردم غزه را از سرزمینشان بیرون برانند، جهان با آن همراهی کند.

وی افزود: رزمندگان حماس در اوج جنگ احساس کردند بیش از اینکه به تیراندازی و جهاد و مقابله با دشمن نیاز دارند به روایت‌گری نیاز دارند؛ به کلاه و اسلحه شأن دوربین بستند و لحظه لحظه نبرد طوفان الاقصی را به جهان منعکس کردند. آزادی خواهان جهان هم با بازنشر طوفان الاقصی تکمیل کننده روایت رزمندگان محور مقاومت شدند. دشمن برای اولین بار احساس کرد صحنه نبرد روایت را از دست داده است. نتیجه این شکست رژیم صهیونیستی به عنوان امپراتوری رسانه‌ای، بیداری جهانی در دانشگاه‌های مشهور آمریکا و اروپا بود. این بیداری در ادامه به موج‌های عدالت خواهی در سراسر جهان تبدیل شد که مقام معظم رهبری در نامه خود خطاب به جوانان آمریکایی_ اروپایی فرمودند در طرف درست تاریخ ایستاده اید و بخشی از مقاومت هستید.

دبیر کل کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین در ادامه سخنان خود گفت: ظاهر حوادث و روند منطقه این‌طور نیست که فردا همه چیز امن و امان می‌شود. نبرد در منطقه، نبرد در جغرافیای محدود نیست، نبرد، نبرد تغییر جهان است. جهانی که از پایان جنگ جهانی دوم حاکم شده در حال فروریزی و شکل گیری نظام دیگری است. به میزانی که در نبرد فعلی استقامت و روایت گری بشود، جهان آینده به مدت چند قرن در مسیر درست قرار خواهد گرفت. دشمن رو به نابودی و جبهه مقاومت رو به پیروزی است.

به گفته وی، در جنگ ۲۰۰۶ حشد شعبی، انصارالله، فاطمیون، زینبیون، حسینیون و جیش الوطنی ها نبودند. جنگ فقط در محدوده حزب الله بود و آن پیروزی بزرگ به دست آمد. الان اگر جبهه مقاومت در یک جبهه ضربه بخورد، هفت هشت جبهه قوی وجود دارد که ضربه خورده شده را سریع جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه رشد جمعیتی فلسطینی‌ها برای صهیونیست‌ها یک هشدار بود، مطرح کرد: از لحظه اول طوفان الاقصی جمع بندی کامل رژیم اشغالگر قدس این بود که جمعیت مهاجر بزرگی از جهان بیاورد و ترکیب کرانه باختری را برای همیشه به هم بزند. تصور و تدبیر این رژیم جعلی این بود که آنقدر جنگ را سخت بگیریم که جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفره فلسطینی‌ها به داخل سرزمین مصر بروند.

خبرنگاران در مقابل دوربین به شهادت رسیدند و غرب سکوت کرد

ناصر ابوشریف از سخنرانان دیگر این نشست در ادامه گفت: در نبرد یک ساله طوفان الاقصی خبرنگاران و روزنامه نگاران در غزه مورد هدف قرار گرفتند. در برابر چشم جهانیان تمام دفاتر رسانه‌ای در کرانه باختری را بستند. سازمان‌های مطبوعاتی در غزه شهدای بسیاری را تقدیم کردند. طبق آخرین آمار ۱۷۵ خبرنگار به شهادت رسیده اند. صدها نفر مجروح شده اند. برخی از خبرنگاران در مقابل دوربین به شهادت رسیده اند. همه این‌ها در صورتی اتفاق افتاده که جهان غرب و جهان عرب رژیم صهیونیستی را متهم نکرده اند.

تصویر رژیم صهیونیستی در جهان به شیطان تبدیل شده است

کار رسانه‌ای کمتر از جهاد نیست

مرضیه هاشمی عنوان کرد: خبرنگاران مقاومت گاهی فکر می‌کنند با خبرنگاران خارج نمی‌توانند مقابله کنند. خط قرمزهایی که ما خبرنگاران مقاومت داریم، خبرنگاران خارجی ندارند. آنها نیاز ندارند حقیقت را بگویند. ما به خدا ایمان داریم و نباید امیدمان را از دست بدهیم. اعتقاد قوی و شدید دارم که خدا به ما کمک خواهد کرد. کار رسانه‌ای کمتر از جهاد نیست. ما خبرنگاران مقاومت وظیفه داریم خون و نام و یاد شهدا را زنده نگهداریم و برای پخش حقیقت تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: شب گذشته همزمان با حمله موشکی ایران از سراسر شرق و غرب به من پیام می‌دادند و ابراز خوشحالی می‌کردند. هر کسی که طالب حقیقت است از این اقدام ایران خوشحال شد. عملیات اربعین حزب الله عملیات بسیار موفقی بود که به خاطر اینکه تصاویر به آن صورت که باید، نبود، دشمن سعی کرد حقیقت را شکل دیگری جلوه بدهد.

تصویر رژیم صهیونیستی در جهان به شیطان تبدیل شده است

تصویر رژیم صهیونیستی به شیطان تبدیل شد

دکتر محمد مهدی رحمتی گفت: در حوزه نظریات مربوط به رسانه، سه حوزه نظری تأثیرات رسانه، هنجار رسانه‌ها و انتقاد رسانه‌ها را داریم. نظریه اول بررسی می‌کند رسانه‌ها چه طور می‌توانند تأثیر داشته باشند و چه تأثیراتی دارند؟ نظریه دوم مشخص می‌کند چه بایدها و نبایدهایی را رسانه‌ها باید رعایت بکنند. نظریه سوم آنجایی شکل گرفت که جامعه جهانی بعد از جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسید که عقلانیت می‌تواند بشریت را به نقطه تعالی رهنمون کند و برساند چرا بشریت را با جنگ‌های به این بزرگی و خانمان سوز مواجه کنیم؟

وی افزود: امروز تمرکز بر اینکه ما چه تأثیری می‌توانیم داشته باشیم مهم است. در حوزه تأثیر هم رسانه‌ها سه دوره را طی کردند. در دوره اول باور بر این بود که هر اتفاقی را رسانه‌ها منعکس کنند، مخاطبان قبول می‌کنند.در دوره دوم اتفاق برعکسی می‌افتد، به این نتیجه می رسند که رسانه‌ها اثر عمیق ندارند، بلکه رسانه‌ها اثر کاملاً محدود دارند؛ یعنی تا گروه‌های اجتماعی مرجع که مورد پذیرش هستند به واقعیتی باور نکنند، آن واقعیت اگر از طرف رسانه هم گفته بشود، کمکی به شکل گیری اذهان عمومی نمی‌کند. دوره سوم به ساخت اجتماعی واقعیت اختصاص دارد. بر اساس این دوره واقعیت آن چیزی است که در اذهان و در جامعه وجود دارد. صرف چیزی که در جامعه گفته می‌شود واقعیت شکل نمی‌گیرد، طبق چیزی که در اذهان شکل می‌گیرد بخش عمده‌ای از واقعیت و باور بیرونی را شکل می‌دهد.

به گفته وی، از شروع طوفان الاقصی تا به امروز با دو برساخت جدیدی مواجه بودیم. بر اساس این برساخت، ما باید بتوانیم واقعیت را در اذهان مخاطب بر اساس «تفاهم بین الاذهانی» آن‌طوری جلوه بدهیم که درست است. در عین حال برای این واقعیت باید مصداق یا مثال عینی داشته باشیم. اولین برساخت جدید بعد از طوفان الاقصی این است که تصویر رژیم صهیونیستی به شیطان تبدیل شد. این کاری بود که توسط رسانه‌ها انجام شد. امروز نتانیاهو و کابینه تندرو رژیم تصویر شیطان بودن را برای خود پذیرفته اند. تصویر شیطان بودن را پذیرفته اند که مرزهای جنایت را به راحتی پشت سر می‌گذارند.

تصویر رژیم صهیونیستی در جهان به شیطان تبدیل شده است

مدیرعامل خبرگزاری مهر در ادامه سخنان خود مطرح کرد: دومین برساخت جدید بعد از طوفان الاقصی این است که با مفهوم جدیدی از شهروند خبرنگار مواجه شدیم. روزهای اول طوفان الاقصی به ویژه در بین رسانه‌های ایرانی این مساله مطرح بود که چه کسی روایت غزه را بر عهده خواهد گرفت؟ بعضی رسانه‌های عربی دسترسی‌هایی داشتند، ما دسترسی‌های کمتری داشتیم. با حجم عمده‌ای از شهروند خبرنگارانی که حاضر بودند روایت درستی از صحنه را داشته باشند، مواجه شدیم که قبل از آن قابل تصور نبود. مفهوم شهروند خبرنگار در جنگ اخیر خودش را خیلی خوب نشان داد. با کسانی مواجه بودیم که با رسانه‌های مختلف تماس می‌گرفتند و می‌گفتند من آماده ام که این روایت را به شما بگویم. حتی این آمادگی وجود داشت که حاضر بود در آنجا لوگو رسانه را طراحی کند و روی میکروفون خود نصب کند. با صحنه‌ای مواجه شدم که خانمی در مدرسه‌ای کپری افرادی را دور خود جمع کرده بود تا آن‌ها را آموزش بدهد. همزمان که معلم بود آمادگی انجام کار خبری را نیز داشت.

دکتر رحمتی ادامه داد: آمادگی روایت طولانی مدت در جنگ‌ها را برای خود فراهم نمی‌کنیم. همیشه فرض ما این است که این اتفاق فردا یا پس فردا تمام خواهد شد. مساله اینجاست که ساخت اجتماعی واقعیت تمام نخواهد شد. افکار عمومی یک پدیده طولانی مدت نیست، افکار عمومی یک پدیده کوتاه مدت و پرهیجان است. ما باید همیشه برای اقناع افکار عمومی برنامه داشته باشیم. ساخت اجتماعی واقعیت طولانی مدت و وابسته به خبر نیست.

وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که داریم از آن غافل می‌شویم، این است که روایت از طوفان الاقصی و مقاومت تنها در اطلاع رسانی کوتاه مدت و خبر منحصر شده است. با نویسندگان عرب فلسطینی آشنا شدم که از مقاومت تصویری را ایجاد می‌کنند که ما در خبرهایمان نمی‌توانیم ایجاد کنیم. همان‌طوری که یک کار تولیدی در رسانه پیش تولید، تولید و پس تولید دارد، خبر هم نقش مشخص در عرصه تصویر سازی و ساخت اجتماعی واقعیت دارد.

کد خبر 6244766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha