۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۶

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

اطلاعات سرشماری عمومی کشاورزی داده‌های پایه برای تامین غذایی است

اطلاعات سرشماری عمومی کشاورزی داده‌های پایه برای تامین غذایی است

زنجان-معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی، داده‌های پایه برای تامین امنیت غذایی و تامین‌ کننده نیازهای اساسی این بخش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج امینی گفت: اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی، داده‌های پایه برای تأمین امنیت غذایی و تأمین‌کننده نیازهای ضروری و اساسی این بخش برای مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان و پژوهشگران است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ که در ماه‌های آبان و آذر امسال اجرا خواهد شد، دوره‌های آموزشی، توجیهی از سوی ستاد سرشماری استان و شهرستان‌ها برای عوامل اجرایی برگزار می‌شود، افزود: این سرشماری از ۱۲ آبان شروع و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه توسعه پایدار کشورها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و تأمین سایر نیازهای افراد جامعه دارد، گفت: سهم قابل‌ملاحظه‌ای از سایر فعالیت‌ها به‌ویژه فعالیت‌های بخش خدمات مانند حمل‌ونقل، بازاریابی و توزیع، عمده و خرده‌فروشی و معیشت بسیاری از افراد جامعه به بخش کشاورزی وابسته است.

امینی تصریح کرد: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است و باتوجه‌به فاصله‌گرفتن از آخرین سرشماری و تحولات سریع بخش کشاورزی، اجرای سرشماری در سال ۱۴۰۳ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار کشورها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و تأمین سایر نیازهای افراد جامعه دارد، اظهار داشت: سهم قابل‌ملاحظه‌ای از سایر فعالیت‌ها به‌ویژه فعالیت‌های بخش خدمات مانند حمل‌ونقل، بازاریابی و توزیع، عمده و خرده‌فروشی و معیشت بسیاری از افراد جامعه به بخش کشاورزی وابسته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: طرح‌های آمارگیری نمونه‌ای کشاورزی به‌ویژه طرح‌های خانواری و مقیاس بزرگ مانند آمارگیری‌های باغداری، زراعت، دامداری و طرح‌های ویژه حساب‌های اقتصادی (مانند جدول داده ستانده) با استفاده از چارچوب سرشماری اجرا می‌شود.

امینی گفت: اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ به مدت یک ماه از ۱۲ آبان تا ۱۱ آذرماه امسال، در همه مناطق شهری (به جز شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی) و روستایی استان زنجان هم‌زمان با سراسر کشور خبر داد.

وی در خصوص چرایی اجرانشدن این سرشماری در شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی، گفت: این شهرها با داشتن حدود ۲۱۰ هزار خانوار به دلیل نسبت بسیار پایین تعداد بهره‌برداران، سرشماری نمی‌شود و تنها به بهره‌برداران موجود این شهرها مطابق فهرست ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران مراجعه خواهد شد که از ثبت‌های اداری وزارت جهاد کشاورزی استخراج شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نتایج طرح‌های یاد شده نشان می‌دهد تغییرات چارچوب سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳ موجب افزایش خطای نمونه‌ای در طرح‌های مذکور در سال‌های اخیر شده است.

کد خبر 6249738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha